Köpa CNC-router, vad får man för 12 000:-?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Re: Köpa CNC-router, vad får man för 12 000:-?

Inlägg av Rohan »

Smoothieware (Smoothieboard eller Azteeg) och TinyG är väl intressanta alternativ på elektroniksidan. Klarar man sig med 2-2.5 A till motorerna så kan ju de inbyggda drivarna duga, annars kan man hänga på externa drivare.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Hur hittar man vridmoment-kurvor över olika motorer? Jag har letat efter kurvor för denna: http://www.jbcnc.se/product_info.php?cP ... cts_id=186

Eller kan man räkna fram kurvan på något sätt?

Jag vill kunna flytta min X som väger ca 17 kg i en hastighet på minst 6500 mm/min men helst uppåt 10-12 000 mm/min

Kan någon föreslå en lämplig stegmotor?
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Min erfarenhet är lite begränsad men jag har byggt en maskin med arbetsområde 735x1145x375. Aluprofiler där bordet står still. Ganska tung travers, typ som du pratar om.

Vi har och du ska nog ha 3Nm Nema23-motorer. Drivstegen ska du välja några som matas med ~ 70V, högre är bättre helt enkelt.

Mycket handlar om accelerationen. Ska du hinna upp i topphastigheten innan det är dags att bromsa måste du klara hög acceleration.

Jag har inte trimmat in min maskin, provkörde i torsdags. Har låg drivspänning (parallellkopplade lindningar). Kör i 4800mm/min bekvämt, sen har jag något som nyper så jag har inte provat högre.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag påbörjat bygget, mer eller mindre.

NEMA23 3Nm motorer på X och Y blir det i alla fall

Någon som kan tipsa om en bra plasmaskärare som man kan skära 6 mm stål med bra kvalitet? Jag har inte så bra koll på plasmaskärare så var/vad ska man köpa om man vill ha bra funktion till vettigt pris?
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Nu är bygget nästan klart. Jag X och Y klar så jag kan skära med den.

Dock har jag en plasma med Högfrekvens-start som stör datorn ibland så att maskinen stannar. Detta händer ca 60-70 procent av alla starter vilket såklart inte är så bra.

HF-startens uppgift är att bilda själva start-överslaget mellan elektroden i munstycket och plåten som ska skäras.

Original så kan man starta även om avståndet är runt 10 mm.
För att få säkrare start, tex vid plåt med rost eller färg på så har jag kopplat själva gaskåpan till samma kontakt som jordklämman sitter. Då får man en pilot-låga och start-överslaget behöver bara hoppa max 1.3 mm.
Min fundering är nu ifall man skulle kunna sänka "effekten" på själva HF-starten?
Den kan hoppa 10 mm nu, behöver bara hoppa 1.3 mm. Tanken är att få störningarna lite lindrigare.

Utifrån denna film av en likadan plasma som min kan man se hur HF-starten fungerar:

På ca 41.30 förklaras HF-starten.

Det tycks vara så att man "tar" den högfrekventa spänningen som genereras innan transformatorerna. Som jag förstår det i filmen så är det ca 250 kHz och 340 V. Detta går sedan till en transformator som transformerar upp till "massa volt"(10 000-15 000 ?). Sen är jag lite osäker men det är ju kondensatorer eller liknade som laddas och sedan laddas ur i en primär-lindning som då inducerar elektricitet i en sekundärlindning som utgör en del av själva "skärbåge-kretsen". Syns väl på filmen hur dessa lindningar ser ut, stor kopparspiral med en vit kabel lindat några varv parallellt.

Mina frågor är:
1. Vilken del av arrangemanget är det som bildar de radiovågor som stör digitala signaler i USB, HDMI mm?
2. Är det teoretiskt möjligt att sänka störningsgraden på utrustningen och ändå behålla möjligheten för start-överslag på 1.3 mm gnistgap?
3. Är det praktiskt möjligt att åstadkomma desamma?
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Visa din maskin + kabeldragning så kan säkert nån hjälpa till rätt vanligt med störningar när man kör plasma.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Du kan få mekaniken i min boris för 15 ;)
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Nu är problemet löst - Köpte ny plasma med blowback-start istället, inga störningar alls nu :D

Larsson90: Tack för erbjudandet men det är för sent, jag har redan byggt :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Upp med lite bilder nu så vi får se maskinen :D:D:D
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Ja det här vill jag se foton på :-)
Skriv svar