Köpa CNC-router, vad får man för 12 000:-?
Köpa CNC-router, vad får man för 12 000:-?
Hej jag funderar på att skaffa en CNC-router. Tänkte göra lite olika saker med den men främst utrusta den med en plasmaskärare.
Har alltid viljat ha en router men vill inte ha mindre än 1000 x 1500 mm.
Är det möjligt att få tag på en sån för 12 000:-?
I det priset räknar jag styrsystem, bord/ram med linjärlager och motorer på X och Y.
Mvh Glattnos
Har alltid viljat ha en router men vill inte ha mindre än 1000 x 1500 mm.
Är det möjligt att få tag på en sån för 12 000:-?
I det priset räknar jag styrsystem, bord/ram med linjärlager och motorer på X och Y.
Mvh Glattnos
Re: Köpa CNC-router, vad får man för 12 000:-?
Mig veterligen finns det ingen färdig maskin med den arbetsytan och den prislappen att köpa.
Och att bygga själv från delar brukar ju *host host* inte bli billigare i slutet även om man kanske tror det i början av projektet.
Och att bygga själv från delar brukar ju *host host* inte bli billigare i slutet även om man kanske tror det i början av projektet.

Det kan bli svårt att montera plasma på en fräs eller ja det är väll lätt men det lär inte bli så mycket kvar av bordet när plasman har susat fram om du inte har bra höjd i z led och kan lägga ett offerbord på bordet.
Om du inte behöver någon stabilitet eller styrka alls, då går det nog att få ihop (bara att köpa ett X-Carve kit och skaffa längre makerslide-rails och remmar...) men det blir en kass maskin om jag ska vara ärlig...
För den pengen får du typ en komplett kinesisk 30x40cm portalfräs...
För den pengen får du typ en komplett kinesisk 30x40cm portalfräs...
Den där X-carve ser ju fin ut, om det funnits något liknande som var lite större och lite kraftigare så hade det nog varit perfekt.
Jag skulle kunna bygga själv men jag har inte så mycket tid.
Vad är det billigaste alternativet som funkar om man vill ha 1000 x 1500? Får man nått för 20 000?
Jag skulle kunna bygga själv men jag har inte så mycket tid.
Vad är det billigaste alternativet som funkar om man vill ha 1000 x 1500? Får man nått för 20 000?
Plasma är ju billigare eftersom den arbetar "i luften" och behöver därmed inte vara lika rigid. Vad hade du tänkt fräsa, är väl den viktigaste frågan. Är du inte beredd att mecka själv tror jag det blir svårt. Var ett tag sedan jag kollade, men t.ex. CNC-Step är/var ganska billiga, fast deras 1400x1100 kostar ändå 9000€.
Kanske använder jag fel ord när jag säger "CNC-router". Jag behöver inte ha så mycket stabilitet eftersom jag bara vill göra skärning med den. Jag vill också kunna rita på segelduk. Jag tänker inte fräsa med den.
Kollade på JBCNC och fick det till att specialdelarna som linjärlager, motorer och drivare gick på ca 9 000:- och då räknade jag på rörelse på 1000 x 2000 mm
Det var ändå inte så farligt, om jag bygger ram av profilrör och plåtar så kanske det kan stanna på runt 15 000:-
Dock var jag inte jättesugen på att bygga själv pga tid. Hade varit skönt att bara köpa om det funnits i lågprisklassen :/
Kollade på JBCNC och fick det till att specialdelarna som linjärlager, motorer och drivare gick på ca 9 000:- och då räknade jag på rörelse på 1000 x 2000 mm
Det var ändå inte så farligt, om jag bygger ram av profilrör och plåtar så kanske det kan stanna på runt 15 000:-
Dock var jag inte jättesugen på att bygga själv pga tid. Hade varit skönt att bara köpa om det funnits i lågprisklassen :/
Om jag ska bygga själv. Kan jag bygga med rem istället för kulskruv?
Det känns som att jag hellre kör med rem och jag tror att det skulle funka. Blir ju lite billigare och jag har i så fall en bra konstruktion i huvudet.
Har rem några fler nackdelar än stabiliteten jämfört med kulskruv?
Det känns som att jag hellre kör med rem och jag tror att det skulle funka. Blir ju lite billigare och jag har i så fall en bra konstruktion i huvudet.
Har rem några fler nackdelar än stabiliteten jämfört med kulskruv?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Rem fungerar utmärkt till det du vill kunna göra, är enklare och billigare.
I amerika tycker dom om "Rack and Pinion", länken nedan visar mera hur han gjort en lösning för att frikoppla allt, men funktionen på själva kugg och kuggstångsprincipen borde framgå. (tyvärr kanske det inte är det billigaste?)
https://www.youtube.com/watch?v=-m_aoWduEXI
https://www.youtube.com/watch?v=-m_aoWduEXI
Ja om du inte ska ha några skärkrafter alls, då blir ju det hela lättare, då skulle faktiskt mitt förslag om X-Carve kunna fungera om du inte vill bygga helt själv (om än att det är en rätt klen konstruktion oavsett när du kommer upp på såna längder), där får du ett komplett kit som bara är att komplettera med kablar och linjärlager för ~700$+frakt och sen kan du köpa makerslide i lämpliga längder i Sverige av: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4&start=75
Du kan säkert anpassa denna.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 2&start=15
arbetsområdet är utbyggt, minns inte hur mycket just nu.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 2&start=15
arbetsområdet är utbyggt, minns inte hur mycket just nu.
Jag har nog bestämt mig för att bygga själv för att få den storlek jag vill.
Även om det finns mycket info på nätet så är det några frågor som dyker upp:
1. Har utväxlingen någon betydelse mer än kraft/hastighetsmässigt? Tex. Bör man bygga så att 200 steg på motorn blir exakt 20 mm eller liknande? Eller finns det kalibrering med många decimaler?
2. Köra Mach3 på laptop via USB verkar inte rekommenderas. Men jag har flera laptops som saknar skrivarport. Kan någon rekommendera ett styrkort som funkar med USB eller ska man hålla sig borta från USB helt?
Även om det finns mycket info på nätet så är det några frågor som dyker upp:
1. Har utväxlingen någon betydelse mer än kraft/hastighetsmässigt? Tex. Bör man bygga så att 200 steg på motorn blir exakt 20 mm eller liknande? Eller finns det kalibrering med många decimaler?
2. Köra Mach3 på laptop via USB verkar inte rekommenderas. Men jag har flera laptops som saknar skrivarport. Kan någon rekommendera ett styrkort som funkar med USB eller ska man hålla sig borta från USB helt?
Tack för det tecno 
Jag besvarar själv min fråga 1: Ja, som regel verkar det finnas kalibrering så man behöver inte tänka på annat än hastighet/kraft när det kommer till utväxling. Det tycks vara vedertaget att man anger antal steg per millimeter rörelse. Detta är då antal steg ut till stegmotordrivaren och inte antal steg på motorn. Drivaren kan ju microstega också.

Jag besvarar själv min fråga 1: Ja, som regel verkar det finnas kalibrering så man behöver inte tänka på annat än hastighet/kraft när det kommer till utväxling. Det tycks vara vedertaget att man anger antal steg per millimeter rörelse. Detta är då antal steg ut till stegmotordrivaren och inte antal steg på motorn. Drivaren kan ju microstega också.