OK, jag provade med testsladden och fick mer än ett litet brum, råkade ha volymen på max.SM7CZR skrev:Sen kan du prova med att peta med testsladden på stift 9 på EF86. Då bör det brumma en del i högtalaren.
Rördriven radiogrammofon.
Re: Rördriven radiogrammofon.
TACK FÖR SVAR.Rolf Zetterberg skrev:Har du verkligen bytt tillräckligt många kondingar?
Det är bra att du har bytt C93,men det räcker inte.De som man kan misstänka läcker är C92,C45.Om de läcker så får man positiv DC från anoderna in på ena eller andra gallret på slutrören-just det problem du har.
Det farliga med läckande papperskondingar kan visa sig så att de vid en första mätning inte ser ut att läcka särskilt mycket,men läckningen ökar med tiden och kan bli katastrofalt hög för slutrör,trafo mm. Jag har haft fall där läckningen varit noll vid första mätningen,men efter bara några minuter har radion tystnat.Inte bra.
Jag har Testat med kondingar på C95, C91, C45, C96,C4, C92, C93 (jag får beställa nya, för dom jag testade med hade inte rätt voltvärde) har även bytt R76 som hade fel värde.
Med ovan test har det blivit negativ spänning på pin.2 på EL84 rören, samma på båda. Det börjar gå framåt. Tror nog att jag skall få igång radion till slut.
Jag köper min elektronik från Polen, dom är billiga. (ELFA är för dyra) http://www.tme.eu/se/ snabb leverans + hyfsat låg frakt.
Det tyder på att LF-delen trots allt fungerar.Vellinge skrev: jag provade med testsladden och fick mer än ett litet brum, råkade ha volymen på max.
När du bytt ut kondensatorerna har du själva radiodelen kvar att felsöka. Har radion både AM och FM?
Ja det har den, jag skall beställa och byta ut alla gamla kondingar så får vi se vad som händer.SM7CZR skrev:Det tyder på att LF-delen trots allt fungerar.Vellinge skrev: jag provade med testsladden och fick mer än ett litet brum, råkade ha volymen på max.
När du bytt ut kondensatorerna har du själva radiodelen kvar att felsöka. Har radion både AM och FM?
Återkommer när jag fått hem prylarna.
Tack för svar.
Jag får hem dom sista komponenterna idag, efter det har jag bytt ut alla gamla papperskondensatornerna, det finns många och en del sitter trångt.
Jag har provat med signalgeneratorn och fick ton på vissa punkter med inställningen LF, även på FM fick jag en svag ton.
Återkommer när alla komponenter är fastlödda.
Har även fått beställa ett nytt rör, då det gamla röret var den lilla toppen av, förmodligen läckage på röret, kommer hem nu i veckan.
Hoppas att den kommer att fungera efter detta.
Jag har provat med signalgeneratorn och fick ton på vissa punkter med inställningen LF, även på FM fick jag en svag ton.
Återkommer när alla komponenter är fastlödda.
Har även fått beställa ett nytt rör, då det gamla röret var den lilla toppen av, förmodligen läckage på röret, kommer hem nu i veckan.
Hoppas att den kommer att fungera efter detta.
Har du hela schemat på radion?
I så fall, vill du vara snäll och skicka det på mail.
Är lite osäker om jag kopplade kondingarna rätt enligt ovan.
Försökte att måla en ring, men det gäller dom kodningarna som är precis till vänster om potentiometern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Som herrn önskar.
En liten kommentar om papperskondingar-de som sitter i tonkontroll och runt volympot är oftast inte i så dåligt skick som de som sitter kopplade till anodspänning.Brukar ofta bara ge lite svagt,tunt ljud.Därför brukar åtminstone jag byta dem sist.
En liten kommentar om papperskondingar-de som sitter i tonkontroll och runt volympot är oftast inte i så dåligt skick som de som sitter kopplade till anodspänning.Brukar ofta bara ge lite svagt,tunt ljud.Därför brukar åtminstone jag byta dem sist.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack så mycket.Rolf Zetterberg skrev:Som herrn önskar.
Jag har bara en komponent som jag väntar på, det är säkringen på trafon som gick sönder, får den nu på måndag.
Den är på 8 amp, och så stark hade jag inte på mitt lager. Efter det så hoppas jag att den skall fungera som en radio igen.
Nu har jag bytt alla kondingar av papper på radion, och även bytt 3 st rör, men den fungerar inte ändå.
Kan det vara e-lyten C3 som behöver bytas tro?
När jag provar med signalgeneratorn så är det mycket svagt ljud, knappast hörbart på vissa mätställen.
Vad kan det vara för fel?
Kan det vara e-lyten C3 som behöver bytas tro?
När jag provar med signalgeneratorn så är det mycket svagt ljud, knappast hörbart på vissa mätställen.
Vad kan det vara för fel?
Nu är det nästan att jag får kalla mej duktig, kopplade in en grammofon till radion och hör och häpna, det fungerade med hyffsat ljud.
När den är i radioläge låter den som en "fiskebåt".
Volympotentiometern är lite skrapig, har sprayat den låter lite bättre skall försöka hitta en sådan, det är den stora modellen.
Det börjar gå framåt.
När den är i radioläge låter den som en "fiskebåt".
Volympotentiometern är lite skrapig, har sprayat den låter lite bättre skall försöka hitta en sådan, det är den stora modellen.
Det börjar gå framåt.
Nu har jag äntligen fått radion att fungera
Jag får tacka alla på denna tråd, det har varit givande.
Tack till Rolf Zetterberg för schemat, den har varit till stor hjälp.
Återkommer om jag behöver hjälp med andra projekt.

Jag får tacka alla på denna tråd, det har varit givande.
Tack till Rolf Zetterberg för schemat, den har varit till stor hjälp.
Återkommer om jag behöver hjälp med andra projekt.
Grattis att du fick fart på den!
Törs man fråga vad du fick fixa på slutet?
TACK!MiaM skrev:Grattis att du fick fart på den!
Jag gjorde rent stiften till rören, tydligen var det något stift som det var beläggning på.
Annars gjorde jag allt enligt ovan trådar, bytte ut alla gamla kondingar och något effektmotstånd som såg bränt ut.
Jag bytte ju även rör, om dom var helt slut vet jag ej, har tyvärr ingen rörprovare.
Men signalgenerator är att rekommendera när man håller på med rörbyggen.
Det är en skön känsla när man får det att fungera.
- ebfr
- Kontakt:
Kul att det fixade sig!
En liten tanke bara,de där kolmassamotstånden brukar ju också tappa stilen med åren. Speciellt högohmiga brukar "torka ur" och ett 100 KOhm kan bli 2 MOhm. Det kan också resultera i svagt ljud.

En liten tanke bara,de där kolmassamotstånden brukar ju också tappa stilen med åren. Speciellt högohmiga brukar "torka ur" och ett 100 KOhm kan bli 2 MOhm. Det kan också resultera i svagt ljud.