Rördriven radiogrammofon.
Rördriven radiogrammofon.
Hej!
Jag är en ny medlem på detta forum och har ett problem med min radio Philips SF 751 AF. Rören i slutsteget blir onormalt varma, kommer upp i temp.83° på ca:2 minuter.
Rören är EL84, kondensatorerna och motstånden är hela. Jag har testat med olika värden på komponenterna men resultatet blir det samma, hög värme. Nätdelen har ett rör EZ80 som också blir lite varmare än normalt. Nätdelen innehåller bara transformator, röret, motstånd och en elyt-kondensator. Dom andra rören i radion håller rätt arbetstemperatur och även övriga komponenter. Jag hoppas att det är någon på detta fina forum som kan lösa problemet.
Många fina svar, tack.
Motståndet är 6.6 volt AC.
Primärspänningen är 234 volt.
Jag har försökt att lägga in bild på radion, men lyckas ej.
Hur gör man?
Jag är en ny medlem på detta forum och har ett problem med min radio Philips SF 751 AF. Rören i slutsteget blir onormalt varma, kommer upp i temp.83° på ca:2 minuter.
Rören är EL84, kondensatorerna och motstånden är hela. Jag har testat med olika värden på komponenterna men resultatet blir det samma, hög värme. Nätdelen har ett rör EZ80 som också blir lite varmare än normalt. Nätdelen innehåller bara transformator, röret, motstånd och en elyt-kondensator. Dom andra rören i radion håller rätt arbetstemperatur och även övriga komponenter. Jag hoppas att det är någon på detta fina forum som kan lösa problemet.
Många fina svar, tack.
Hur gör man?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Vellinge 24 september 2015, 08:04:04, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Rördriven radiogrammofon.
Kolla skärmgallerspänning/ström. Det var i varje fall vad som brukade vara problem med rödglödande gitarrförstärkare med el34 på den gamla goda tiden.
-
FS751AF har ett lite eget sätt att skapa negativ gallerspänning till de båda slutrören.Likriktarens ström flyter på den negativa sidan genom ett 150 ohms motstånd och till jord.På så vis skapas den negativa spänningen.
Någonstans måste vi ju börja,så mät spänningen över motståndet.Bör väl ligga kring de normala 5-9V för EL84.
Viktiga kondingar som måste skiftas är speciellt de som leder från ett ställe med hög spänning ner till slutrörens galler och som då kan påverka gallerförspänningen.
Någonstans måste vi ju börja,så mät spänningen över motståndet.Bör väl ligga kring de normala 5-9V för EL84.
Viktiga kondingar som måste skiftas är speciellt de som leder från ett ställe med hög spänning ner till slutrörens galler och som då kan påverka gallerförspänningen.
- prototypen
Smart med motståndet, det blir ju självbalanserande när det är helt, drar det för mycket ström så går gallerföspänningen mer negativ. Jaja.
Protte
Protte
Vad är primär-spänningen inställd på? Har sett att vissa gamla rör-radios har 220 volt som max . Har själv uppåt 234v i mina uttag, vet lnte hur stor skillnad denna "överspänning" gör på tempen!?
Edit; stavfel
Edit; stavfel
Senast redigerad av Platis 21 september 2015, 22:19:37, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
Kan vara bra att ställa om till 240 volt men det påverkar bara trafon, inte rören.
Tomgångsströmmen genom rören ska inte påverkas så mycket av anodspänningen.
Protte
Tomgångsströmmen genom rören ska inte påverkas så mycket av anodspänningen.
Protte
AndersG skrev:Kolla skärmgallerspänning/ström. Det var i varje fall vad som brukade vara problem med rödglödande gitarrförstärkare med el34 på den gamla goda tiden.
Gallerspänningen verkar OK, men röret EF86 som delvis är kopplat till EL84 har ingen glödtrådsspänning.
Kan vara därför EL84 blir så varmt.
Jag skall beställa nytt så får vi se om det hjälper.
Den primära spänningen är på 234 volt.Platis skrev:Vad är primär-spänningen inställd på? Har sett att vissa gamla rör-radios har 220 volt som max . Har själv uppåt 234v i mina uttag, vet lnte hur stor skillnad denna "överspänning" gör på tempen!?
Edit; stavfel
Har ändrat till 240 volt men det hjälper inte.
Ha koll på var bildfilen finns på din dator.Vellinge skrev: Jag har försökt att lägga in bild på radion, men lyckas ej.
Hur gör man?
När du skriver ett inlägg står det längre ner "Ladda upp en bilaga"
Klicka på "Bläddra"
Här kan du hitta din bildfil.
Markera filen (öppna) och klicka på "Bifoga filen"
Efteråt placerar du den i inlägget (t.ex. under texten).
En annan sak...
Var har du fått temperaturuppgifterna på slutrören från?
Alla effektrör blir varmare än övriga rör, det är inget konstigt. Ett EL84 kan du få brännsår på fingrarna av.
Likriktarröret blir också extra varmt eftersom det försörjer hela radion med spänning o. ström.
Om EF86 inte glöder får du inget ljud i radion. Glöden syns bara svagt på ett EF86, det är normalt.
Har du ljud i radion?
I så fall, låter det bra eller är ljudet orent?
Senast redigerad av SM7CZR 23 september 2015, 10:48:55, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
Vad är spänningen över R32 / C4 ? Om C4 torkat och tappat i värde så kommer signalen att påverka DC arbetspunkten för slutrören (vilket kan ge självsvängning i slutsteget och det går varmt).
Har du inte glödspänning så är det primärt inte fel på röret, är väl hellre avbrott på någon tråd. Men tänk på att glödspänningen är växelspänning (och ofta flytande i förhållande till chassie).
Sedan, vad är varmt?
Radioamatörernas slutsteg med grafitanoder lyser rejält när de sänder, uppskattat 700-800 grader.
Protte
Har du inte glödspänning så är det primärt inte fel på röret, är väl hellre avbrott på någon tråd. Men tänk på att glödspänningen är växelspänning (och ofta flytande i förhållande till chassie).
Sedan, vad är varmt?
Radioamatörernas slutsteg med grafitanoder lyser rejält när de sänder, uppskattat 700-800 grader.
Protte
Tack för svar.SM7CZR skrev:Ha koll på var bildfilen finns på din dator.Vellinge skrev: Jag har försökt att lägga in bild på radion, men lyckas ej.
Hur gör man?
När du skriver ett inlägg står det längre ner "Ladda upp en bilaga"
Klicka på "Bläddra"
Här kan du hitta din bildfil.
Markera filen (öppna) och klicka på "Bifoga filen"
Efteråt placerar du den i inlägget (t.ex. under texten).
En annan sak...
Var har du fått temperaturuppgifterna på slutrören från?
Alla effektrör blir varmare än övriga rör, det är inget konstigt. Ett EL84 kan du få brännsår på fingrarna av.
Likriktarröret blir också extra varmt eftersom det försörjer hela radion med spänning o. ström.
Om EF86 inte glöder får du inget ljud i radion. Glöden syns bara svagt på ett EF86, det är normalt.
Har du ljud i radion?
I så fall, låter det bra eller är ljudet orent?
Tempen mäter jag med lasertermometer.
Nej, inget ljud.
TACK FÖR SVAR.prototypen skrev:Vad är spänningen över R32 / C4 ? Om C4 torkat och tappat i värde så kommer signalen att påverka DC arbetspunkten för slutrören (vilket kan ge självsvängning i slutsteget och det går varmt).
Sedan, vad är varmt?
Protte
När jag satte i ett annan sorts rör blev det glödspänning, men jag har beställt ett nytt rör på Condrad.se kommer väl nästa vecka.
Ska kolla spänningen på R32/C4.
Blev det något missförstånd?
Glödspänningen (cirka 6,3 VAC) mäter du mellan ben 4 och 5 på rörhållaren.
Om du misstänker glödavbrott i EF86 kan du plocka av röret och mäta resistansen med en multimeter.
Visst kan det vara glödavbrott i EF86, dock är det är mycket sällsynt.
Som jag skrev tidigare kan det vara lite svårt att se om röret glöder.
Om du misstänker glödavbrott i EF86 kan du plocka av röret och mäta resistansen med en multimeter.
Glödspänningen till röret är 6,8 VAC, resistansen visar 0, så röret verkar som om det har slutat att fungera.SM7CZR skrev:Blev det något missförstånd?
Förhoppningsvis får jag ett nytt idag, då hoppas jag att det fungerar.
Vellinge skrev:Hej!
Många fina svar, tack.
Hur gör man?
Nu har jag satt in det nya röret EF86 och det glöder svagt, så långt är OK.
Men jag får inget ljud i högtalaren, börjar med att kolla kondensatorerna, det finns 2 st till EL 84 (1 till var) med värde 5000 pf, är väl 0,005 uf.
Jag har inte sådana hemma så det blir att handla. Hittar bara 4,7 nF polyester 630 volt, kan dom fungera?
Jag får tacka för alla bra svar som kommit in, återkommer när jag fått hem komponenterna.