Litet experiment

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Började skrivat ett svar men detta blir för långt att fortsätta med idag...
Hopas att forsättning följer...

Utrustning för elektronik experiment på egen hand.

SÄKERHETEN FÖRST !!!!

Aldrig ström från direkt från vägguttag.
Använde ett kortslutningsäkert nätagget .
Inga säkringar som måste bytas vid kortslutning- överlast.

Batteri är ingen bra lösning.
Kan explodera vid kortslutning. Prova INTE !!
Är alltid slut när ska användas.
Ett nätaggregat kostar inte mera än ca 2-3 9 volts batterier.
Hur bra batteriet än är, så minskar ström-spänning vid användning.

Med undantag av lampor är synlig verkan av ström inte bra.
Så ett mätinstrumet är nödvändigt.
En billig digital multimeter i 100-150 kr klassen klarar det mesta för elektronik.

Tyvärr är det stor säkerhets brist med lågpris mätare och amper mätning.
En ampermätare kopplas i serie med mätobjektet så hela strömen går genom mätaren.
Felkoppling på strömmätnigs skalor ÄR ren kortslutning.

Finare mätinstrument har säkringar som kan bryta det mesta tänkbar
säkert och ofarligt strömmar i 10: tals kA vid spänigar på 600 V.
MEN ett instrumeti 100-150 kr klassen har i bästa fall en glasrörsäkring
som möjligen kan begränsa skadorna till mätarens innanmäte.

Vet ej om någon bilig digital multimeter som inte har strömmätnnig.
Ta bort säkringen för strömmätning ?

Att mäta spänings fallet över ett känt motstånd ger ger strömstyrkan.
Kan då mäta valfria antal strömar och späningar med ett enda mätinstrument
Användarvisningsbild
fatboy

Inlägg av fatboy »

1. Kanske, jag har EdwinXP på datorn installerad. Men jag brukar inte köra simulationer. 2. Jag har en lite ställbar nätaggregat som kan ställa in på strömmar som vanliga batterier har. Vet inte om den är skyddad mot bakslag och sånt, jag fick den av farsan.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Angående säkerhet så är bilbatterier också en strömkälla man skall akta sig för, det kan hända de mest oväntade och farliga saker. Trots att detnästan är 40 år sedan kommer jag fortfarande ihåg sprängkraften i en AC128 transistor... Jag hade uppfunnit en supersmart sak som jag senare fick höra kallas för en H-brygga. Anordningen fungerade en liten stund, men sedan small det som ett pistolskott! Metallhylsan på transistorn sköts iväg med sådan kraft att den fastnade uppe i taket.... Tänk om den hade kommit i ett öga t.ex.

Det jag vill framhålla med detta exempel är att faran finns där man minst av allt anar den. 12V skall inte vara farligt och ingenstans sades något om att transistorer kunde explodera, men med tillräckligt många ampere så kan det också gå illa. Moderna trissor kan inte detta hända med, det var kletet inuti kapseln som fanns där för värmeavledning som kom i kokning och ångtrycket som sköt av kapseln.
Användarvisningsbild
fatboy

Inlägg av fatboy »

Det kan man ju verkligen kalla en jättesmäll. Som tur är så har jag aldrig använt transistorer och annat sånt. Det är bara det att jag aldrig kommer ihåg det. För nu vet jag vad jag ska göra i träslöjden: Ett batterifack med fack för olika batterier så dom inte kommer i kontakt med varandra så att all syra kommer ut ur batteriet. Det hade inte varit kul att få det på bordet eller kläderna.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ett batteri är ingen ström källa det är en spänningskälla. Jag råkade pränga ett par transistorer förra veckan. Vanliga morderna saker. Så det går fortfarande...
Micke_71

Re: Litet experiment

Inlägg av Micke_71 »

fatboy skrev:Okej, nu ska jag försöka förklara så gott jag kan. Jag har tidigare idag börjat på ett experiment med en gammal telefonhörlur och en fläkt. Då fläkten roterar så klickar det i hörluren. Nyss har jag lagt till en lampa som ska förbruka lite mer av strömmen och en konding mellan hörluren och fläkten. Det jag funderar på är om kondensatorn klarar av strömmen och påfrestningarna från nätaggregatet. Strömmen från nätagget är 12 volt och 500 mA som max, annars går det att sänka voltantalet till 1.5 volt.
Sorry för jag livar upp en gammal tråd men jag vet vad han håller på att bygga..... Grabben ska ringa till ET. (ET, phone home)

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Skriv svar