Meckis:Ett gyro för modellflyg känner ju bara likt en accelormeter av förändringen. De gamla bestod ju av en roterande vikt de nya av en piezo. Rätta mig gärna om jag har fel för mitt gyro som sitter på elhelin funkar precis så.
Var har du köpt den? Jag såg den förr på en utländsk shop och där kostade den 2 papp(omräknat till sek) och det tyckte jag var lite väl mycket.
Det du kan använda för att hålla reda på horisontalplanet är en sån här
Gyro modifierning!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det här är väl i någon mening lite off topic, men hur kan en "tilt sensor" fungera ens hyfsat utan ett roterande gyro? Skakningar i flygkroppen borde ju göra det tämligen svårt att få nåt vettigt ur en sån utan att använda sig av ett roterande gyro som är mer eller mindre okänsligt för sånt? Att bara känna vilket håll som är "neråt", alltså det håll åt vilket saker accelererar, borde ju vara i det närmaste meningslöst. Eller?
Radiohead:Där har du rätt. Du har även Gkrafter som påverkar denna typ av sensor. I RC sammanhang har du en väldigt bra sak som håller reda på horisontalplanet, nämligen föraren! Men om man vill ha en "autonom" flygande sak är horisontalplanet A & O. Svår sak att lösa det dära
Men man får väl börja med att balansera propellrarna så har man en bra början.