Gyro modifierning!
Gyro modifierning!
Håller på o modifiera mitt x-ufo.Dessa ufon är fyrkanals flygande väsen som styrs liknande som en helikopter. För att få stabilitet så sitter det ett mekansikt gyro i den för att hålla den stabil i luften. tyvärr så är kvaliten på detta gyro sämre än skräp. går ofta sönder rent mekansikt. så efter många reparationer är det dax o byta skiten!
hitta en galen tysk som byggt om sitt ufo med piezo gyron:
http://forum.xufo.net/bb/viewtopic.php?t=1010
dock så e dom svåra o få tag i dessa gyron. dock hitta jag ett billigt alternativ:
http://www.memsic.com/memsic/products/productinfo.html
efter mycket meckande så var det dax o prova. fungera inte bra! tydligen så är inte accelerometrar med vinkelavkänning lämpade för detta? dock mäter man så får man utslag på samma sätt som det mekaniska gyrot. men när man kör med ufot så vobblar den o har ingen stabilitet.
någon som hållt på med gyron o har erfarenhet? *hoppas*
hitta en galen tysk som byggt om sitt ufo med piezo gyron:
http://forum.xufo.net/bb/viewtopic.php?t=1010
dock så e dom svåra o få tag i dessa gyron. dock hitta jag ett billigt alternativ:
http://www.memsic.com/memsic/products/productinfo.html
efter mycket meckande så var det dax o prova. fungera inte bra! tydligen så är inte accelerometrar med vinkelavkänning lämpade för detta? dock mäter man så får man utslag på samma sätt som det mekaniska gyrot. men när man kör med ufot så vobblar den o har ingen stabilitet.
någon som hållt på med gyron o har erfarenhet? *hoppas*
Du kan inte mäta vinkeln mot gravitationen. ör att gör ett "gyro" av accelerometrar måste du ha två accelerometrat per dimension. för dig behöver du altså 4st. Montera dom en bit från varandra och mär skillnaden. Det blir då rotations acceleratinen. För att få en vinkel måste du integrera. Du måste lösa integrator uppvridningen på något sätt.
tjena , jag har ett par 3 axliga accelerometrar. HAAM-301B varianten.
säg till om de skulle vara intressant.
// Micke
jag får inte url funktionen att fungera.
http://esset.mine.nu/micke/acceleration mätare HAAM-301B HD1.pdf
adressen funkar iaf vad jag kan testa mig till ,
säg till om de skulle vara intressant.
// Micke
jag får inte url funktionen att fungera.
http://esset.mine.nu/micke/acceleration mätare HAAM-301B HD1.pdf
adressen funkar iaf vad jag kan testa mig till ,
Senast redigerad av lizerdboy 17 mars 2006, 15:41:05, redigerad totalt 2 gånger.
danei: kan du förklara närmare varför det inte funkar?
detta är saxat ur memsics datablad:
Tilt Applications: One of the most popular applications of
the MEMSIC accelerometer product line is in
tilt/inclination measurement. An accelerometer uses the
force of gravity as an input to determine the inclination
angle of an object.
A MEMSIC accelerometer is most sensitive to changes in
position, or tilt, when the accelerometers sensitive axis is
perpendicular to the force of gravity, or parallel to the
Earths surface. Similarly, when the accelerometers axis is
parallel to the force of gravity (perpendicular to the Earths
surface), it is least sensitive to changes in tilt.
om jag mäter på sensorn får jag tydligt utslag om man vinklar den. men du menar att det inte är vinklen mot gravitationen man avläser?
lizerdboy: din länk funka inte, kan du skicka igen?
detta är saxat ur memsics datablad:
Tilt Applications: One of the most popular applications of
the MEMSIC accelerometer product line is in
tilt/inclination measurement. An accelerometer uses the
force of gravity as an input to determine the inclination
angle of an object.
A MEMSIC accelerometer is most sensitive to changes in
position, or tilt, when the accelerometers sensitive axis is
perpendicular to the force of gravity, or parallel to the
Earths surface. Similarly, when the accelerometers axis is
parallel to the force of gravity (perpendicular to the Earths
surface), it is least sensitive to changes in tilt.
om jag mäter på sensorn får jag tydligt utslag om man vinklar den. men du menar att det inte är vinklen mot gravitationen man avläser?
lizerdboy: din länk funka inte, kan du skicka igen?
en accelorometer mätar acceleration inte vinkel förändring. fungerar bra vid väldigt långsama vinkelförändringar men så fort du ändrar position så kommer du att få en vinkelförändring även fast du är fix i axlarna. ska du ändå köpa en mems accelormeter så borde du köpa ett gyro från början. den går det att kompensera i mjukvara. men är du inte bra på FFT så strunta i det!
edit: nej den visar inte vinkel i förhållande till gravitationen utan hur mycket kraft så axlarna utsättsför. dvs är accelerometern still har du abs[9.82(?)N] på axlarna dvs du kan räkna ut hur den ligger i förhållande till jorden. säg att det vibrerar lite då kan du inte summera till 9.82 längre
http://www.analog.com/en/content/0,2886 ... 05,00.html
edit: nej den visar inte vinkel i förhållande till gravitationen utan hur mycket kraft så axlarna utsättsför. dvs är accelerometern still har du abs[9.82(?)N] på axlarna dvs du kan räkna ut hur den ligger i förhållande till jorden. säg att det vibrerar lite då kan du inte summera till 9.82 längre
http://www.analog.com/en/content/0,2886 ... 05,00.html
Tänk skillnaden mellan ett gyo och ett lod. Din krets funkar som ett lod. Det funkar på saker som står still. Men för att mäta förändringar funkar det inte. testa med ett lod i en bil som svänger. Du pekar det inte neråt. Det gör ett gyro.
Men det räcker med tre accelerometrar. bara de spänner upp planet.
Men det räcker med tre accelerometrar. bara de spänner upp planet.
ok. nu trilla polletterna ner! 
tror jag skaffar riktiga piezo gyron så slipper jag problem.
Inte kostigt att det inte fungera, med tanke på vilka krafter i sidled accelerometern utsätts för hela tiden! men som sagt. man lär sig av sina misstag!
tack för hjälpen iaf!
så alla som har gyron liggandes kan ju höra av sig

tror jag skaffar riktiga piezo gyron så slipper jag problem.
Inte kostigt att det inte fungera, med tanke på vilka krafter i sidled accelerometern utsätts för hela tiden! men som sagt. man lär sig av sina misstag!
tack för hjälpen iaf!
så alla som har gyron liggandes kan ju höra av sig

jag kör själv med LiPo batterier. då blir flygtiden kanon. dock är den inte superstabil, även om den har ett mekaniskt gyro får man hela tiden kompensera med reglagen så den inte drar åt ngt håll. dock tror jag prestanadan kommer öka avsevärt med ett "rikigt" gyro!
det som ligger på minus är att kvaliten är lite sisådär. man får mecka lite med den då o då. har lagat gyrot säkert 5-6 ggr. sedan får man löda kristallerna på plats eftersom dom brukar glappa med följd av krash!
kan helt klart säga att det är en skitkul sak o köra med!
det som ligger på minus är att kvaliten är lite sisådär. man får mecka lite med den då o då. har lagat gyrot säkert 5-6 ggr. sedan får man löda kristallerna på plats eftersom dom brukar glappa med följd av krash!
kan helt klart säga att det är en skitkul sak o köra med!

Hm, jag kan inget om x-ufo och inte heller om dessa gyron, men dock en del om reglerteknik. Man blir ju lite intresserad, hur pass självständiga är dessa gyron? Är det moduler som sköter alla beräkningar själva eller? Annars måste man ju själv avgöra hur skiten sen ska regleras med fläkthastigheterna och att få det stabilt är väl inte så lätt.
gyrot som sitte på x-ufot har känner av förändringar i x o y led. själva regleringen sköts av en microkontroller som sitter på huvudkortet. själva gyrot ger bara ut 2 spänningar som e proponerliga till vinklen. vid 0 graders lutning ligger utspänningen på 1.5v. sedan så kan man få en spänningsföränding på +-1 volt beorende på om man vinklar den +20grader eller-20grader. det makaniska gyrot klarar inte större vinkel på grund av dess konstruktion.
ett rc gyro skulle man kunna använda. dock e det bara själva gyrosensorn man använder. det vanliga interface som används av radiostyrda prylar kan man inte koppla rakt in. sedan vet jag inte om rc gyro har vinkeavkänning i 2 dimensioner. så man får ha 2 isf!
kan hur som helst rekommendera denna flygande sak, skitkul!
ett rc gyro skulle man kunna använda. dock e det bara själva gyrosensorn man använder. det vanliga interface som används av radiostyrda prylar kan man inte koppla rakt in. sedan vet jag inte om rc gyro har vinkeavkänning i 2 dimensioner. så man får ha 2 isf!
kan hur som helst rekommendera denna flygande sak, skitkul!