Får du någon MAP fil så att man kan se vad som faktiskt har länkats in?
D.v.s så att det faktiskt är debug moduler och inte något helt annat?
Ah, "-Map=Starfollower2.map"...

Den ger ingen vägledning?
Jag har uppdaterat - först till Studio 5, sedan till Studio 6. Har för mig att det initialt var lite krångel med 5:an som jag senare inte upplevt med 6:an. Däremot är det inte säkert att 6:an godkänner kod som funkade i 4:an, då den har lite strängare regler för vad som är tillåtet att skriva. (man kunde t.ex. tidigare skriva char PROGMEM blabla[] = "Hej"; men nu måste man skriva const char PROGMEM blabla[] = "Hej"; Men det kan ju ha att göra med att de ändrat nåt i default-inställningarna. Jag vet inte om det är nya versioner av GCC eller om det är beskrivningsfilerna av AVR minnes-map (?) som har ändrats och hur de i så fall skulle skilja sig...Gimbal skrev:Jag använder avr studio 4.18, vill minnas att det var någon nackdel med att uppgradera till nyare version senast jag kollade upp det, men det kanske inte stämmer..?
-lm säger till länkaren att länka in ett bibliotek som heter "libm.a" om jag förstått manualen rätt men kommandot sätts i variabeln MATH_LIB som i sin tur petas in i anropssträngen någonstans senare?Gimbal skrev:Kikade lite i map filerna och det verkade skilja något gällande mattefunktionerna.
Hittar då MATH_LIB = -lm i den gamla makefilen. Kommenterar jag bort den raden så växer koden brutalt och mapfilerna blir nästan identiska. Hm...
Provar att lägga till optionen -lm till länkaren i avr studios makefil, men det ger inget resultat.