Relä till bil
Re: Relä till bil
Kan ju vara intressant att få reda på vad det är för en "Iveco lätt lastbil" som det är svårt att hitta elschema till 

Jodå, det kan den visst, du kan ha spänningsfall i kontaktdon och kablage.danei skrev:Volten kan inte ändras alls. Den är lika stabilt definierad som metern.
Har råkat ut för det på andra bilar, kraftigt spänningsfall, pga dålig kontakt i kabelskor och liknande.
Dok brukar det i regel betyda att det blir väldigt varmt och det tenderar då att synas väldigt tydligt.
Till TS mät spänningen direkt i motorns kontakstycke, vid fullfart borde du ha 12V där.
TomasL: SI-enheten "Volt" kan inte ändras i storleken, däremot kan spänningen i kretsen ändras, det är vad danei försöker säga ovan...
Snälla det är ju ordklyveri (och språkpoliseri), alla förstår ju vad TS menar när han skriver "volten".
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
När ni påpekar saker som att storheter används i stället för enheter så förklara också vari felet består. Ordmärkerier och avsiktliga missförstånd skall undvikas.
Bilen är en Iveco Daily 35C18D -08
Blir lite fundersam när danei säger att Volten inte kan ändras, vad är det då som gör att fläkten snurrar olika fort på dom fyra hastighetslägena??
Tidigare prova jag fläkten lös på arbetsbänken med kablar direkt från ett batteri och då fungera den som den skulle men kolla på den nu ikväll igen och jag har ström fram till fläkten så nu prova jag hur många ampere den drog, tog en chansning då jag inte har någon tångamperemeter men tänkte att en liten fläkt kan väl inte dra så mycket ström, jag hann aldrig läsa av på displayen för kabel jag höll i blev varm! Dock sköt aldrig säkringen i insrumentet
Provade dessutom med en batteriladdare med "supply" läge, tror den är på 7amp men inte ett ryck i fläkten så antagligen gick den vid första testet pga att ett antal hundra ampere från startbatteriet orka dra runt den
Blir till att beställa en ny fläkt, ev ta ett kik på kolen om det nu satt kol i den....Sedan borde det fungera tycker jag
Blir lite fundersam när danei säger att Volten inte kan ändras, vad är det då som gör att fläkten snurrar olika fort på dom fyra hastighetslägena??
Tidigare prova jag fläkten lös på arbetsbänken med kablar direkt från ett batteri och då fungera den som den skulle men kolla på den nu ikväll igen och jag har ström fram till fläkten så nu prova jag hur många ampere den drog, tog en chansning då jag inte har någon tångamperemeter men tänkte att en liten fläkt kan väl inte dra så mycket ström, jag hann aldrig läsa av på displayen för kabel jag höll i blev varm! Dock sköt aldrig säkringen i insrumentet
Provade dessutom med en batteriladdare med "supply" läge, tror den är på 7amp men inte ett ryck i fläkten så antagligen gick den vid första testet pga att ett antal hundra ampere från startbatteriet orka dra runt den

Blir till att beställa en ny fläkt, ev ta ett kik på kolen om det nu satt kol i den....Sedan borde det fungera tycker jag

Och när det gäller nya medlemmar, vilka inte alltid är så insatta får man väl ha lite förståelse för att det kanske inte i alla lägen är 100% rätt terminologi.
Och ja jag vet, jag har nog gjort så också lite då och då.
Till TS, till saken är att Volt är en Storhet, och storheter kan aldrig ändra sig, rätt terminologi skall vara, typ, " jag Mätte Spänningen, och den var 12,3 Volt, om spänningen sjunker när den är inkopplad...." osv.
Men oavsett, det är petitesser.
Kan vara så att lagrena i fläkten är slut, så fläkten kilar fast när den är monterad, eller så är det något annat som blockerar den.
Och ja jag vet, jag har nog gjort så också lite då och då.
Till TS, till saken är att Volt är en Storhet, och storheter kan aldrig ändra sig, rätt terminologi skall vara, typ, " jag Mätte Spänningen, och den var 12,3 Volt, om spänningen sjunker när den är inkopplad...." osv.
Men oavsett, det är petitesser.
Kan vara så att lagrena i fläkten är slut, så fläkten kilar fast när den är monterad, eller så är det något annat som blockerar den.
Om fläkten drar för mycket ström ska säkringen gå sönder, fläkten ska inte snurra långsamt.
Eftersom fläkten fungerar när du kopplar direkt till batteriet och säkringen är hel så är det inte fel på fläktmotorn!
Någonstans är det spänningsfall, i kablar, brytare, reläer eller hastighetsreglering.
Eftersom fläkten fungerar när du kopplar direkt till batteriet och säkringen är hel så är det inte fel på fläktmotorn!
Någonstans är det spänningsfall, i kablar, brytare, reläer eller hastighetsreglering.
Jag som tänkte det var löst nu
Du har givetvis rätt om hur säkringen kan vara hel
Om jag mäter i kontaktstycket till motorn och har 12,3V, ska volt/Spänning ändra sig när jag ändrar läge på hastighetsvredet??? Ställer jag den på läge 1,2,3,4 så mäter jag fortfarande 12,3Volt, jag tillomed på 0an, måste vrida av nyckel för strömmen ska försvinna på instrumentet
Jag har även mätt i kontaktstycket med motorn inkopplad och har fortfarande 12,3V

Du har givetvis rätt om hur säkringen kan vara hel

Om jag mäter i kontaktstycket till motorn och har 12,3V, ska volt/Spänning ändra sig när jag ändrar läge på hastighetsvredet??? Ställer jag den på läge 1,2,3,4 så mäter jag fortfarande 12,3Volt, jag tillomed på 0an, måste vrida av nyckel för strömmen ska försvinna på instrumentet
Jag har även mätt i kontaktstycket med motorn inkopplad och har fortfarande 12,3V
Ok, och oavsett hur du vrider på brytaren så går fläkten med samma hastighet, dvs full fart?
Ok, trots att du mäter 12V i anslutningen till fläkten, men den gick när du hade den i bänk, eller?