Relä till bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27597
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Relä till bil

Inlägg av danei »

Volten kan inte ändras alls. Den är lika stabilt definierad som metern.
Skogen
Inlägg: 976
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Relä till bil

Inlägg av Skogen »

Kan ju vara intressant att få reda på vad det är för en "Iveco lätt lastbil" som det är svårt att hitta elschema till :?:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47148
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Relä till bil

Inlägg av TomasL »

danei skrev:Volten kan inte ändras alls. Den är lika stabilt definierad som metern.
Jodå, det kan den visst, du kan ha spänningsfall i kontaktdon och kablage.
Har råkat ut för det på andra bilar, kraftigt spänningsfall, pga dålig kontakt i kabelskor och liknande.
Dok brukar det i regel betyda att det blir väldigt varmt och det tenderar då att synas väldigt tydligt.

Till TS mät spänningen direkt i motorns kontakstycke, vid fullfart borde du ha 12V där.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Relä till bil

Inlägg av Meduza »

TomasL: SI-enheten "Volt" kan inte ändras i storleken, däremot kan spänningen i kretsen ändras, det är vad danei försöker säga ovan...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47148
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Relä till bil

Inlägg av TomasL »

Snälla det är ju ordklyveri (och språkpoliseri), alla förstår ju vad TS menar när han skriver "volten".
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5990
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Relä till bil

Inlägg av hcb »

När ni påpekar saker som att storheter används i stället för enheter så förklara också vari felet består. Ordmärkerier och avsiktliga missförstånd skall undvikas.
Grooover
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 november 2010, 19:54:51

Re: Relä till bil

Inlägg av Grooover »

Bilen är en Iveco Daily 35C18D -08

Blir lite fundersam när danei säger att Volten inte kan ändras, vad är det då som gör att fläkten snurrar olika fort på dom fyra hastighetslägena??

Tidigare prova jag fläkten lös på arbetsbänken med kablar direkt från ett batteri och då fungera den som den skulle men kolla på den nu ikväll igen och jag har ström fram till fläkten så nu prova jag hur många ampere den drog, tog en chansning då jag inte har någon tångamperemeter men tänkte att en liten fläkt kan väl inte dra så mycket ström, jag hann aldrig läsa av på displayen för kabel jag höll i blev varm! Dock sköt aldrig säkringen i insrumentet
Provade dessutom med en batteriladdare med "supply" läge, tror den är på 7amp men inte ett ryck i fläkten så antagligen gick den vid första testet pga att ett antal hundra ampere från startbatteriet orka dra runt den :badgrin:

Blir till att beställa en ny fläkt, ev ta ett kik på kolen om det nu satt kol i den....Sedan borde det fungera tycker jag :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47148
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Relä till bil

Inlägg av TomasL »

Och när det gäller nya medlemmar, vilka inte alltid är så insatta får man väl ha lite förståelse för att det kanske inte i alla lägen är 100% rätt terminologi.

Och ja jag vet, jag har nog gjort så också lite då och då.

Till TS, till saken är att Volt är en Storhet, och storheter kan aldrig ändra sig, rätt terminologi skall vara, typ, " jag Mätte Spänningen, och den var 12,3 Volt, om spänningen sjunker när den är inkopplad...." osv.
Men oavsett, det är petitesser.
Kan vara så att lagrena i fläkten är slut, så fläkten kilar fast när den är monterad, eller så är det något annat som blockerar den.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15626
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Relä till bil

Inlägg av mrfrenzy »

Om fläkten drar för mycket ström ska säkringen gå sönder, fläkten ska inte snurra långsamt.

Eftersom fläkten fungerar när du kopplar direkt till batteriet och säkringen är hel så är det inte fel på fläktmotorn!

Någonstans är det spänningsfall, i kablar, brytare, reläer eller hastighetsreglering.
Grooover
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 november 2010, 19:54:51

Re: Relä till bil

Inlägg av Grooover »

Jag som tänkte det var löst nu :humm:

Du har givetvis rätt om hur säkringen kan vara hel :humm:

Om jag mäter i kontaktstycket till motorn och har 12,3V, ska volt/Spänning ändra sig när jag ändrar läge på hastighetsvredet??? Ställer jag den på läge 1,2,3,4 så mäter jag fortfarande 12,3Volt, jag tillomed på 0an, måste vrida av nyckel för strömmen ska försvinna på instrumentet

Jag har även mätt i kontaktstycket med motorn inkopplad och har fortfarande 12,3V
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47148
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Relä till bil

Inlägg av TomasL »

Hur många kablar har du till fläkten?
Grooover
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 november 2010, 19:54:51

Re: Relä till bil

Inlägg av Grooover »

två kablar till fläktmotorn
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47148
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Relä till bil

Inlägg av TomasL »

Ok, och oavsett hur du vrider på brytaren så går fläkten med samma hastighet, dvs full fart?
Grooover
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 november 2010, 19:54:51

Re: Relä till bil

Inlägg av Grooover »

nej fläkten går inte alls på någon av lägena
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47148
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Relä till bil

Inlägg av TomasL »

Ok, trots att du mäter 12V i anslutningen till fläkten, men den gick när du hade den i bänk, eller?
Skriv svar