Detektera och automatpejla störsändare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Smurfen

Re: Detektera och automatpejla störsändare?

Inlägg av Smurfen »

För ett par veckor sedan så upptäckte en man bredvid mig på en större centrumparkering att han inte kunde låsa bilen.
När jag klev ur så bad han mig kolla om jag kunde låsa men gick det inte ett par meter från bilen.
Nu har min bil strulat lite så jag dubbelkollar alltid och hade märk det.
Vi hade båda V70 och stod tre fyra rutor ifrån varandra.
Han gapade högljutt ut att alla skulle kolla om deras bilar hade låst sig och folk gick faktiskt tillbaka och kollade.
Var ett par bilar som inte verkade ha låst sig.
Om det hade med Audin som drog därifrån eller om det bara var något annat som störde kan man bara spekulera i.
Men att ställa sig och gapa ut som han gjorde tycker iallafall jag är ganska modigt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

AndLi skrev: Så nu vill ja veta hur Nerre kom fram till att batteriet bara kommer räcka en vecka...
Jag tror du glömde att räkna med strömförbrukningen för resten av detektorn?

Sen är 64 bitar lite väl kort, de brukar skryta med att kommunikationen är krypterad, så du får nog räkna med 1024 bitar per ping i alla fall.

Det vore ju lite lustigt om en detektor med radiosändare skulle ha längre batterilivslängd än en helt passiv brandvarnare. Brandvarnare brukar man behöva byta batteri på en gång om året ungefär.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nerre: Hur många batterier brukar det sitta i en IR deckare för larm? Av vilken typ och kapacitet? Jag gissar att det är betydligt mer än de 3V 350mAh som jag tilldelade radiobiten i min design.

Jag ville visa på att radiolänken går att göra strömsnål, det är inte där strömförbrukningen kommer hamna...

Jag ser inte heller sambandet mellan att det står krypterad i ett reklamblad och en paketlängd på 1024 bitar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om det nu inte är strömförbrukningen, varför tror du att larmen bara pingar var tredje timme? För att underlätta för tjuvarna?

Jag kan jämföra med våra Nexa-sändare hemma. De trycker vi kanske 10 gånger på en dag, men det batteriet räcker ändå inte mer än ungefär 1 år.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag känner en person som har en störsändare för NMT, GSM, 3G och WIFI, en billig kinagrej med räckvidd på ca 10 meter. De är inte helt lätta att ställa in, en massa trimmer inuti, och det verkar som att det bara är vitt brus som sänds ut på alla frekvenserna. Det finns säkert mer avancerade nu dock.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nerre skrev:Om det nu inte är strömförbrukningen, varför tror du att larmen bara pingar var tredje timme? För att underlätta för tjuvarna?

Jag kan jämföra med våra Nexa-sändare hemma. De trycker vi kanske 10 gånger på en dag, men det batteriet räcker ändå inte mer än ungefär 1 år.
Varifrån kommer uppgiften om 3h? Om det är sant är det ju ren inkompetens, tyvärr väldigt vanligt...

Så för att nexa gör en dålig design måste alla göra det?
Att en nexasändare bara håller ett år med 10 tryckningar per dag är riktigt riktigt dålig design...
I nivå med random fjärrkontroll till TVn som inte ens klarar att skicka en signal några få meter, men tydligt är att folk köper det, varför då göra något av kvalitet?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Läser du inte tråden ordentligt?
kricka skrev: Föräldrarna skaffade larm från Tre lingon (Verisure.se‎),,, Tänkte av skaffa likadant.
Men ville se vad och hur det jobbade. Och det "pingar" var tredje timma. Och ligger på
jämn överton från ett amatörradioband. Så jag lyssnade på "ping". Ställde mig utanför
huset och provade att sända på passande frekvens på amatörradion med 50W.
Gick till huset, öppnade dörren utan att larma av... Inga problem, larmet var så tyst och fint.
Provade bara i 20min, sedan släppte jag ptt:n. Då gick larmet. Bra larm. Jag köpte inget själv...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Smurfen skrev:Men att ställa sig och gapa ut som han gjorde tycker iallafall jag är ganska modigt.
Dom som gör detta lär ju sitta i en bil och trycka, spana efter folk som går in utan att märka att bilen är olåst. Sen tar dom allt som finns.

Det hände mig en gång att bilens lås inte funkade (jag har precis bytt batteri i nyckeln). Då gick jag runt med mobilkameran i handen och letade efter bilar där det satt folk och väntade, för att ta ett foto på bil + personer + nummerplåt. Efter bara en minut så körde en bil därifrån ganska fort och allt funkade igen. Han inte ta ett foto på bilen.

Köpcenter har ju nästan alltid väktare så om någon är aggressiv så är det en kort sprint in till det område där hjälp finns.
qx5

Inlägg av qx5 »

Så med en mottagare för dessa "nyckelband" kan man pejla in var biltjuvarna ligger och trycker? :vissla:

Signalen lär ju vara av låg entropi och ligga på konstant.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Dom ser ofta efterblivna och inavlade ut och försöker låtsats som att det regnar , sånt ser man vid spaning
Typ som feta efterblivna poliser vid Säpo hittade på fosterhem för länge sedan och sedan uppvuxna av stränga
gamla IB-nuckor och IB-gubbar i källare - samma kultur där som hos biligor.

Hehe - tänk den synen :mrgreen: - håll utkik så ser ni dom :tumupp:

Ofta ser dom lite ut som dom här spåkärringsgrupperna som man ser vandra omkring i tv program och känna magiska krafter
och sitta o se analytiska ut och analysera gamla hus poltergreistar - jävla crap asså
Normalförfarandet i tv programena är att sitta o känna doften av yllekläderna tvättade 1874 som dom fick ärva av mormor.
Mormor låg död i dom i 3 år som patina till deon.

Inte att dom känner hemliga krafter.

Sen använder dom ofta vanliga amatörradios ofta och slänger bärvåg på 433 , finns lite ebayjammers på andra band.
Finns ju fjärrar på 300mHz,800 och 900MHz band också , vanligt här är dock 433 och 800 som är lagligt
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en sak för detektering vore ju att kolla på en med spektrumanalysator och se vad dom har för sig egenteligen
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Biker skrev:Dom ser ofta efterblivna och inavlade ut och försöker låtsats som att det regnar , sånt ser man vid spaning
Typ som feta efterblivna poliser vid Säpo hittade på fosterhem för länge sedan och sedan uppvuxna av stränga

Närmsta amatörradioklubb, eller? :mrgreen: *självinsikt* :vissla:
Biker skrev:Ofta ser dom lite ut som dom här spåkärringsgrupperna som man ser vandra omkring i tv program och känna magiska krafter
och sitta o se analytiska ut och analysera gamla hus poltergreistar - jävla crap asså
Normalförfarandet i tv programena är att sitta o känna doften av yllekläderna tvättade 1874 som dom fick ärva av mormor.
Sjukast av allt är att det finns dem som betalar för dessa spågummor ska komma och lukta på mormors kofta.
Hade jag saknat moral vore jag rik vid det här laget. :humm:
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Till tråden hör väl då möjligen att typiska trådlösa larm i det segment larmbolagen säljer brukar polla ca: var nionde minut. Batteriet är på 3,6 V och har en kapacitet 1200 - 2400 mAh beroende på modell. Jämföra detta med Nexa hemautomationsleksaker är inte riktigt rättvist.
Det är helt olika segment av prylar.

Men väljer man ett trådlöst larm så får man ta det onda med det goda helt enkelt. Larmbolagen tjänar feta pengar på dessa trådlösa hyrlarm de prånglar på folk. Ett trådanslutet underhållsfritt larm som kräver omfattande installation är helt enkelt svårsålt och olönsamt för bolagen.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

SM0VDT skrev:
Biker skrev:Dom ser ofta efterblivna och inavlade ut och försöker låtsats som att det regnar , sånt ser man vid spaning

Närmsta amatörradioklubb, eller? :mrgreen: *självinsikt* :vissla:
Biker skrev:Ofta ser dom lite ut som dom här spåkärringsgrupperna som man ser vandra omkring i tv program och känna magiska krafter
Sjukast av allt är att det finns dem som betalar för dessa spågummor ska komma och lukta på mormors kofta.
Hade jag saknat moral vore jag rik vid det här laget. :humm:
Haha ja men det roliga är att Säpo också anlitar sådana här skumma tattarspåkäringar som går omkring i jesusklänningar,nävertoffflor o luktar illa - dom tror att dom är skickliga på att avslöja kompromenterande verksamhet.
Flum folk , författare,psyksjuka,grava autister och sjukkassefall - det kan bli ganska intressanta utredningar när dom är inblandade.
Tänk nått så enkelt som att dom försöker analysera en snygg kille som kan handla på ica själv,får snygga brudar 3 gånger yngre än han själv har bra kondition och gillar och tälta vintertid ute.

En sådan psyksjuk illaluktande spåkärringsgrupp kan få för sig att han är utbildad av CIA - det handlar om människor som typ bor på skyddade boenden... :mrgreen: ....klart sådana stackare tror man en extra serkillt doktig aggent när idioten själv bara kan äta snorkråkor o glo på en porrtidning.

Yaya så var det avhandlat.

Det händer ju att radioamatörer stört 433MHz bandets överförningar iaf för , typ hela städers billarm jammade.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Sen är det ju lite meningslöst att hjälpa polisen att ta fast brottslingar när dom i domstol ändå inte får något direkt straff. Bättre att ge tjuven stryk om man kan.

Det finns dom som säger att det inte hjälper att sätta folk i fängelse, men hjälper det bättre att inte göra det?
Det finns dom som säger att ett mer "rättvist" samhälle skulle ge mindre brott men det är ju uppenbarligen fel om man tittar på fattiga länder.

Bäst skulle vara att staten kunde hyra fängelser i tex Kina eller Ryssland. Det skulle troligen ge effekt.
Skriv svar