Trasig motor eller linjärskala fräsmaskin
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Trasig motor eller linjärskala fräsmaskin
Resterande, går dom i samma kontakt? Nåt par av dessa 4:a bör vara broms.
Det var väl lika motorer på alla axlar, är det så att du inte kan vrida runt dessa heller när maskinen är spänningslös?
Det var väl lika motorer på alla axlar, är det så att du inte kan vrida runt dessa heller när maskinen är spänningslös?
Re: Trasig motor eller linjärskala fräsmaskin
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Trasig motor eller linjärskala fräsmaskin
Kan du fota eller skriva av märkplåten på motorn? Förmodligen har du bromsad motor, men vill inte gissa.
Re: Trasig motor eller linjärskala fräsmaskin
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Trasig motor eller linjärskala fräsmaskin
Sitter broms på den som drivs med 24VDC. Eftersom den skylten är separat vill jag påstå att det är ett påhängt bromspaket.
Sitter det lika skyltar på alla 3 motorerna?
Sitter det lika skyltar på alla 3 motorerna?
Re: Trasig motor eller linjärskala fräsmaskin
Hej.
Det där är en permanentmagnet servomotor med inbyggd broms. Dina 6 kablar är 2 st för motorlindningen, 2 st för bromsen, och 2 st till tachon. Jag hittar inte min skiva med data på den och tyvärr inte leta just nu. Men du kan identifiera motorlindningarna, de är de grövsta. Tachon är ju klena och dem har du nog koll på. Så då återstår 2 st för bromsen. Om du lägger 24 VDC över de så skall den släppa, du behöver ca 1 A. polariteten är viktig, men du förstör inget om det blir fel, bromsmagneten drar bara åt sig hårdare.
Du har någonstans i elskåpet ett relä eller kontaktor som lossar bromsen (eller bromsarna) , Det kan hända att Z är något fördröjt jämfört med X och Y.
Följande fel är de mest sannolika
Trasigbromsmagnet (Mäts med ohm över spolen)
kabelbrott till bromsen
defekt relä/konatktor
erfarenhetsmässigt på gammal maskin skulle jag säga relät, men ditt motorkablage känns inte hundra.
Sen en förmaning
ÖPPNA EJ MOTORN. En permanentmagnetmotor måste ha magneter och stator i absolut rätt vinkel annars tappar den snabbt vridmoment. Om du behöver repa något i den motorn prata med en duktig lindarverkstad ex
http://www.rorick.se
Det där är en permanentmagnet servomotor med inbyggd broms. Dina 6 kablar är 2 st för motorlindningen, 2 st för bromsen, och 2 st till tachon. Jag hittar inte min skiva med data på den och tyvärr inte leta just nu. Men du kan identifiera motorlindningarna, de är de grövsta. Tachon är ju klena och dem har du nog koll på. Så då återstår 2 st för bromsen. Om du lägger 24 VDC över de så skall den släppa, du behöver ca 1 A. polariteten är viktig, men du förstör inget om det blir fel, bromsmagneten drar bara åt sig hårdare.
Du har någonstans i elskåpet ett relä eller kontaktor som lossar bromsen (eller bromsarna) , Det kan hända att Z är något fördröjt jämfört med X och Y.
Följande fel är de mest sannolika
Trasigbromsmagnet (Mäts med ohm över spolen)
kabelbrott till bromsen
defekt relä/konatktor
erfarenhetsmässigt på gammal maskin skulle jag säga relät, men ditt motorkablage känns inte hundra.
Sen en förmaning
ÖPPNA EJ MOTORN. En permanentmagnetmotor måste ha magneter och stator i absolut rätt vinkel annars tappar den snabbt vridmoment. Om du behöver repa något i den motorn prata med en duktig lindarverkstad ex
http://www.rorick.se
Senast redigerad av Tukklaren 6 augusti 2015, 07:09:38, redigerad totalt 1 gång.
Re: Trasig motor eller linjärskala fräsmaskin
Ja det är likadana skyltar på motorerna till x och y.
Jag har provat några gånger nu och den ger grovt positioneringsfel C och ibland D. Detta endast då jag kräver högre matning (>30mm/min). Jag har ändrat parameter 169 och 234 till högre värden och detta har inte hjälpt.
Tack för infon ang bromsarna. Ska undersöka kablage och relän imorgon!
Jag har provat några gånger nu och den ger grovt positioneringsfel C och ibland D. Detta endast då jag kräver högre matning (>30mm/min). Jag har ändrat parameter 169 och 234 till högre värden och detta har inte hjälpt.
Tack för infon ang bromsarna. Ska undersöka kablage och relän imorgon!
Re: Trasig motor eller linjärskala fräsmaskin
Jag har kollat nu. X bromsen får ström så fort maskinen startas. Z får ström när man vill köra z axeln. Båda har en resistans på 29 resp. 31 ohm.