Ni med Jula/Swedol fräs
Re: Ni med Jula/Swedol fräs
"ett rejält ämnesrör som ersättare till 'sugröret' "
Det verkar som att Jula fräsen från början var en golvmodell och därför så är kuggstången fastskruvad i den övre delen. När den är en bordsmodell så behövs det en skruv längst ner på kuggstången. Jag tycker att fräsen blev mycket stabilare efter att jag hade bytt ut avgasröret till en riktig axel.
Det verkar som att Jula fräsen från början var en golvmodell och därför så är kuggstången fastskruvad i den övre delen. När den är en bordsmodell så behövs det en skruv längst ner på kuggstången. Jag tycker att fräsen blev mycket stabilare efter att jag hade bytt ut avgasröret till en riktig axel.
Senast redigerad av BEEP 7 juni 2015, 09:57:56, redigerad totalt 2 gånger.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jag får en stump ämnesrör färdigsvarvad till dimension, funderar på att förlänga med 100mm. Då måste jag hitta rätt 'boplats' och ta ett hål i bänken för detta OM jag skulle behöva komma ner efter att ha förlängt pelaren. Kuggstången är ju lätt att fixa till extra hål på, tack för tipset.
Skruven förhindrar också att kuggstången och axeln vrider sig när man vevar upp och ner fräshuvudet.
Snygg ombyggnad för manuellt bruk tekno.
Samt din digitalisering av maskinen.
När jag skulle inhandla min jula fräs ~2007 så fanns det en större fräs i deras sortiment ZX7032.
Jag var rätt så sugen på den för den hade en finjusterings-ratt i princip med vad du har byggt.
Den kändes mycket stabilare än den lilla men den var alldeles för dyr för mig just då, har för mig att den kostade runt 8-9000:-
Lägger in en bild på den här om det är någon som kommer ihåg den.
Lägger in några flera länkar till ombyggda jula fräsar.
Först en söksida med mycket maskiner.
ZX7016
En på MiniPansar forumet.
Shadows Jula-fräs

När jag skulle inhandla min jula fräs ~2007 så fanns det en större fräs i deras sortiment ZX7032.
Jag var rätt så sugen på den för den hade en finjusterings-ratt i princip med vad du har byggt.
Den kändes mycket stabilare än den lilla men den var alldeles för dyr för mig just då, har för mig att den kostade runt 8-9000:-
Lägger in några flera länkar till ombyggda jula fräsar.
Först en söksida med mycket maskiner.
ZX7016
En på MiniPansar forumet.
Shadows Jula-fräs
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det där är ju en Rong Fu. En sån har jag i garaget.lilluffe skrev:Snygg ombyggnad för manuellt bruk tekno.Samt din digitalisering av maskinen.
![]()
Den verkar ha sålts runt om i världen under massa olika "white label".
Min är dock såld under tillverkarens eget namn.
Stämmer bra det med att dom är sålda i olika länder med olika namn.
Kan hända att du har fabrikationsnumret ZX7032 i manualen.
Söker du på ZX7032 så får du upp otaligt med namn på denna maskin.
Kan hända att du har fabrikationsnumret ZX7032 i manualen.
Söker du på ZX7032 så får du upp otaligt med namn på denna maskin.
- tecno
- Kontakt:
Då har lilla Demandern fått nya backar.
Lite småpyssel kvar = fräsning av backarnas ovansida för anliggningsyta för plåt mm som ska hållas fast.
Lite småpyssel kvar = fräsning av backarnas ovansida för anliggningsyta för plåt mm som ska hållas fast.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Kontakt:
Liten uppdatering, nu är även Yuriy DRO fungerande så jag kan använda Läsplatta/Telefon som display.
http://www.yuriystoys.com/p/android-dro.html
Framöver OM jag moddar till VFD styrd spindelmotor så kommer även RPM att visas på DRO:n.
http://www.yuriystoys.com/p/android-dro.html
Framöver OM jag moddar till VFD styrd spindelmotor så kommer även RPM att visas på DRO:n.