Försöker få rätsida på 3d Printer
Försöker få rätsida på 3d Printer
Har en längre tid haft en Prusa Mendel ståendes och tänkte att det är hög tid att börja använda den.
Den har varit igång men har aldrig blivigt "kompis" med den.
Har nu under ett par dagar försökt förstå mig på den men blir inte riktigt klok på vad det är som händer.
Verkar som att antingen så warpar den något fruktansvärt eller så har den problem med Z ...
Bifogad bild visar mina "första" problem där lagrerna kryper isär direkt från printning.
Spelar ingen större roll vad det är för objekt..samma fenomen med att lagrena ej fäster i varandra.
Några tipps på vad man skall prova?
Just denna är byggd med 0.2 med 0.4 ger precis samma resultat.
Den har varit igång men har aldrig blivigt "kompis" med den.
Har nu under ett par dagar försökt förstå mig på den men blir inte riktigt klok på vad det är som händer.
Verkar som att antingen så warpar den något fruktansvärt eller så har den problem med Z ...
Bifogad bild visar mina "första" problem där lagrerna kryper isär direkt från printning.
Spelar ingen större roll vad det är för objekt..samma fenomen med att lagrena ej fäster i varandra.
Några tipps på vad man skall prova?
Just denna är byggd med 0.2 med 0.4 ger precis samma resultat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Försöker få rätsida på 3d Printer
Är det inte så att du förväxlar munstycksstorlek med lager tjocklek? Lager bör vara ca 50% av munstycket.
Kan också vara för kraftig fläktkylning i den misslyckade kanten.
Lager måste smältas & tryckas ihop. Dessa har aldrig varit det.
Kan också vara för kraftig fläktkylning i den misslyckade kanten.
Lager måste smältas & tryckas ihop. Dessa har aldrig varit det.
Kör med slic3r som program (1.2.9)
"layer height" är 0.2 mm.
Under "printer settings" så är "nozzle diameter" 0.5
"layer height" är 0.2 mm.
Under "printer settings" så är "nozzle diameter" 0.5
Du kan ju inte köra lagertjocklek 0,2mm om munstycket är 0,2mm.
Har du kontrollerar att du har 0.5 mm nozzle monterat?
Har du checkat att inget sitter löst och att alla remmar är lagom sträckta?
ABS är ju generellt svårare att få bra jämfört med PLA pga warpning. Har du testat PLA?
Testa med fläkt av?
Har du checkat att inget sitter löst och att alla remmar är lagom sträckta?
ABS är ju generellt svårare att få bra jämfört med PLA pga warpning. Har du testat PLA?
Testa med fläkt av?
Har aldrig haft några alternativa nozzlar och när jag köpte den så fanns bara 0.5 mm.
Så är rätt säker på att det är 0.5 om den inte är helt igentäppt...
Skall gå igenom alla remmar..
Just nu provar jag att köra med 260 grader istället. Viker bort fläkten också så den borde ej påverka denna gång.
PLA har jag inte haft ngn större lycka med hellre men kanske skall börja försöka med det?
Så är rätt säker på att det är 0.5 om den inte är helt igentäppt...

Skall gå igenom alla remmar..
Just nu provar jag att köra med 260 grader istället. Viker bort fläkten också så den borde ej påverka denna gång.
PLA har jag inte haft ngn större lycka med hellre men kanske skall börja försöka med det?
Checka gärna så att skalfaktorer stämmer för X, Y och Z. Jogga 50 mm och se så att den fysiska förflyttningen motsvarar 50 mm.
Jag föreslår att du försöker få igång skrivaren med PLA först. Det verkar vara betydligt snällare att jobba med. Mycket mindre warp.
Har nu kommit 1/3 del av print med förhöjd temp.
Så långt så ser det bättre ut... Känns som att temperaturen var en stor bov i dramat.
Tyckte jag letat fram en bra temp tidigare men bara ur synpunkten "bra flöde igenom nozzle"...
Så senare ikväll får det bli:
- dubbelkolla rem spänningar (tror dom är ok men skall dubbelkollas)
- kolla skalfaktorerna x-y-z (och feed)
-- Hur justerar jag dessa?
Så långt så ser det bättre ut... Känns som att temperaturen var en stor bov i dramat.
Tyckte jag letat fram en bra temp tidigare men bara ur synpunkten "bra flöde igenom nozzle"...
Så senare ikväll får det bli:
- dubbelkolla rem spänningar (tror dom är ok men skall dubbelkollas)
- kolla skalfaktorerna x-y-z (och feed)
-- Hur justerar jag dessa?
Hastighet kan spela in en hel del oxo. Prova 75 och 50% av den hastighet du har nu och avgör om du blir mer nöjd med resultatet.
Jag fick precis det där resultatet när jag hade för kraftig fläktkylning.
Körde sedan med fläkten avstängd och kanske 30% vid bridges/overhangs så funkade det riktigt bra.
Även värt att undvika eventuellt drag över bädden från öppna fönster eller vad det nu kan tänkas.
Körde sedan med fläkten avstängd och kanske 30% vid bridges/overhangs så funkade det riktigt bra.
Även värt att undvika eventuellt drag över bädden från öppna fönster eller vad det nu kan tänkas.