Bygga om övergångstryckknapp till batteridrift och arduino

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jsson83
EF Sponsor

Bygga om övergångstryckknapp till batteridrift och arduino

Inlägg av Jsson83 »

Hej

Har varit medlem på forumet ett tag men har ännu inte skrivit något inlägg.

Jag sitter nu här med en övergångstryckknapp som jag köpt utomlands, vilket gör att den är på 110v. I vanliga fall sitter ju en sådan vid ett övergångsställe men nu vill jag bygga om den till batteridrift och koppla ihop den med en arduino.

Jag köpte en 230v -> 110v omvandlare och har kunnat provköra och allt verkar fungera som det ska. Enkelt förklarat så spänningssätter man "RÖTT LJUS", då tickar den långsamt, vibrerar långsamt på toppen och lysdioderna är släckta.
Trycker man på knappen får man ett pip och lysdioderna tänds för att kvittera trycket. Både i botten och även uppe i led kransen. En slutning skickas också till dator/styrningen för att indikera att någon vill gå över vägen.
När det är dags bryter styrningen spänningen till "RÖTT LJUS" och spänningssätter i stället "GRÖNT LJUS" vilket gör att den börjar ticka snabbare, vibrera snabbare och kvitteringslysdioderna släcks. Därefter återupprepas processen.

Bild

Jag vill alltså bara behålla själva trycket, resten av elektroniken får plockas bort till förmån för ett batteri + arduino.

Trycket ansluts med en 6 polig flatkabel till nuvarande centralenhet. Trycket är inte mekaniskt, utan det räcker med att man trycker någonstans på hela den blåa smala ytan för att aktivera centralenheten. Lite åt touch hållet.

Bild

Jag har nu gjort 3 mätningar för att försöka få fram hur jag ska kunna driva endast trycket. Den röda har jag räknat som Pin 1.
Bild

Bild

Bild

Bild

Vad säger ovanstående värden gällande framtida inkopplingen till Arduinon? Vilka pinnar ska jag spänningsmata trycket med och vilka pinnar får jag tillbaka trycket på?

Har försökt tyda ut vad det är för krets som sitter på trycket, men det är slipat precis där den sitter. Men tycker mig se "ATMEL0436" om det hjälper något.

Tack på förhand.
Mindmapper

Re: Bygga om övergångstryckknapp till batteridrift och ardui

Inlägg av Mindmapper »

ATMEL0436 står för att kretsen är tillverkad 2004 vecka 36.
Förmodligen är det ju en AVR-krets med 8 pin som tillverkades under den tiden. Ta reda på vilka pinnar GND och VCC ligger inkopplade på så kan du ersätta den med en AVR med liknande inkoppling.

Dina mätningar blir svårtolkade när du mätt mellan pinnar på det viset som du mätt. Ta reda på först om någon av pinnarna är inkopplade till GND eller matningsspänning. Mät sedan i förhållande till GND vad som händer när du trycker på trycket.
Joe

Inlägg av Joe »

Bara ringa och fråga? http://www.prismatibro.se :mrgreen:
Skämt åtsido så är det nog en kapactiv sensor, men på deras hemsida står det: "The front panel is sensitive to pressure all over the front…panel." Okunnighet som den som skrev detta eller kan det vara någon typ av strain-gauge?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag tycker iallafall det ser ut att vara en Trådtöjningsgivare (strain-gauge),.
Skulle kunna vara en OP samt en microcontroller på kortet som läser av den analoga spänningen från trådtöjningsgivaren och tolkar om knappen är intryckt eller inte.
Jsson83
EF Sponsor

Inlägg av Jsson83 »

Tänkte jag skulle slippa karva i silliconet, men inser att jag behöver veta vad det är för krets. Och det går ju alltid återställa med nytt sillicon senare.

Sagt och gjort så frigjorde jag lite och kan nu läsa:
ATMEL0436
TINY15L
1SL eller ISL

Mindmapper>
Letade upp databladet och då hittade jag VCC på ben 8 och GND på ben 4. Jag mätte sedan till flatkabeln och jag fick träff på VCC på Pin 2 och GND på Pin 1 i flatkabeln.

Bild

Tittar jag i min tabell så ser jag att det är 5v mellan Pin 1 och 2. Alltså ska jag mata kretsen med 5V till dessa pinnar?

Och då ser det ju ut som att signalen ut kommer på Pin 5, då denna går upp till nästan 5V när knappen trycks in?

Jag fortsatte mäta och hela listan är då:
Ben 1 (RESET/ADC0) = Pin 6 i flatkabeln
Ben 2 (ADC3) = Ej ansl i flatkabeln
Ben 3 (ADC2) = Ej ansl i flatkabeln
Ben 4 (GND = Pin 1 i flatkabeln
Ben 5 (AIN0/AREF/MOSI) = Pin 5 i flatkabeln
Ben 6 (AIN1/MISO/OC1A) = Pin 4 i flatkabeln
Ben 7 (ADC1/SCK/T0/INT0) = 3 i flatkabeln
Ben 8 (VCC) = 2 i flatkabeln

Bild

Jag vill alltså inte byta ut den AVR som sitter, utan bara koppla ihop den med en arduino i andra änden av flatkabeln så att säga.

Joe + LaRdA>
Ang trådtöjningsgivare så kan det säkert stämma, går små trådar i både X och Y led.

Bild
Senast redigerad av Jsson83 23 juli 2015, 16:18:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag kan meddela att hela tryckplattan är känslig för tryck, och fungerar lika bra med tjocka handskar. Det spelar ingen roll om man trycker mitt på cirkeln eller längst ner på texten ovanför lyset. :)
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Vad jag kan se så är det en SPI-enhet, dvs du kopplar upp den mot din arduino som en SPI-enhet och sedan enumererar den. Sedan får du säkert tillgång till en hel del kommandon för att kalibrera givaren, och få tryckningar från den.

Tänk på att aluminiumet är VÄLDIGT tjockt, den ska ju såklart tåla en del misshandel i den miljö den befinner sig i, så någon "töjning" är det inte ifråga om, det räcker med att nudda den. Om man ska töja den alumiumplattan så att en trådtöjningsgivare kan detektera något så skulle man få trycka för kung och fosterland, om man jämför med hur tunn den töjningsbara delen på en lastcell måste vara för att det ska gå att detektera några gram.
Jag kan tänka mig att det är en piezo-touch-sensor, som detekterar den mikroskopiska "knackningen" som blir när man nuddar plattan ifråga.
https://en.wikipedia.org/wiki/Touch_swi ... uch_switch
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det spelar nog ingen större roll vad det är för typ av givare, så
länge som du vill behålla den funktion som den har nu. Sätt bara
5V/GND på rätt pinnar, mät på de andra pinnarna (i kablen)
och se om det "fungerar".
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

sebastiannielsen:
Jag skulle påstå att det ÄR en trådtöjningsgivare på bilden.

https://www.google.se/search?espv=2&biw ... rain+gauge
Bild
Jsson83
EF Sponsor

Inlägg av Jsson83 »

Ja det stämmer att den är väldigt tryckkänslig över hela den smala blåa fronten.

Jag uppdaterade inlägget ovan, när jag tittar i Atmels datablad för ATiny15L så har varje pin flera beteckningar, så Miso, Mosi och Sck verkar användas när ATinyn ska programmeras? Men sedan när den körs så kan det vara ingångar eller utgångar?

Ben 2 och 3 ser ju ut att vara ingångar eftersom de inte är kopplade till flatkabeln, men sedan är ju resten av benen faktiskt kopplade till flatkabeln. Kanske att man kan uppdatera ATinyn från centralenheten eller något liknande.

Men visst ser det ut som att ATinyn drar ben 5 / pin 5 i flatkabeln hög vid knapptryck? Räcker det då att spänningsmata 5V på VCC och GND, och sedan ta ut signalen på ben 5 / pin 5 som sedan triggar en ingång på arduinon?

Sodjan > Tack för det, ingen risk att jag kör sönder något? Vi verkar ju ha konstaterat vilka pinnar som är VCC och GND nu.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men sedan när den körs så kan det vara ingångar eller utgångar?

Ja.

Och ja, det borde räcka att spänningssätta och kolla vilken pinne
som indikerar "tryck"...

Det *kan* ju vara så också att den vill ha något "svar" på en annan pinne
från centralenheten. Vad har du för instrument? Oscilloskop? I så fall kan
du se om det händer något på de andra pinnarna...
Jsson83
EF Sponsor

Inlägg av Jsson83 »

Okej, nu har jag spänningssatt kretsen med 5V och det fungerar kanon! När jag trycker på "knappen" så får jag tillbaka +5V på ben 5 / pin 5 i flatkabeln.

Har tyvärr inget oscilloskop.

Jag har mätt och kretsen drar 16 mA på 5V sidan. Tycker det verkar lite mycket då ATtiny står specad till 3.0 mA i databladet (dock vid 3V). Resten måste gå åt till "touch" funktionen då antar jag?

Eftersom jag vill köra den från ett 12V batteri så testade jag först med en vanlig 7805, då dras det 22 mA på 12v sidan.
När jag sedan testade med en LM2596 spänningsregulator så dras det 13 mA, så denna verkar effektivare. Finns det något ännu effektivare sätt?

Vad kan jag då räkna med för drifttid när jag "väntar på tryck"?

Om jag har ett 12V batteri på 7.2 Ah kan jag då räkna 7.2 / 0,013 = 553 timmar = 23 dygn?
En blyacc ska väl inte laddas ur helt? Och när spänningen sjunker till ett visst värde så orkar väl inte LM2596 jobba längre?

Någon tips på lösning? Kan man sätta ATtiny i sovläge, och fortfarande kunna känna av tryck på "knappen"?

Bild
Joe

Inlägg av Joe »

Nu när man ser profilen på frontplattan så finns det ingen anledning till den utformningen om det inte skulle vara för en trådtöjningsgivare.
Känns loggan igen?

Att sätta ATtiny i sovläge är inga problem, men då måste du programmera om den.

Behöver den vara igång 24/7?
Jsson83
EF Sponsor

Inlägg av Jsson83 »

Det stämmer att det står HBM på kortet för givaren.

Okej, ja programmera om den blir nog svårt. För jag antar att det inte går att läsa ur nuvarande program, modifiera det, och stoppa tillbaka det utan att man måste ha originalkoden? Tänkte om det gick att sätta sleep mode med hjälp av reset benet eller något liknande.

Ja, jag skulle vilja att den var igång dygnet runt. Men verkar bli täta batteribyten om min uträkning ovan stämmer.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Om du kan hitta en switchad regulator med lägre tomgångsström så kan du nog tjäna lite driftstid.
Om du har regulatorn utan någon last hur mycket drar den då?
Quiescent Current: Typ 5mA max 10mA
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2596.pdf

Edit:Gjorde en snabb sökning och tog en regulator i mängden som med lite tur kan bättra på batteritiden med ett par veckor.
Jag har inte tittat speciellt noga och kan inte garantera att den är rätt för dig, men det är iallafall ett exempel.
http://cds.linear.com/docs/en/datasheet/3470fd.pdf
Senast redigerad av LaRdA 23 juli 2015, 19:10:47, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar