Någon larmkunnig person?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johan_l

Re: Någon larmkunnig person?

Inlägg av johan_l »

Första falsklarmet och grannarnas reaktion gör att inte ens jag får stanna kvar i huset (lynchad?) ;)
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Fast det där kan man få tinnitus av. Kan man åka på rätt så stora skadestånd om tjuven råkar ut för tinnitus. Man FÅR INTE ha larm som kan skada andra!
Castor

Inlägg av Castor »

Nä det är ju viktigare att "buset" skyddas än att mina saker får vara ifred. :(
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

sebastiannielsen skrev:Fast det där kan man få tinnitus av. Kan man åka på rätt så stora skadestånd om tjuven råkar ut för tinnitus.
Kan du hänvisa till något rättsfall?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Sebbe lever i fablernas värld, sagt det förr och tar det igen = han har ingen verklighets förankring!
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Enkelt och effektivt - dimgenerator/dimkanon/rökkanon/rökmaskin eller vad man nu vill kalla dom.

Fyller ett rum på några sekunder, lycka till att hitta något att stjäla då :)

Finns lite olika som säljer systemen, bl.a. http://www.protectglobal.com/front-page ... ns/qumulus
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Såhär säger icke-fabler tydligen:
http://lawline.se/answers/6507

"Ägaren är ansvarig för fastighetens underhåll och kan bli skadeståndsskyldig gentemot besökare som halkar. Men när det gäller kvalificerat obehöriga besökare som inbrottstjuvar utgår inget skadestånd p.g.a. vårdslöst handlande. Om tjuven däremot skadar sig p.g.a. ägarens uppsåtliga handlande, te.x. en uppsatt fälla eller liknande, kan ägaren bli skadeståndsskyldig."

D.v.s. det där med tjuven som halkar är väl en skröna men i princip skulle t.ex. tinnitus från "för stark" siren kunna vara möjligt att processa för juridiskt.

Sen kan man väl vara rätt säker på att sannolikheten att polis och åklagare bryr sig om vad en tjuv råkat ut för är nog rätt låg så länge tjuven inte blivit ihjälslagen eller liknande.
johan_l

Inlägg av johan_l »

...att uppsåtligen skada en tjuv tror jag man inte ska syssla med, jag har rätt stort förtroende för objektiviteten hos rättsväsendet så jag tror att man får stå för sådant om man riggat det för att skada...

men för mig går alla sådana arrangemang bort främst pga om det falsklarmar så har man ställt till det för de som normalt vistas i huset. Sirenerna som hör till larmet är starka nog för att det inte ska vara behagligt att vistas där...

Jag antar att en riktigt påtänd pundare kan stå ut med nästan vadsomhelst... Och ärligt, jag ser hellre att tjuven försvinner än paralyseras eller förvirras för att polisen ska kunna ta honom. Man vill att alla familjemedlemmar ska slippa träffa på någon tjuv, börjar det tuta innan de kommit in och börjat rota så skulle jag tro de sticker, speciellt om både väg in och väg ut är genom ett sönderslaget och ganska litet fönster. Är de redan inne och rotar när larmet går så kanske de lägger lite tid till på att "göra klart".

Nu "kapade" jag denna tråden själv, men skulle uppskatta mer feedback kring lösningar för vilka detektorer som funkar bäst på fönster och vad som gäller map falsklarm osv.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Skaffa en vass jycke istället!
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

SM0VDT: Eftersom det är strikt hundansvar så kan man åka på det istället.
https://lagen.nu/2007:1150#P19

Det görs ett specifikt undantag för just vakthundar, polishundar och sådant, men då skall dessa innehas av behörig person. Gissa varför undantaget finns där - jo för att annars hade poliser och militärer fått betala skadestånd till brottslingar.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Varför inte prova Inferno Home? :badgrin:
Tänk dig...
Du har kommit in i ett rum obemärkt...
Du är inbrottstjuv...
Plötsligt...!!
Ett högt, högfrekvent och outhärdligt ljud studsar runt väggarna!
Larmsystemet har kopplats in med Inferno Home
Alla inbrottstjuvars skräck...!
Du får panik!!!
Du mår illa!!!
Du måste ut!!!
Nu!!!
Inferno Home är nästa generations larm. Den unika produkten verkar inte enbart som en traditionell siren – utan också som en ljudbarriär.

Inferno Home har en kraftfull siren som effektivt stoppar inkräktaren vid dörren genom att alstra ett outhärdligt ljud.

Ljudkällan med det patenterade ljudspektrat alstrat av Inferno Home är ytterst svår att lokalisera. Detta medför att inkräktaren har svårt att bli fri från orsaken till oljudet.
Trots detta är ljudet ofarligt. Det skapar inga bestående hörselproblem enligt vetenskapliga undersökningar.
http://www.infernohome.se/index.asp

Är inte affilierad med dem på något sätt, men kom ihåg att jag läste om det för några år sen.. verkar spännande :P
Skriv svar