Någon larmkunnig person?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Någon larmkunnig person?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.

Farsan vill ha in larm i villan och vi funderade lite över vad som behövs.

2 plans villa med källare. Entréplan ligger ca 1m över markplan.

Källare.

Källaringång:
Manöverpanel.
Magnetkontakt.

Deckare i nedanför trappen/ entrén.

Entréplan.

Manöverpanel
Magnetkontakt dörr
Magnetkontakt altandörr.
Deckare i vardagsrum och en längst bort i hallen id sovrummen?

Siren ute och en inne?

Låter detta som en vettig ide?

Min skiss är väldigt grovhuggen. Inte det enklaste att rita med en trackball som glappar.
Var jag sätter centralenheten avgör jag ju själv. Tanken är att jag ska dra fram kabel och Sen får en larmfirma installera produkter och programmera. Men låter mina val av placering vettigt av min luddiga beskrivning? Något annat som man ska fundera på?
Ska givetvis vara i kontakt med larmfirman innan jag drar några kablar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Re: Någon larmkunnig person?

Inlägg av Sverige »

Ja, siren både inne och ute.

Att ha branddeckare ihop med inbrottslarm kan vara en fördel (slipper batterier bl a). Modulenthus, Hjältevadshus hade det. Har för mej att det var Galaxy G2-20 (~5 år sen jag höll på med dom).
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ställ frågan till försäkringsbolaget vad de rekommenderar alt kräver, kan ju ge fördelar vad gäller premien.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Tänk efter VAD du vill skydda.

Min lärare i larmteknik sa det till mig när jag skissade på ett larm till mina föräldrar - "Varför sätter du en deckare i köket? Du skiter väl i om en skurk bryter sig in, gör en kopp kaffe och sen går sin väg?"

Din deckarplan låter sund, se bara till att du har manöverpanelen täckt av en deckare.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Om du har djur, katt exempelvis så kan de ha ett eget liv när inte hussar och mattar inte är hemma.. :vissla:
Kan bli oönskade larm.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, med husdjur vill man nog ha brytare på dörrar/fönster istället för deckare.

Om huset håller på att byggas så är det väl vettigt att dra fram ledningar för brytare i dörrar/fönster? Det finns ju sådana som nära på bara kan installeras då dörrar/fönster ändå monteras, men då blir i princip helt dolda. Man ser bara nån "plutt" när dörrar/fönster är öppna, och inget alls när de är stängda.

Visst händer det kanske att "proffstjuvar" förstår att det kan vara givare på dörrar/fönster och "bara" krossar en ruta utan att öppna fönster/dörr, men det borde ta en hel del bus.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Seroster skrev:Tänk efter VAD du vill skydda.

Min lärare i larmteknik sa det till mig när jag skissade på ett larm till mina föräldrar - "Varför sätter du en deckare i köket? Du skiter väl i om en skurk bryter sig in, gör en kopp kaffe och sen går sin väg?"

Din deckarplan låter sund, se bara till att du har manöverpanelen täckt av en deckare.
Ja, det vore ju helkorkat att sätta en detektor där, att få en så tidig detektering av en inkräktare som möjligt är ju onödigt! :roll:

Visst, ligger köket över markplan samt utan balkong eller altan kanske man kan strunta i att skydda rummet.
Men annars tycker jag att alla vägar in i huset samt passager inne i huset bör larmas.

Finns det husdjur i huset går det att använda husdjursinmuna rörelsedetektorer, om ni inte vill göra ett komplett skalskydd med magnetkontakter och glaskrossdetektorer på alla fönster förstås :)

Rökdetektorer är också trevligt, inga batteribyten i brandvarnare att bekymra sig över.

Ställer försäkringsbolaget krav på larm? Om inte så gör all installation själv, det är inte så svårt :)
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Satsa på siemens Magic detektorer. De funkar bra ihop med husdjur och finns mer IR/MW för säkrare detektering. (Om du nu skall ha trådbundet)
Skall du köra trådlöst så akta dig för Bosch Easy larmet.
Sugit att programmera och jävligt jobbigt att underhålla.

Bästa villalarmet...? Undrar om det inte är
Teletec... enkelt smidigt men kostar kanske lite mycket.
Finns gott om reservdelar och stort på marknaden och superenkelt att programmera och underhålla.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Inga djur. Sen går det ju alltid att sätta larm på enbart skalskydd.

Branddeckare hade jag kört om nu huset inte var från 70 talet. Kan få fram kablar där jag tänkt lite var grejorna ska sitta utan att det syns allt för mycket.

Hade det varit nybygge så hade jag kört glaskross på varje fönster och branddeckare. Lite enklare att få fram rör.

Det finns 3 dörrar in i huset och de små källar fönster som finns går ju givetvis att ta sig in i. Men det sitter piggar i dessa som ska förhindra att man kan såga sönder gångjärn och haka av det. sen måste man dessutom hoppa ner 2m vilket känns lite svagt.

Kan ju sätta en extra deckare i källare entren och en i tvättstugan så tar man allt. där nere känns det som.

Att man tar en stege och bryter upp ett fönster 2m upp är ju lite bökigt. Men det går ju. Dessutom så bör deckaren i hallen på entreplan ta alla sovrum så bara köket som de får brygga kaffe i fred isf.
Det är ju iofs altandörren och några fönster jämte detta som går att ta sig in i. men deckaren i hallen bör även ta dessa ganska bra? eller om man ska ha en extra deckare här? Det brukar ju ske inbrott från baksidan vanligast.

Att göra själva installationen är inget jag oroar mig för. Har läst lite larmkurser för några år sedan. Men då jag inte bor på samma ort så kan det vara smidigt att larmfirman får programmera det och sen göra en "service/test " på det någon gång då och då.
Nerre

Inlägg av Nerre »

VikHe skrev: Ja, det vore ju helkorkat att sätta en detektor där, att få en så tidig detektering av en inkräktare som möjligt är ju onödigt! :roll:
En detektor i köket kommer ju inte att lösa om tjuven går in genom ett sovrumsfönster och bara går igenom sovrummen. För att inte slösa med pengar så försöker man sätta varje detektor så den täcker så mycket rörelseområden som möjligt.

Hall och korridor är jättebra ställen att sätta en rörelsedetektor, eftersom en tjuv som tagit sig in inte nöjer sig med att vara i ett rum utan vill ta sig runt mellan sovrummen och vardagsrum etc. Man larmar alltså passagevägarna. Köket räknas sällan som "passageväg".

Vill du ha tidigt larm så är det skalskydd som gäller, magnetkontakter och glaskross på alla fönster. Men poängen är att ingen larm hindrar en tjuv från att komma in, larmet ska göra så att tjuven inte hinner ta något värdefullt. Då behöver du inte nån "tidig detektering" i utrymmen där det inte finns värdesaker.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Nerre: Om man inte vill skicka vaktbolaget på tjuvarna utan bara skrämma iväg tjuvarna så behövs ju inte deckare i köket m.m.
Vill man ha tjuvarna haffade så skall man ha så tidig detektering det bara går - och gärna tyst/dolt larm.

Det där med att sätta deckaren så att den täcker manöverpanelen tycker jag är en dålig idé - då måste du ju ha ingångsfördröjning på den detektorn också. Då är det bättre att ha magnetkontakt, sedan sätta detektorn så att den täcker precis efter manöverpanelen (så om man fortsätter in i huset så går larmet direkt), och bara ha ingångsfördröjning på magnetkontakten.

Har man avlarmning med bricka så går det väldigt fort att larma av, således kan man ha en väldigt kort fördröjning. Alternativt kan man ha någon form av motorlås eller liknande, och ha avlarmning+upplåsning på utsidan i form av ett inpassage, då behöver man inte ha någon fördröjning alls utan man kan låta larmet gå direkt.

Men av ritningen att döma är planlösningen så pass öppen att du kan täcka hall + TV-hörna + trappa med en deckare, tvättstuga+pannrum+trappförråd (?) med en deckare, sovrum med en deckare och toan med en. Totalt 4 deckare. Förrådet precis vid ingången kan lätt larmas med magnetkontakt då detta inte har några fönster.
Övervåningen kan larmas med 3 deckare också, en i vardagsrummet (så om ngn kommer via altanen) och en i de båda sovrummen mittemot toan (ifall man tar sig från altanen in genom något av sovrumsfönstrerna).

Magnetkontakter är billigt - placera så många som möjligt, gärna på innerdörrar och sådant också. Garderobsdörrar, lådor och sådant går också.

Det är bättre med för många deckare och larmkontakter än för få - man vill ju ha ett verifierat larm så tidigt som möjligt så att man kan skicka väktarna med högre prioritet. Ju fler detektorer som "går", ju större chans är det att det inte är falsklarm.

Bättre att du pungar ut för en detektor extra eller en handfull magnetkontakter extra - annars kommer du bara ångra, den dagen då tjuvar varit i farten "Varför satte jag ingen detektor där" eller liknande.
Senast redigerad av sebastiannielsen 1 juni 2015, 11:35:46, redigerad totalt 2 gånger.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Larmbolagen gör inga gripande av inbrottstjuvar. Deras instruktioner är att sitta still i båten och kalla på polis.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis, de flesta vaktbolag lovar inte snabbare än att vara på plats inom 30 minuter. Så larmet har man för att uppmärksamma grannarna på att det händer nåt så tjuvarna riskerar att bli upptäckta.

Jag vet inte om deckare blivit billigare idag men när jag installerade larm för 15-20 år sen så hade en sån där bostad knappast haft mer än en IR-detektor per våningsplan.

I källaren är ju TV-hörnan, sovrummet och förrådet som är skyddsvärda. Förrådet tar man enklast med en MK, sen kan man kanske sätta en IR inne i TV-hörnan så den täcker även korridoren mot entren och sovrumsdörren.

På bostadsplanet är det lite värre att täcka med en detektor, men på väggen mellan hall och entre kan det funka om man har en med 180 graders täckning. Den täcker visserligen inte hela vardagsrummet då men det finns ingen tjuv som bara smyger omkring i ena hörnet av ett rum om de inte vet var detektorerna sitter. Och vet de var detektorerna sitter har de alltså varit inne och rekat och då är det troligen nån man känner.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Nerre: Enklare IR-detektorer idag kostar runt 2-300kr, "dyrare" modeller 5-600 kanske.
Allt är oftast en kostnadsfråga när det gäller villalarm, självklart ska man försöka täcka upp så stora ytor som möjligt med så få detektorer som möjligt. Då får man kanske lämna köket olarmat :)

Edit:

Kan ju tillägga att det med att larma köket kanske inte var riktigt applicerbart i just det här fallet, det gällde mer i allmänhet då ett kök ofta kan vara en central plats/passage i många hus..
Castor

Inlägg av Castor »

Glöm inte att göra det besvärligt att ta sig in, då kanske man väljer ett annat objekt. Det tar bara några minuter för tjuven/tjuvarna att rota igenom ett hus o då är ju skadan skedd. Brytskydd på dörrar, fönsterlås, utomhusbelysning, inga ställen på tomten där man dolt kan bryta sig in eller röra sig o undersöka huset utifrån. Altandörrar är oftast lätta att bryta upp och svåra att säkra utan att det blir fult.
Skriv svar