Minneskorts disskussion
Re: Minneskorts disskussion
Dessutom är de industriella varianterna bättre (och naturligtvis dyrare) än de professionella.
Kör live stream till mobilen också. Spelar in på minneskort och kan kolla i efterhand. Alla mina kameror är axis och "proffskameror" kör nästan alltid med kabel.Nerre skrev:Jag kör med WiFi-kameror.newbadboy skrev:Haha, jag pallar fan inte dra mer nätverkskabel till ett bra gömställe. pallar inte
Att ha kameror som spelar in på minneskort är ju inte så meningsfullt, det är ju när nåt händer man vill kunna se vad som händer. Inspelningar från övervakningskameror har tyvärr väldigt lågt bevisvärde.
Undra just vad minneskort diskuterar när de pratar med varandra...
Nej, men inspelning på minneskort i kameran känns ju som om det är en rätt opraktisk lösning. När något har hänt måste man alltså gå runt och plocka ur minneskorten? Eller har kamerorna web-interface så man kan kolla på det inspelade i efterhand? Då är det bara onödigt dyrt lagringsutrymme.elabbe skrev:Inspelning utesluter ju inte live-visning.
Jag kör ju flera (4 stycken i dagsläget, en webbkamera, två DCS-930L och en gammal Android-mobil med IP Webcam) olika billiga kameror med Zoneminder på en gammal laptop, en 800 MHz PIII som det sitter en 10 GB disk i. Med 6000 inspelade event just nu är det 75% ledigt på disken.
Man loggar in på kamerorna och kan antingen ladda ner filen eller köra direkt.
Så vad menade du?Nerre skrev:Nej
Förstår inte hur möjlighet till inspelning utan server kan ses som något negativt. Visst, om det hade uteslutit möjligheten att spela in till en server, men nu är det inte så.Nerre skrev:men inspelning på minneskort i kameran känns ju som om det är en rätt opraktisk lösning.
Nerre skrev:När något har hänt måste man alltså gå runt och plocka ur minneskorten?

Så du spelar in både på server och i kameran? Då är det bara en onödigt dyr och omständligt redundant lösning alltså.
Haha, du jobbar verkligen hårt med att missförstå. Jo, Axis-kameror är dyra, vilket verkar vara din enda poäng, men hade valt dom alla dagar i veckan framför en från D-link.
(Nej, ingen tvingar dig att spela in både till minneskort och server, vilket torde vara självklart. Och om något är omständligt så är det väl serverkrav för inspelning)
(Nej, ingen tvingar dig att spela in både till minneskort och server, vilket torde vara självklart. Och om något är omständligt så är det väl serverkrav för inspelning)
Jag pratar inte om att Axis-kamerorna är dyrare, jag pratar om att minneskort är väldigt mycket dyrare per MB än hårddiskar.
Har man bara en kamera så kan väl inspelning i kameran vara intressant, men jag föredrar ju helt klart att ha en sån lösning som jag har där jag kan har många kameror anslutna och dessutom låta en kamera trigga inspelning av en annan kamera och liknande praktiska finesser.
Men jag förstår att du hade valt Axis alla dar i veckan, det är väldigt ovanligt att folk som köper dyra produkter kommer fram till att de betalat pengar i onödan. Sen om det beror på att produkterna verkligen är bra eller att människor är dåliga på ett erkänna att de gjort ett dåligt köp är en annan femma:)
Poängen för min del är ju att jag hellre köper fem kameror än en kamera (för samma pengar). Men nu var det inte just det jag syftade på när jag skrev att det var en onödigt dyr lagringslösning.
Har man bara en kamera så kan väl inspelning i kameran vara intressant, men jag föredrar ju helt klart att ha en sån lösning som jag har där jag kan har många kameror anslutna och dessutom låta en kamera trigga inspelning av en annan kamera och liknande praktiska finesser.
Men jag förstår att du hade valt Axis alla dar i veckan, det är väldigt ovanligt att folk som köper dyra produkter kommer fram till att de betalat pengar i onödan. Sen om det beror på att produkterna verkligen är bra eller att människor är dåliga på ett erkänna att de gjort ett dåligt köp är en annan femma:)
Poängen för min del är ju att jag hellre köper fem kameror än en kamera (för samma pengar). Men nu var det inte just det jag syftade på när jag skrev att det var en onödigt dyr lagringslösning.
Nu har ju jag dock inga Axis-kameror, med tanke på förvirringen i dina inlägg kanske du eventuellt förväxlar mig med TS.Nerre skrev:Men jag förstår att du hade valt Axis alla dar i veckan, det är väldigt ovanligt att folk som köper dyra produkter kommer fram till att de betalat pengar i onödan.
Jag gav dessutom förslag på inspelning till NAS på förra sidan, inte för att 8 GB-stickor skulle kosta något nämnvärt.
Som sagt jobbar jag på axis så därför har jag såna kameror. Låter vara osagt om de är värda sitt pris eller inte. Ointressant för mig helt enkelt.
När jag verkligen inte har något annat att göra i livet kommer jag lägga till en nas att spela in på paralellt med sd korts inspelningar.
Detta för att helt enkelt öka sannolikheten att det inte försvinner inspelat material.
När jag verkligen inte har något annat att göra i livet kommer jag lägga till en nas att spela in på paralellt med sd korts inspelningar.
Detta för att helt enkelt öka sannolikheten att det inte försvinner inspelat material.