Minneskorts disskussion

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Minneskorts disskussion

Inlägg av newbadboy »

Har rätt många övervakningkameror uppsatta hemma som alla spelar in 7s filmer på 8Gb sd minneskort när man trigger motion detection.

Nu var det en lirare på jobb som sa att det finns lite inoffciella på siffror på att billiga minnekort har en livslängd på ca 40 skrivningar. Med detta menar jag att man kan fylla ett minneskort helt ca 40ggr innan det kan börja balla ur.

Bättre kort typ Ultra/extreme ligger på ca 200-250 skrivningar. Vad har ni för erfarenhet/åsikt av detta?

Vilka kort är att rek till denna applikation? Såg tex att Webbhallen har 16Gb samsung pro kort för 89kr nu.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: Minneskorts disskussion

Inlägg av adent »

Bror min köpte några noname 8GB SD-kort riktigt billigt när de fortfarande var dyra. De har verkligen fungerat dåligt. Mycket läs och skrivfel.
Så i just det specifika fallet så finns det ett samband mellan pris och kvalitet imho.

MVH: Mikael
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ja det är helt korrekt och det stämmer mycket väl.
Ju "billigare" flash media desto sämre "data retention" och desto större bit error rate relaterat till antalet omskrivningar.
Detta är ganska väldokumenterat men man får leta mycket innan man hittar texter om skiten.
Det finns mycket goda anledningar varför Sandisk och andra tillverkare tar mera betalt för sina flashprodukter än andra även inom Sandisks sortiment så är det stora skillnader i antalet omskrivningar innan BER och felrättningen börjar att krävas. Men som slutanvändare så ser du inget av att det börjar bli dåligt innan det är för sent.
NOR flash (SLC) är bäst men är skitdyrt per bit ca 1000 SEK per 2GB kort.
NAND flash i SLC/MLC/TLC/QLC där MLC kan vara 1/2/3/4 bitar per minnescell. Och 4 bitars minnena skulle inte jag använda för något som är viktigt har alltid någon form av felrättning. Jag antar att det är sådana flashminnen som sitter i 256GB SD korten...

Edit: Korrigerat NAND/NOR och kompletterat med TLC/QLC och deras betydelse
Senast redigerad av limpan4all 26 juni 2015, 12:30:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Nu blir jag snart ledsen.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nu är ju detta extremt enkelt att göra empiriska tester på.

Bara att göre en enkel bat-fil och låta den kopiera/radera data till kortet tills det dör. Så får den stå på under natten.

Jag tror att det är ganska stor skillnad på vad det är som skriver till kortet.

Tex har jag ett naket moderkort som hänger på väggen med ett SD-kort som C: och den har gått 24/7 i minst 4år med windows XP som OS.

Å andra sidan så dödade min Canon G15 kamera SD kortet när jag var i Tokyo när jag bara skulle ta "en sista bild innan jag byter till nästa SD-kort".
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det skulle vara mycket intressant med lite länkar till källor.

En endurance på 40 E/W för ett kort tycker jag låter helt osannolikt och så även några hundra. Har det möjligtvis fallit bort ett prefix där så det skulle vara 40k och några hundra k E/W? Det låter mycket mera sannolikt. Speciellt som det gäller en komplett produkt med inbyggd controller för felrättning och remapping av utnötta block.

"NAND flash (SLC) är bäst men är skitdyrt per bit ca 1000 SEK per 2GB kort.
NOR flash i SLC/MLC där MLC kan vara 2/3/4 bitar per minnescell.
"

Här är nog en förväxling mellan NOR och NAND. Det är NAND-flash som ger högre densitet på kiselbrickan och är en känsligare teknologi genom sättet på vilket adresseringen sker.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag redde ut det hela för ett tag sedan när vi funderade på att masslagring internt på ett kort i en produkt.
De simplaste (billigaste/rejects från annan tillverkning) klarar ungefär 100 omskrivningar per cell. Sedan så kommer vi upp en nivå och då klarar man ca 1000 skrivningar och de bästa enterprise (PRO) NOR flasharna ligger på ungefär 40000 skrivningar.
Det lät nu inte så bra. Men notera att det gäller per cell och om man tar ett tillräkligt stort flashminne och INTE skriver det fullt så kommer slitageskyddet (weare-leveling) i praktiken sprida runt datat tillräkligt mycket så det sällan blir problem.
I en PC som C: så är det faktiskt inte något jättestort problem om man inte använder swapdisk som virtuellt RAM. Med tillräkligt mycket ledigt minne så kommer skrivningarna att spridas ut över den lediga ytan (och även inom den redan använda ytan om weare-levelingsystemet är välgjort).

Edit: Korrigerat NAND till NOR
Senast redigerad av limpan4all 26 juni 2015, 12:32:32, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Japp Marta du har rätt jag blandade ihop dessa.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

limpan4all skrev:Jag redde ut det hela för ett tag sedan när vi funderade på att masslagring internt på ett kort i en produkt.
De simplaste (billigaste/rejects från annan tillverkning) klarar ungefär 100 omskrivningar per cell. Sedan så kommer vi upp en nivå och då klarar man ca 1000 skrivningar och de bästa enterprise (PRO) NOR flasharna ligger på ungefär 40000 skrivningar.
Det lät nu inte så bra. Men notera att det gäller per cell och om man tar ett tillräkligt stort flashminne och INTE skriver det fullt så kommer slitageskyddet (weare-leveling) i praktiken sprida runt datat tillräkligt mycket så det sällan blir problem.
I en PC som C: så är det faktiskt inte något jättestort problem om man inte använder swapdisk som virtuellt RAM. Med tillräkligt mycket ledigt minne så kommer skrivningarna att spridas ut över den lediga ytan (och även inom den redan använda ytan om weare-levelingsystemet är välgjort).

Edit: Korrigerat NAND till NOR

Ok så då är det per cell så i praktiken kommer därför korten hålla betydligt längre om jag inte missförstått. Låter ju genast lite mer betryggande och kanske då kan förklara varför mina 8GB kingston kort fortfarande snurrar efter ca 2 år kontinuerlig kameradrift.
elabbe

Inlägg av elabbe »

newbadboy skrev:Vilka kort är att rek till denna applikation?
Undvik problemet helt och spela in på en nätverksdisk istället?
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Haha, jag pallar fan inte dra mer nätverkskabel till ett bra gömställe. pallar inte :evil:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Kingston ligger väl nästan i nivå med Sandisk. Så 1000 omskrivningar per cell skulle jag nog räkna med. De Facto så säljs det inget minne idag på konsumentmarknaden som INTE har defekta celler... Det brukar ligga några hundra extra block som mappas in vid behov, allt är tyvärr inte synligt för användaren förens den totala minnesstorleken börjar att minska efter formatering.
För ni formaterar väl om korten i kameran efter varje tömning...
Jo jag vet numera varför (för eller nackdel med att tvingas spendera några man-veckor på att försöka lära sig teknologin), man skall göra det, men även jag slarvar oftast.
Nerre

Inlägg av Nerre »

newbadboy skrev:Haha, jag pallar fan inte dra mer nätverkskabel till ett bra gömställe. pallar inte :evil:
Jag kör med WiFi-kameror.

Att ha kameror som spelar in på minneskort är ju inte så meningsfullt, det är ju när nåt händer man vill kunna se vad som händer. Inspelningar från övervakningskameror har tyvärr väldigt lågt bevisvärde.
elabbe

Inlägg av elabbe »

Inspelning utesluter ju inte live-visning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett anekdotiskt bevis är att ett Verbatim 8GB micro-SD-kort dog efter drygt två års användning i mobil (först Symbian en kort tid och senare Android).

Man bör väl också se upp för fejkprodukter. Jag råkade köpa en fejkad Lexar USB-sticka i butik (Mediamarkt i Holland) som uppenbart hade fusk-firmware som påstod att stickan var 32GB men egentligen lär det varit klart mindre utrymme på den - efter ett tag började data på att bli korrupt och dessutom var den extremt långsam. De tog tillbaka den utan problem men en undrar ju om de andra de sålde också var tveksamma. Det blev en Sandisk istället...
Skriv svar