Bygg egna trådlösa sensorer för under en hundring
Re: Bygg egna trådlösa sensorer för under en hundring
Någon grov tidplan när det kan finnas stöd för RPi?
Jag har beställ delar till några sensorer så ny börjar det dra ihop sig!
Jag har beställ delar till några sensorer så ny börjar det dra ihop sig!
Näe, tyvärr ingen tidplan. Men det är på gång av en MySensors community medlem. Han portar den nya versionen (1.4) till RPI.
Åh vilket kul projekt. Vilken typ av routing använder protokollet? Om jag förstår det rätt kan man "bara" ha två noder på djupet?
Håller på och simulerar ett trådlöst nätverk med vector routing, där noderna tid synkroniseras (kompenserar för drift också) så att allt ska kunna sova länge (1h+, vilket kan vara extra intressant för routrarna).
Håller på och simulerar ett trådlöst nätverk med vector routing, där noderna tid synkroniseras (kompenserar för drift också) så att allt ska kunna sova länge (1h+, vilket kan vara extra intressant för routrarna).
Du kan ha ett maxdjup på 254 noder. Men det är nog inget jag rekommenderar.
Routingtabeller byggs upp automatiskt och lagras i noderna eeprom.
Routingtabeller byggs upp automatiskt och lagras i noderna eeprom.
Kul, då var det jag som missförstod. Jo, att ha så många noder på djupet är kanske inte det mest optimala. Hur som helst är det här något jag ska hålla koll på!
Grymt! Jag håller på med ett system för hemmaautomation och har sökt något bra protokoll att använda för de hemmabyggda hårdvarubitarna (jag är mer intresserad av pc-sidan).
Ett par frågor:
Kommer noderna se till att meddelandet kommer fram? (eller sänder den och hoppas på det bästa).
Har systemet stöd för kommunikation åt andra hållet? (går det att ansluta en lampa eller liknande och styra den)
Sen skulle jag även gärna se stöd för PIC
Får se i höst om jag får tid att porta det själv.
Skulle vara kul om det kunde bli en defacto standard för hemmabyggda saker, det gör det lättare att bygga styrning som "alla" kan använda.
EDIT: Mera frågor
Kommer du att sälja färdigbyggda gateways och relays? (gärna sensorer också)
Ett par frågor:
Kommer noderna se till att meddelandet kommer fram? (eller sänder den och hoppas på det bästa).
Har systemet stöd för kommunikation åt andra hållet? (går det att ansluta en lampa eller liknande och styra den)
Sen skulle jag även gärna se stöd för PIC

Skulle vara kul om det kunde bli en defacto standard för hemmabyggda saker, det gör det lättare att bygga styrning som "alla" kan använda.
EDIT: Mera frågor

Du kan begär att få ett ack tillbaka av mottagar-noden. Kommer inte detta kan du själv ordna omsändning. Anledningen till att inte detta är inbyggt i biblioteket är att man då måste börja buffra meddelanden och komplexiteten ökar avsevärt (hur hantera noder som somnar efter sänding t.ex?).Pajn skrev: Kommer noderna se till att meddelandet kommer fram? (eller sänder den och hoppas på det bästa).
JaPajn skrev: Har systemet stöd för kommunikation åt andra hållet? (går det att ansluta en lampa eller liknande och styra den)
Vore kul om du fixade pic-stöd.Pajn skrev: Sen skulle jag även gärna se stöd för PICFår se i höst om jag får tid att porta det själv.
Vi har en batterisensor-platta på gång. Med booster för battieriet, tempsensor, ytmonterad radio och 328p samt ingång för solcell. Det tar dock lite tid att få igång produktion i Kina (prototypbyggen skall skickas etc). Vi gör ju detta på fritiden så hur mycket tid som kan läggas varierar.Pajn skrev: EDIT: Mera frågor
Säljer den någorlunda går vi kanske vidare med fler användbara byggklossar (bl.a. 230V nod för relästyrning/led dimmer).
Låter bra, då går det i.a.f. att få "säkra meddelanden om man vill.hek skrev: Du kan begär att få ett ack tillbaka av mottagar-noden. Kommer inte detta kan du själv ordna omsändning. Anledningen till att inte detta är inbyggt i biblioteket är att man då måste börja buffra meddelanden och komplexiteten ökar avsevärt (hur hantera noder som somnar efter sänding t.ex?).
Perfa, blev oklart eftersom det inte fanns några exempel på det (än?).hek skrev: Ja
Jag hittade http://www.pinguino.cc/ som kan va en bra start, native usb skulle ävenhek skrev: Vore kul om du fixade pic-stöd.
vara bra för en geteway. Men som sagt blir det tyvärr tidigast i höst jag har tid. Men ska se
till att få mitt styrsystem tillräckligt klart för att ta emot alla sensorer tills dess

hek skrev: Vi har en batterisensor-platta på gång. Med booster för battieriet, tempsensor, ytmonterad radio och 328p samt ingång för solcell. Det tar dock lite tid att få igång produktion i Kina (prototypbyggen skall skickas etc). Vi gör ju detta på fritiden så hur mycket tid som kan läggas varierar.
Säljer den någorlunda går vi kanske vidare med fler användbara byggklossar (bl.a. 230V nod för relästyrning/led dimmer).

Var in och kollade på din sida igen och vilket härligt projekt!
Gillar alla fina beskrivningar och direktlänkarna till ebay/Aliexpress var man kan köpa alla prylarna.
Även om jag kanske inte anammar konceptet fullt ut (vill nog leka lite med att utveckla mjukvara och hårdvara själv också) så är det jättebra information om vilka komponenter som finns. Ofta är det ju billigare att köpa dessa moduler än att försöka bygga dem själv av lösa komponenter.
Hur funkar det med räckvidden på radion med dessa moduler?
Antar det inte är några större problem i en normalstor villa?
Gillar alla fina beskrivningar och direktlänkarna till ebay/Aliexpress var man kan köpa alla prylarna.
Även om jag kanske inte anammar konceptet fullt ut (vill nog leka lite med att utveckla mjukvara och hårdvara själv också) så är det jättebra information om vilka komponenter som finns. Ofta är det ju billigare att köpa dessa moduler än att försöka bygga dem själv av lösa komponenter.
Hur funkar det med räckvidden på radion med dessa moduler?
Antar det inte är några större problem i en normalstor villa?
Räckvidden är ca 20-30 meter inomhus (normalt) med "vanilla" radiomodulen. Behöver du längre räckvidd kan en radionod agera repeater för andra noder längre bort.
Man kan också välja en NRF24L01+ med riktig antenn/förstärkare som borde nå ca 500 meter utan större problem.
Projektet stödjer nu också en annan radiomodul (HopeRF RF69) som rullar på lägre frekvens 868/433 vilket gör att räckvidden blir betydligt längre. Koden för detta ligger just du i utvecklings-branchen:
https://github.com/mysensors/Arduino/tree/development
Man kan också välja en NRF24L01+ med riktig antenn/förstärkare som borde nå ca 500 meter utan större problem.
Projektet stödjer nu också en annan radiomodul (HopeRF RF69) som rullar på lägre frekvens 868/433 vilket gör att räckvidden blir betydligt längre. Koden för detta ligger just du i utvecklings-branchen:
https://github.com/mysensors/Arduino/tree/development
Här kommer en liten uppdatering för dom som inte hänger på MySensors forumet dagligen.
Projektet stödjer nu 14 olika controllers, vilket är superkul! De senaste på listan är Domoticz, MajorDoMo and Pimatic.
Just nu beta-testas version 1.5 av biblioteket. Där finns stöd för att säkra upp kommunikationen med signerade meddelanden. Bra om man styr viktiga saker såsom lås och dörrar. Läs mer här.
Utvecklings-grenen med ovan nämnda stöd hittar du här: https://github.com/mysensors/Arduino/tree/development
Hjälp gärna att testa.
Angående hårdvara så finns nu en minimal ATMega328-platta med sensor för luftfuktighet och temperatur, extra flash och signeringsmodul. Den tillverkas av Itead i Kina för MySensors projektet.
http://www.mysensors.org/hardware/micro
Projektet stödjer nu 14 olika controllers, vilket är superkul! De senaste på listan är Domoticz, MajorDoMo and Pimatic.
Just nu beta-testas version 1.5 av biblioteket. Där finns stöd för att säkra upp kommunikationen med signerade meddelanden. Bra om man styr viktiga saker såsom lås och dörrar. Läs mer här.
Utvecklings-grenen med ovan nämnda stöd hittar du här: https://github.com/mysensors/Arduino/tree/development
Hjälp gärna att testa.
Angående hårdvara så finns nu en minimal ATMega328-platta med sensor för luftfuktighet och temperatur, extra flash och signeringsmodul. Den tillverkas av Itead i Kina för MySensors projektet.
http://www.mysensors.org/hardware/micro
Detta måste prövas, har några Dht22:or som blivit liggandes.
Måste fråga så jag är på rätt spår.
Tänkte bygga en Gateway av en Arduino Uno R3 och en W5100 ethernet shield.
nRF24L01+ har jag beställt.
Men visst behver jag även en Arduino Nano eller Arduino Pro Mini för att
koppla in DHR22:an och nRF24L01+?
Kör man pro mini så behövs en FTDI USB to TTL Serial Adapter för att programera.
Har jag förstått rätt?
Måste fråga så jag är på rätt spår.
Tänkte bygga en Gateway av en Arduino Uno R3 och en W5100 ethernet shield.
nRF24L01+ har jag beställt.
Men visst behver jag även en Arduino Nano eller Arduino Pro Mini för att
koppla in DHR22:an och nRF24L01+?
Kör man pro mini så behövs en FTDI USB to TTL Serial Adapter för att programera.
Har jag förstått rätt?
-
Ja det ser ut som du har förstått allt helt rätt. Kör du med 3.3V Arduino mini pro så kan du driva allt direkt från 2 AA batterier.
Tackar ClasseMan79. Vart några mini pro vill ju ha det på batteridrift 

-
Jag kastar ut en fråga som säkert bevisar att jag är ute på för djupt vatten. 
Jag hade tidigare igång en Domoticzserver för templog (1-wire) och trådlös kontroll av nexabrytate (via en RFXtrx433)
Skulle jag kunna använda min RFXtrx433 för att prata med "Mysensors"?
Låter/ser ut som om du/ni gjort ett grymt jobb.

Jag hade tidigare igång en Domoticzserver för templog (1-wire) och trådlös kontroll av nexabrytate (via en RFXtrx433)
Skulle jag kunna använda min RFXtrx433 för att prata med "Mysensors"?
Låter/ser ut som om du/ni gjort ett grymt jobb.