Bygg egna trådlösa sensorer för under en hundring

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
hek

Bygg egna trådlösa sensorer för under en hundring

Inlägg av hek »

Har nu lanserat "MySensors" Arduino bibliotek som underlättar när man vill göra egna trådlösa sensorer. Sensorerna bugger upp ett självläkande radionät. Koden är naturligtvis open source och du hittar alltid senaste versionen på github här:
https://github.com/mysensors/Arduino

Passade även på att skapa en liten sajt med bygginstruktioner för att underlätta för er som vill prova:
http://www.mysensors.org

Ps: Hej föresten GeekJohan.. nu har jag äntligen reggat mig på ditt forum - Bergshamra-henrik
bellasoda

Re: Bygg egna trådlösa sensorer för under en hundring

Inlägg av bellasoda »

Coolt!

Jag har själv kikat lite på samma kombination av kretsar, dvs atmega/attiny och nrf24l01+, men jag har kodat i avr assembler, inte via arduino.

Nu var det ju proppfullt med information överallt, så jag hittade inte så noga, men finns det en beskrivning av kommunikationsprotokollet?

Även om en arduino pro mini + en ebay-nrf24l01-modul är billiga och små, så är ju faktiskt separata ytmonterade kretsar på eget kretskort både billigare och väldigt mycket mindre.

Jag tänkte bara att det kunde finnas en möjlighet att kombinera 'mina kretsar' och 'dina kretsar'?
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

bellasoda: Jag tycker att modulen ser ut som en breakout board på en stock NRF24L01 med nödvändiga kringkomponenter. Chipet kör ju SPI. Så det är bara att plugga det söta databladet om det enbart är chipet du vill åt.

Du kan ju kolla denna video:
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Jo, jag har kikat på databladet, och jag har ett antal såna kretsar hemma som kommunicerar med varandra.

En nrf24l01+ har ju en ganska enkel typ av kommunikation, den skickar 1-32 byte via en förinställd kanal, och då får man se till att alla enheter lyssnar på samma kanal. Däremot så krävs det en helt annan logik för att ha så kallade självläkande nätverk.

Läst på 'http://www.mysensors.org/build/network':
Your sensors will form a "star" network. Normally the sensor nodes (S) will send their information directly to the gateway (GW). If you live in a mansion or very large house, you may need a few repeater-sensor nodes (R) to relay data from sensors that are located far away from the gateway.
etc.

Denna typ av kommunikation kan man inte läsa sig till via databladet, men jag är ju fortfarande intresserad av hur allt funkar.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Kul projekt!

Någon indikation när en RPi-version kan finnas?
Användarvisningsbild
hek

Inlägg av hek »

Ang. RPI.
Vi "jobbar på det", men det är ju på kvällar och helger så tempot är därefter. :)
Användarvisningsbild
hek

Inlägg av hek »

bellasoda skrev:Coolt!

Jag har själv kikat lite på samma kombination av kretsar, dvs atmega/attiny och nrf24l01+, men jag har kodat i avr assembler, inte via arduino.

Nu var det ju proppfullt med information överallt, så jag hittade inte så noga, men finns det en beskrivning av kommunikationsprotokollet?

Jag tänkte bara att det kunde finnas en möjlighet att kombinera 'mina kretsar' och 'dina kretsar'?
Ang. protokollet. Du får kika i MySensors biblioteket (Sensor.h) som innehåller meddelande-headern. I Relay.h ligger bl.a. logiken för att skicka vidare meddelanden.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Kikar lite på hemsidan och är nyfiken :P Trådlöst är kul.
Men det är lite rörigt. Jag begriper inte riktigt vad som behövs. OK, jag kopplar ihop min Arduino med en sensor och en radiomodul, men sedan då? Vad är det som samlar in datat? :?:
Användarvisningsbild
hek

Inlägg av hek »

För att samla in data kan du bygga en annan Arduino med radio och trycka in SerialGateway-sketchen på den.

Då kommer all sensor-data skickas ut seriellt (du kan t.ex. plugga in den till en dator och samla ihop datan).
Vi har även gjort en plugin till hemautomations-kontrollern Vera som gör detta på ett lite behändigare sätt.

Du kan ju också naturligtvis också skicka data mellan dina sensorer utan att blanda in någon kontroller om du t.ex. vill göra din egen väderstation.

Vi skriver även på en Raspberry-variant som skall skicka upp sensor-datan till vår molntjänst. Men det tar ju lite tid då vi bara jobbar på det på kvällarna ;)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Mycket trevlig sida, tack för den! :tumupp:
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Intressant! :)
Ni har möjligtvis inte testat om de billiga radiomodulerna klarar att sända ut inne från ett kylskåp?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Nu har man lagt en beställning på en bunt radiomoduler, pir-sensorer samt några arduino pro mini på ebay.
Ska bli kul att se om man får allt att lira ihop! :tumupp:
Användarvisningsbild
hek

Re: Sv: Bygg egna trådlösa sensorer för under en hundring

Inlägg av hek »

Zkronk skrev:Intressant! :)
Ni har möjligtvis inte testat om de billiga radiomodulerna klarar att sända ut inne från ett kylskåp?
Det är alltid klurigt med radiosignaler och "metallburar". Om det är temperatur du är intresserad av föreslår jag att du istället använder en vattentät dallassensor som du drar in utifrån.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Samma här, en granne har ett par frysboxar i ett uthus, det var inte lätt att få trådlösa termometrar att funka. Han lyckades på egen hand, men jag rekommenderade trådlösa termometrar med trådansluten sensor.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är alla kylskåp en metallbur?

Mitt Bosch kylskåp från mitten/slutet av 60-talet tror jag bara har sidorna, dörren och "rambalkar" av metall, resten verkar bestå av plast invändigt, något frigolitliknande material som på utsidan är klätt med tjockare kartongpapp. Det är kanske ingen byggmetod som varit aktuell de senaste 40 åren? :wink:
Skriv svar