Fick "elektricitet" i blöt tumme av datorskärm, vad hände?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Deslauriers

Fick "elektricitet" i blöt tumme av datorskärm, vad hände?

Inlägg av Deslauriers »

Hej hopp i elektronikskogen :D

Ställer nu en förmodligen ganska korkad fråga, men resonerar så att jag hellre skämmer ut mig för okända på webben än någon i real life!

Hur som helst, igår kväll hade jag tvättat håret och skulle stänga av datorn, precis innan jag tryckte av datorskärmen droppade några vattendroppar från håret ner på övre delen av min tumme och handrygg. När jag sen tryckte med tummen på stänga av knappen på datorskärmen kände jag något slags "elektricitet-fenomen" på huden där vattendroppen träffat och därav var blöt.

Vad hände egentligen då? Var det ström/elektricitet jag kände eller vad för fenomen? Kunde något farligt skett? Antar inget direkt farligt skett då jag är vid liv idag, men kanske man bör se till att vara torr framöver i kontakt med elektroniska prylar?

Delen av min tumme som vidrörde datorskärmsknappen var snustorr, men inte övre delen av tummen och handryggen alltså.

Har för övrigt en väninna som råkade ut för en el-stöt med en bakmaskin vid diskbänken för et tag, så jag är nog lite rädd för el sedan dess. Bättre att ställa än fråga för mycket en för lite.

Ps. Och ja, mycket riktigt - jag fick IG i fysik på högstadiet för 10 år sen, då jag skolkade ;) Ds.
---
UPPDATERING:

Skärmen är inkopplad i ett ICKE JORDAT el-uttag:

Skärmen är en HP ZR2440W 24-Inch LED LCD

http://www.pcworld.com/product/1147344/ ... nitor.html

Power Description
Standby Power Consumption 500 mW
Operating Power Consumption 59 W
Input Voltage 110 V AC, 220 V AC
Senast redigerad av Deslauriers 17 juni 2015, 12:35:50, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Re: Fick "elektricitet" i blöt tumme av datorskärm, vad händ

Inlägg av Nerre »

På 99% av alla datorer idag är strömknappen kopplat till klenspänning så även om knappen hade varit av metall så hade du inte fått någon ström som kan kännas genom kroppen. Och nu är väl knappen av plast också så sannolikheten är i det närmaste noll.

Varför har forumet börjat svämmas ner av den här typen av frågor, det var inte många dar sen det var en liknande fråga om mikrovågsugn... det är ju nästan så man börjar misstänka troll...
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Statisk elektricitet...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Har också noterat denna tendens, tycker mig se ett mönster där oroliga kvinnor tror att de fått ström i sig.

Jag tror det handlar om precis det, oro - den kan skapa en slags förväntan av att något skall hända och då är det också lätt hänt att man sedan upplever något.

Sen håller jag såklart inte för omöjligt att man t.ex. varit statiskt laddad, har man precis rufsat runt i håret och kanske dragit på sig en morgonrock av frotté så kan man ju bli det. Statiskt uppladdad alltså.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Switchade billiga (och gamla dåliga?) telefon/usb-laddare har ju en tendens att få ut lite nätbrum på 5V tycker jag som känns om man drar fingret över telefonen som laddas (skärm eller baksida).

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Känner igen det där du beskriver, hade tidigare en Onkyo hemmabioförstärkare och om man drog lätt med fingret på höljet kunde man känna ett svagt men påtagligt burr som mycket väl kan ha varit 50Hz.

Skall väl tilläggas att apparaten huserade i en garderob bestående av metalltrådshyllor tillsammans med allehanda AV-utrustning av varierat slag med ett virrvarr av sladdar kors och tvärs som i sig kan tänkas inducera små strömmar i själva trådhyllorna som var ojordade.

Om jag t.ex lade min telefon på laddning på en av hyllorna så flippade digitizern ur totalt och vad som helst kunde hända om man försökte använda touchskärmen med laddaren ansluten.

Någon inbillning var det inte tal om även jag är smärtsamt medveten om att det kan tänkas låta så :-)

Onkan dog sedermera och är nu ersatt av en Yamaha som inte uppvisar dylika symptom.

Skall också tilläggas att jag tyvärr råkar veta hur det (i kontrast till detta) känns att få en riktig 220-kyss och det är något helt annat. Tändstift är också ganska otrevliga.

@TS: Att din tumme/handrygg var blöt på annat ställe än själva beröringspunkten måste nog få anses helt sakna betydelse i sammanhanget.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Var TS dator ansluten till skyddsjord, blir ju lätt 115 volt på höljet annars.
Dock ofarlig ström.

Protte
johano

Inlägg av johano »

Äh ser ni att det är ännu en trollning på gång :roll:

> "droppade några vattendroppar från håret ner på övre delen av min tumme och handrygg"
och
> "delen av min tumme som vidrörde datorskärmsknappen var snustorr, men inte övre delen av tummen och handryggen"

Vem uttrycker sig på det sättet om inte, just det, troll.

/johan
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

johano skrev: Vem uttrycker sig på det sättet om inte, just det, troll.
/johan
Deslauriers skrev:Hej hopp i elektronikskogen :D
johano

Inlägg av johano »

Hehe, precis :-)

/johan
Deslauriers

Inlägg av Deslauriers »

johano skrev: > "droppade några vattendroppar från håret ner på övre delen av min tumme och handrygg"
och
> "delen av min tumme som vidrörde datorskärmsknappen var snustorr, men inte övre delen av tummen och handryggen"

Vem uttrycker sig på det sättet om inte, just det, troll.

/johan
Hur skulle jag uttryckt mig då hade du tänkt?

Skulle jag skrivit att hela min tumme var blöt då den de facto inte var det? Försökte beskriva händelsen så korrekt som möjligt för bedömning då jag själv inte ens har den ringaste vetskapen om el och därmed inte vet vad som är av vikt, därför ville jag vara exakt i min beskrivning. Har ingen aning varför du har ett problem med det, men antar att jag inte kan göra något åt den saken.
Senast redigerad av Deslauriers 17 juni 2015, 11:10:42, redigerad totalt 2 gånger.
Deslauriers

Inlägg av Deslauriers »

prototypen skrev:Var TS dator ansluten till skyddsjord, blir ju lätt 115 volt på höljet annars.
Dock ofarlig ström.
Menar du om kontaktdosan som skärmen är ansluten till är kopplat till ett "jordat" elluttag? Frågar eftersom jag inte vet om "skyddsjord" är identiskt med "jordat uttag".

Dock har jag ingen aning om kontaktuttaget är jordat eller inte då jag inte utfört några installationer eller frågat något om saken.

Kan tillägga att jag inte ens vet vad det innebär att ett uttag är "jordat" - så att det framgår vilken kunskap jag har av el, eller rättare sagt inte har alls!
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Lägg av nu! Bara för TS skriver ner sin händelse med ord så tolkar folk här på EF det som troll!? Annars tjatas det om massa information om händelsen och förlopp mm. Nu får ni kamma er. Hade TS skrivit "jag fick en stöt av min datorskärm" så hade det genast kommit frågor om hur,när var den jordad,vliken slags skärm var det bla bla bla....
Men åter till ämnet. Säkert som en del skriver så var det statisk elekticitet och ofarligt. Dock nog så obehagligt speciellt om man inte är insatt i elektronik och dess fenomen.
Deslauriers

Inlägg av Deslauriers »

prototypen skrev:Var TS dator ansluten till skyddsjord, blir ju lätt 115 volt på höljet annars.
Dock ofarlig ström.
Låt säga att datorn inte är ansluten till skyddsjord, skulle 115 volt kännas som en stöt från ett ko-stängsel ungefär?
bearing

Inlägg av bearing »

Dock ofarlig ström.

Protte
Utanför ämnet...

Synd att jag inte visste att laptop-adaptrars jord-utgång var ihopkopplad med skyddsjord häromveckan. Då hade jag sparat en USB-port och ett elektronikkort. Jag satte nämligen jordklämman på oscilloskopet på 12V, eftersom jag var säker på att allt jag använde (laptop, elektronik och batteri) förutom oscilloskopet var ojordat. Borde ha kört laptopen på batteri för säkerhets skull.
Skriv svar