Jordfel i portabel högtalare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jesposo
Kontakt:

Inlägg av Jesposo »

Ah, tack! Hmmm...jag måste försöka komma på hur jag ska göra det praktiskt...och köpa några motstånd förståss...

Skulle man inte kunna koppla in högtalaren via nånting som gav tillräckligt motstånd?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du skall ha mindre resistans, inte mera. Har Du en resistansmätare så kontrollera vad förstärkaren har för motstånd på ingången, där finns kanske redan ett motsånd. Mät också en sak som fungerar och välj ett motånd efter detta. Helst skall det inte vara onödigt lågt eftersom det då kan öka strömförbrukningen i telefonen.
Användarvisningsbild
Jesposo
Kontakt:

Inlägg av Jesposo »

Ok, jag tror jag fattar nu, telefonen tycker att högtarna med inbyggd stärkare har för mycket motstånd och vill därför inte se dem som hörlurar.

Så därför ska jag parallellkoppla ett motstånd för att telefonen ska känna ett lagom stort motstånd för att tro att det har kopplats in hörlurar.

Är det i stora drag riktigt?

Jag har inte hållit på speciellt mycket med elektronik, så det tar lte tid att greppa allt...

Tack så mycket för hjälpen!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Ja, det är helt riktigt.
Användarvisningsbild
Jesposo
Kontakt:

Inlägg av Jesposo »

Marta skrev:Saken Du kopplar in måste antagligen belasta telefonen för att den skall märka det. Dina högtalare, som jag antar har en inbyggd förstärkare, kan ha för hög impedans. De kanske har kondensator på ingången och då kan de inte detekteras. Prova att koppla ett mostsånd parallellt med ingången och se vad som händer.Börja med t.ex. 10k och händer inget så prova med 1k.
Varför en kondensator på ingången / kan jag koppla förbi den?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

JAg är ganska säker på att det är det som felet. gramofon ingången har antagligen högra impedans så at det inte funkade tyder ochså på det. Koppla en resistor parallellt med ingången på högtalaren. På den vänsta kanalen. Det kan nog vara bra att ha det på båda för att inte få olika ljud på höger och vänster. Inte i serie som Jimmy föreslog, det höjer impedansen.

Edit: oj nu tog jag lång tid på mig. Strunta i om det är en kondensator där eller inte. Det kvittar för din del.
Användarvisningsbild
Jesposo
Kontakt:

Inlägg av Jesposo »

Tack så mycket, imorgon går jag och köper några olika resistorer och testar. I och med att jag inte har en resistansmätare så testar jag först med hög resistans och går neråt.

Jag återkommer med hur det går...
Användarvisningsbild
Jesposo
Kontakt:

Inlägg av Jesposo »

Här är högtalaren i fråga förresten:

http://www.monstercable.com/computer/pr ... p?pin=2184
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

kollade specen på line ingången på ett mixerbord. Där står det 3,6kohm. Då har du koll på vilken region det handlar om.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jesposo:
Nu när jag sett mer info om högtalarna så håller jag med Marta. Du måste mycket riktigt minska resistansen. Dvs parallellkoppla.

Kul att Monstercable gör högtalare...
Användarvisningsbild
Jesposo
Kontakt:

Inlägg av Jesposo »

:D :D Jag kom på hur jag skulle få högtalarna att funka utan att löda nåt!

Jag kopplade in en splitter efter den tilla motorola-adapterkabeln, till den ena 3.5 mm utgången kopplade jag mina monsterhögtalare och till den andra min gamla freestyle. Freestylen gjorde att telefonen fattade och skickade snällt ut ljudet - till mina högtalare!

Det låter hur bra som helst nu, men jag får väl ändå försöka lösa det snyggare...

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Skulle vilja se en bild på de uppblåsbara högtalarna..

Bra att det funka men jag skulle nog prova med nån av lösningarna ovan. verkar lite klumpigt att släpa runt på både högtalare och gammal freestyle..
Användarvisningsbild
Jesposo
Kontakt:

Inlägg av Jesposo »

:D Mina uppblåsbara, låter inte så bra men är riktigt coola att koppla till mobilen!

Bild

Jo, det är klrt att det är opraktiskt att släpa på en gammal freestyle, men om jag skruvar isär den kanske det räcker med en liten del av den...

Annars får jag väl löda nåt själv. :roll:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

du kan ju koppla in ett eller två motstond i en tele hona och ha istället för freestylen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Uppblåsbara högtalare! Så coola! :D
Skriv svar