Jordfel i portabel högtalare?
Du skall ha mindre resistans, inte mera. Har Du en resistansmätare så kontrollera vad förstärkaren har för motstånd på ingången, där finns kanske redan ett motsånd. Mät också en sak som fungerar och välj ett motånd efter detta. Helst skall det inte vara onödigt lågt eftersom det då kan öka strömförbrukningen i telefonen.
Ok, jag tror jag fattar nu, telefonen tycker att högtarna med inbyggd stärkare har för mycket motstånd och vill därför inte se dem som hörlurar.
Så därför ska jag parallellkoppla ett motstånd för att telefonen ska känna ett lagom stort motstånd för att tro att det har kopplats in hörlurar.
Är det i stora drag riktigt?
Jag har inte hållit på speciellt mycket med elektronik, så det tar lte tid att greppa allt...
Tack så mycket för hjälpen!
Så därför ska jag parallellkoppla ett motstånd för att telefonen ska känna ett lagom stort motstånd för att tro att det har kopplats in hörlurar.
Är det i stora drag riktigt?
Jag har inte hållit på speciellt mycket med elektronik, så det tar lte tid att greppa allt...
Tack så mycket för hjälpen!
Varför en kondensator på ingången / kan jag koppla förbi den?Marta skrev:Saken Du kopplar in måste antagligen belasta telefonen för att den skall märka det. Dina högtalare, som jag antar har en inbyggd förstärkare, kan ha för hög impedans. De kanske har kondensator på ingången och då kan de inte detekteras. Prova att koppla ett mostsånd parallellt med ingången och se vad som händer.Börja med t.ex. 10k och händer inget så prova med 1k.
JAg är ganska säker på att det är det som felet. gramofon ingången har antagligen högra impedans så at det inte funkade tyder ochså på det. Koppla en resistor parallellt med ingången på högtalaren. På den vänsta kanalen. Det kan nog vara bra att ha det på båda för att inte få olika ljud på höger och vänster. Inte i serie som Jimmy föreslog, det höjer impedansen.
Edit: oj nu tog jag lång tid på mig. Strunta i om det är en kondensator där eller inte. Det kvittar för din del.
Edit: oj nu tog jag lång tid på mig. Strunta i om det är en kondensator där eller inte. Det kvittar för din del.
- JimmyAndersson
- Kontakt:

Jag kopplade in en splitter efter den tilla motorola-adapterkabeln, till den ena 3.5 mm utgången kopplade jag mina monsterhögtalare och till den andra min gamla freestyle. Freestylen gjorde att telefonen fattade och skickade snällt ut ljudet - till mina högtalare!
Det låter hur bra som helst nu, men jag får väl ändå försöka lösa det snyggare...
Tack för all hjälp!
- JimmyAndersson
- Kontakt: