Jordfel i portabel högtalare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jesposo
Kontakt:

Jordfel i portabel högtalare?

Inlägg av Jesposo »

Jag kom på att jag skulle köpa portabla högtalare för att använda till mp3-spelaren i min mobil. Men när jag kopplar in dem via mitt hörlursuttag (telepropp 2.5 - tele 3.5) så märker inte telefonen att nånting kopplats in och fortsätter spela musik i sina inbyggda högtalare.

Jag har testat att koppla telefonen till andra uttag, och det märker den direkt, det är bara högtalarna som inte känns av.

Jag har testat med en sladd tele - rca och upptäckt att om jag bara kopplar in höger kanal händer inget, men om jag endast kopplar in vänster så märker telefonen att nåt kopplats in. Om jag kopplar rca-pluggarna till phono-ingång med separat jordsladd händer heller ingenting.

Slutsatsen efter min omständiga förklaring är väl att högtalarna (annars välfungerande "MacSpeaker by Monster") inte fungerar som jord, eller???

Skulle vara oerhört tacksam för idéer! :?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Jordfel i portabel högtalare?

Inlägg av danei »

Jag uppfattad det som att telefonen har en en 2,5mm trepolig tele som ljudutgång. Stämmer det?
Jesposo skrev:Jag har testat att koppla telefonen till andra uttag, och det märker den direkt, det är bara högtalarna som inte känns av.
Va? vilka uttag?
Jesposo skrev:Jag har testat med en sladd tele - rca och upptäckt att om jag bara kopplar in höger kanal händer inget, men om jag endast kopplar in vänster så märker telefonen att nåt kopplats in.
Det är normalt. Vänster går även som monokanal.
Jesposo skrev: Om jag kopplar rca-pluggarna till phono-ingång med separat jordsladd händer heller ingenting.
Vadå för jordsladd?
Jesposo skrev: Slutsatsen efter min omständiga förklaring är väl att högtalarna (annars välfungerande "MacSpeaker by Monster") inte fungerar som jord, eller???
Det är väl bara telefonens jord som signalen har som referens. Eller hur menar du? Jag gissar att det är aktiva högtalare det handlar om. Även om du inte skrev det. Då är det nog för hög impedans för att din telefon ska tolka det som hörlurar. Det är byggda för line signal.
Användarvisningsbild
Jesposo
Kontakt:

Inlägg av Jesposo »

He, tack för svaret.

Telefonen är en Motorola E398 och utgången är 2.5 mm tele, men jag kopplar in via en orginaladapter från Motorola 4-polig (headset) 2.5 mm till 3-polig 3.5 mm tele.

De andra ingångarna jag provat är allt som passar en 3.5 mm tele hane, dvs hörlursuttag på min cd, micingång på min stereo m.m. m.m. Telefonen har känt av ALLA andra anslutningar.

Den separata jordsladden är en sån som går emellan vinylskivspelaren och förstärkaren.

Alltså, högtalarna är konstruerade för att användas mrd mp3-spelare och kanske framför allt då ipod. Telefonen fungerar med andra portabla högtalare utan problem, detta är helt nytt.

Se bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Jesposo 9 mars 2006, 17:00:49, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

vinylspelaren och stereon har väl inte med saken att göra? Var kopplar du jordsladden? Funkar högtalarna? Det är lite luddigt vad du har för sladdar. 2,5mm 4yrpolig tele hona i telefonen. Men vad har du efter det?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Du vill inte minska bilderna lite?
När du postar ett inlägg står det under forumloggan: "Se till att eventuella bilder ej överskrider 700 pixlar i bredd.".

Dina bilder är nu 1000 pixlar breda, Detta orsakar att de flesta med "normal" upplösning på skärmen för scrolla sidleds, vilket är rätt irriterande.

Ett tips är att använda macro-funktionen på kameran när du tar närbilder, då blir de inte suddiga. Macro brukar ha en blomma som symbol på kameran.
Användarvisningsbild
Jesposo
Kontakt:

Inlägg av Jesposo »

Jag vet inte men om jag kopplarin telefonen via adapter (3.5 mm tele till 2 x rca) till cd-ingången på förstärkaren känner telefonen att den är inkopplad och jag kan lyssna på musik, men om jag kopplar den till vinylsplelar-ingången så använder den sina egna högtalare (precis som nät jg kooplar dom till Monster-högtalarna)

Jag vet inte om det är viktigt, bara en iakttagelse...

så här ser sladdarna ut, de funkar som sagt till allt annat, och högtalarna funkat också för allt annat (t.ex. med min bärbara cd-spelare)

Bild
Senast redigerad av Jesposo 9 mars 2006, 16:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jesposo
Kontakt:

Inlägg av Jesposo »

Ursäkt, jag ska bifoga mindre bilder nästa gång! :oops:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men för he-e !!!! LÄS HUR DU SKALL FORMATTERA BILDERNA !!!

Skala ner dessa på en gång är du bussig
Användarvisningsbild
Jesposo
Kontakt:

Inlägg av Jesposo »

Sorry, jag glömde att kryssa i "resize" på imageshack.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

2048x1536 pixlars bordsyta?!?!

Läs gärna vad som står innan du postar något. Det står ju med stora tydliga bokstäver:

- Se till att eventuella bilder ej överskrider 700 pixlar i bredd.

edit: Tack. Nu ser man ju vad som är på bilderna. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 9 mars 2006, 17:03:33, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Jesposo
Kontakt:

Inlägg av Jesposo »

Nu har jag förminskat dom. :oops:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket bättre. :)
Ett tips: Stora bilder tar längre tid att överföra, dessutom händer det att webtjänsters skalningsfunktioner är lite slarviga så man får otydliga bilder. Det går att skala bilder i Paint om du inte har något annat program.

Nåja över till din fråga:

Som danei skrev så är det nog för hög impedans för att telefonen ska tolka det som hörlurar. Mobiltillverkare brukar ha mycket fantasi för att hindra folk från att använda andra prylar än de som är av samma märke. Du kanske kan testa med ett motstånd i serie med högtalarna?
Användarvisningsbild
Jesposo
Kontakt:

Inlägg av Jesposo »

Men varför tolkar telefonen då allt annat som hörlurar? T.ex. mina uppblåsbara strandhögtalare 8)
Användarvisningsbild
Jesposo
Kontakt:

Inlägg av Jesposo »

...och allt annat som det går att stoppa en 3.5 mm teleplugg i, eller för den delen två rca-pluggar i, typ hörlursuttag, förstärkare, ja allt annat!?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Saken Du kopplar in måste antagligen belasta telefonen för att den skall märka det. Dina högtalare, som jag antar har en inbyggd förstärkare, kan ha för hög impedans. De kanske har kondensator på ingången och då kan de inte detekteras. Prova att koppla ett mostsånd parallellt med ingången och se vad som händer.Börja med t.ex. 10k och händer inget så prova med 1k.
Skriv svar