Så, nu till något som är lite mer passande för detta forumet. Elplanering.
I dagsläget är all el inkopplad via en liiten elcentral bakom isolertrafon och därifårn är det skarvsladdar och förgreningsdosor överallt. Däckshusets inredning börjar komma på plats så då måste jag ta tag i en lite seriösare elinstallation. Jag har ju skrivit lite om detta tidigare i både denna och en annan tråd, men det var ju ett tag sen så en liten kort beskrivning innan frågeställningarna.
Stor-Erik ansluts till land via en vanlig trefashandske 32A. På båten sitter en isolertransformator på 20 kVA som har 230 V huvudspänning på sekundären. Man kör alltså norsk el på båten med apparaterna anslutna mellan två faser och skippar nollan helt. Alltså får jag köra tvåpoliga automatsäkringar såklart. Ev. en massa personskyddsautomater (till ickekritisk utrustning) som en forumisk har erbjudit till bra pris.
När det gäller standarder och krav så är det inte en fast installation. Dock kan Transportstyrelsen ha krav vilka går att hitta
i tillsynshandboken. Men man kan ju såklart sträva efter att göra en installation som skulle få godkänt även som fast installation.
Båten har brandklassade indelningar vilket innebär att kabelgenomföringarna mellan dessa måste utföras med godkända brandtätningar. Det finns inga såna för ledare i rör så man måste använda kablar. Jag har tänkt dela upp systemet så att man har en undercentral i varje brandutrymme för att minimera antalet genomföringar.
Maskin, lanternor, navigationssystem etc ska gå på 24 V men det lämnar vi därhän sålänge. Om inte någon har synpunkter kring det. Även här har jag dock tänkt använda samma princip att jag matar 24 V från maskinrummet (batteribank och generator etc) vidare till undercentralen i styrhytten där all nautisk utrustning är inkopplad.
Här är en påbörjad lista på alla förbrukare. Den kommer kompletteras i framtiden men för däckshuset som är det som ska installeras först så är den ganska komplett.
Stor-Erik Elapparater lista.png
Lite grovt har jag tänkt så här i dagsläget:
Stor-Erik el blockschema.png
Från elintaget går en kabel ner till huvudcentralen. Här finns en huvudbrytare direkt. Sen går det till skyddstrafon (som står precis under) och tillbaks till centralen. Här bör väl nån slags omkopplare för elverket/UPS kopplas in så att de matar isolertrafon och kopplar bort intaget så att det inte ligger spänning på det när generator/UPS är igång. I huvucentralen delas det sedan ut trefasgrupper till undercentralerna. I undercentralerna finns allt som ska vara i det området och jag tänkte ha lite luft i skåpen så att man kan koppla in ytterligare saker.
Vidarematningen till undercentralerna kanske ska avsäkras med 20A? Om man har 16 A förbrukare på undercentralerna tänker jag.
Jordfelsbrytare? Man vill väl inte ha det på t.ex. länspumpar och annat kritiskt, men på allt annat? Eller som nämnt tidigare personskyddsautomater överallt istället för tvåpoliga säkringar?
Trefasuttag får man antingen koppla via säkringar INNAN isolertrafon men efter huvudbrytaren så att man får 400 V i dem. Då blir de ju inte isolerade, men de används inte så ofta (svets, byggvärmare, verktyg etc) så det kanske man kan leva med. Alternativet är ju att skaffa en till isolertrafo.
Jag har tänkt sätta ihop centralen för däckshuset först och tillfälligt mata den direkt från isolertrafon. Detta för att jag ska kunna bygga färdigt det utrymmet så att vi kan flytta in och jag hinner helt enkelt inte bygga ihop huvudcentralen först. Men det skadar ju inte att redan nu fundera igenom resten av systemet så att man inte bygger bort sig.
Någon som har åsikter eller tankar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.