Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag kan meddela att Qubinodimmrarna mycket riktigt int kan se skillnad på nolla och fas. När jag fick ett gäng nya från m.nu så funkade det. Och de går även att styra via Internets!

Om man inte tror på verkligheten så fick jag även svar från Qubino:
Thanks for buying our products.
It is possible to connect it and it should work. For connection it doesn’t matter, what you connect on L or N, just take care to connect on the inputs on same wire as it is on N terminal.
I övrigt håller jag på att dra skitrör inne på muggen för tillfället. Baby for scale.

Bild

Det stora röret går bort åt höger till svartvattentanken. Till det ansluter det två rör från kommande toaletter. Det sista röret är till handfatet som ska ner till gråvattentanken.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Idag har jag sett ditt skepp, det såg öde ut så jag närmade mig det inte. Vilket projekt! Well done!
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det var inte öde här idag! Om du inte var här innan 9 på morgonen i alla fall. Men det kanske ser lite tomt ut när jag är instängd i nåt skrymsle nånstans och jobbar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Lite skillnad från bilden ovan har det blivit på sistone:

Bild
Bild
Bild

Nu kan vi skita ombord!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag är gravt imponerad av att du rott i land med detta må jag säga!

Jag undrar om folk vet detta innan de börjar riva i gamla båtar...
Första gången nästan jag sett en riktig renovering slutföras. :) :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Riktigt snyggt.
Kanske har jag missat det, men det är alltså en kvarn i den där muggen? Det är lite snålt på avloppsfronten annars. :lol:
Och de svarta prickarna... knas med bildsensorn antar jag?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Prickarna i bilderna ser ut som att det är sprickor i kameralinsen.

/// Marcus

(Stod på bloggen)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Mizzarrogh skrev:...
Första gången nästan jag sett en riktig renovering slutföras. :) :tumupp:
Nu är det ju lååångt ifrån klart. Men det ska slutföras.

Toaletten har en inbyggd kvarn ja. En Saniflo Sanicompact 43 är det.

De svarta prickarna är för att jag spräckt glaset på kameralinsen. Plockade bort bitarna och satte över en bit packtejp så just nu har inte mobilen den bästa optiken precis ;)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Så, nu till något som är lite mer passande för detta forumet. Elplanering.

I dagsläget är all el inkopplad via en liiten elcentral bakom isolertrafon och därifårn är det skarvsladdar och förgreningsdosor överallt. Däckshusets inredning börjar komma på plats så då måste jag ta tag i en lite seriösare elinstallation. Jag har ju skrivit lite om detta tidigare i både denna och en annan tråd, men det var ju ett tag sen så en liten kort beskrivning innan frågeställningarna.

Stor-Erik ansluts till land via en vanlig trefashandske 32A. På båten sitter en isolertransformator på 20 kVA som har 230 V huvudspänning på sekundären. Man kör alltså norsk el på båten med apparaterna anslutna mellan två faser och skippar nollan helt. Alltså får jag köra tvåpoliga automatsäkringar såklart. Ev. en massa personskyddsautomater (till ickekritisk utrustning) som en forumisk har erbjudit till bra pris.

När det gäller standarder och krav så är det inte en fast installation. Dock kan Transportstyrelsen ha krav vilka går att hitta i tillsynshandboken. Men man kan ju såklart sträva efter att göra en installation som skulle få godkänt även som fast installation.

Båten har brandklassade indelningar vilket innebär att kabelgenomföringarna mellan dessa måste utföras med godkända brandtätningar. Det finns inga såna för ledare i rör så man måste använda kablar. Jag har tänkt dela upp systemet så att man har en undercentral i varje brandutrymme för att minimera antalet genomföringar.

Maskin, lanternor, navigationssystem etc ska gå på 24 V men det lämnar vi därhän sålänge. Om inte någon har synpunkter kring det. Även här har jag dock tänkt använda samma princip att jag matar 24 V från maskinrummet (batteribank och generator etc) vidare till undercentralen i styrhytten där all nautisk utrustning är inkopplad.

Här är en påbörjad lista på alla förbrukare. Den kommer kompletteras i framtiden men för däckshuset som är det som ska installeras först så är den ganska komplett.
Stor-Erik Elapparater lista.png
Lite grovt har jag tänkt så här i dagsläget:
Stor-Erik el blockschema.png
Från elintaget går en kabel ner till huvudcentralen. Här finns en huvudbrytare direkt. Sen går det till skyddstrafon (som står precis under) och tillbaks till centralen. Här bör väl nån slags omkopplare för elverket/UPS kopplas in så att de matar isolertrafon och kopplar bort intaget så att det inte ligger spänning på det när generator/UPS är igång. I huvucentralen delas det sedan ut trefasgrupper till undercentralerna. I undercentralerna finns allt som ska vara i det området och jag tänkte ha lite luft i skåpen så att man kan koppla in ytterligare saker.

Vidarematningen till undercentralerna kanske ska avsäkras med 20A? Om man har 16 A förbrukare på undercentralerna tänker jag.

Jordfelsbrytare? Man vill väl inte ha det på t.ex. länspumpar och annat kritiskt, men på allt annat? Eller som nämnt tidigare personskyddsautomater överallt istället för tvåpoliga säkringar?

Trefasuttag får man antingen koppla via säkringar INNAN isolertrafon men efter huvudbrytaren så att man får 400 V i dem. Då blir de ju inte isolerade, men de används inte så ofta (svets, byggvärmare, verktyg etc) så det kanske man kan leva med. Alternativet är ju att skaffa en till isolertrafo.

Jag har tänkt sätta ihop centralen för däckshuset först och tillfälligt mata den direkt från isolertrafon. Detta för att jag ska kunna bygga färdigt det utrymmet så att vi kan flytta in och jag hinner helt enkelt inte bygga ihop huvudcentralen först. Men det skadar ju inte att redan nu fundera igenom resten av systemet så att man inte bygger bort sig.

Någon som har åsikter eller tankar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det finns rör klassade som genomföring genom brandvägg. Det är röda stumpar metallrör vid namn "kniparen". De är belagda med nåt vitt gojs på insidan som sväller upp och tätar när det blir varmt.
Inget kladd med brandtätningsmassa och sånt där (förutom vid installation av själva kniparrören då). På med skarvmuffar bara och dra vidare med VP-rören som vanligt och dra EK i efter. :)
http://www.brandex.se/pdf/Fireseal_Kniparen.pdf
Den med utvändig diameter 16mm är ju perfekt.
Även tillåtna att användas som del av centraldammsugarrör genom brandväggar. (Eller om man ska dra röret genom kniparen, det är lite tvetydigt...)
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Kom ihåg att ha "båt jord" i dom direkt kopplade uttagen också , så det inte blir olika skyddsjord på svetsen(eller det du kopplar in) och båten.

Till jordad utrustning ombord välj "low leakage" där det är möjligt.

Vill du vara lika noga som med bygget i övrigt,
montera jordfelsmätare i huvudcentralen centralen, som larmar om du får läckström.

Mycket snyggt byggt :tumupp:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Med risk för tillsnurrat++ pga trötthet:

Utan att ha någon aning alls så gissar jag att brandrisken borde väl vara störst i maskinrummet? Då är det kanske på något vis bättre att ha 24V-batterier och eventuellt UPS i någon annan avdelning. Förvisso utgör batterierna i sig en risk i någon mån, men den är väl rätt låg? Min tanke med detta är att om det sker någon slags katastrof så att det börjar brinna i maskinrummet, speciellt ute till havs där landström saknas, så kommer den 24V-matade belysningen fortsätta fungera i resten av båten så länge batterierna räcker även om hela maskinrummet förvandlats till ett eldhav. Det kan nog vara alldeles förträffligt bra att ha fungerande belysning i det läget. Som bonus gissar jag att sådant som brandlarm o.s.v. också mår bra av att 24V-batteripaketet fungerar (även om brandlarm kanske också har ett lokalt batteri). Om detta scenario inträffar i land så kan det kanske vara bra om även laddning för 24V-systemet fungerar.

Fast nu svamlar jag en del. Jag har bara "känt efter" vad jag "tror" har olika hög brandfara och jag har också gissat att en brand dels är så snabb att man faktiskt måste ta hänsyn till den (typ att man kanske inte gärna kan låta det brinna i maskinrummet en halvdag medan man sakta driver in mot land) men också så sakta att man faktiskt har en chans att rädda liv och egendom (typ att det sker inte en explosionsartad brand som kvaddar hela båten så att den blir ett eldhav och/eller sjunker på nolltid).

Det ingår ju kaminer i ett par utrymmen så det där med var det finns brandrisk är kanske inte så lättbedömt.

Över till en helt annan grej: För vissa delar av installation så kan det kanske, eller kanske inte, vara en idé att köra trefasgrupper. Generellt så ska alla enfasgrejer anslutna med vanlig schuko-stickpropp tåla att drivas av en matning avsäkrad 16A. Därmed bör det gå att köra 16A trefasgrupper för exempelvis sådant som tvättmaskin, torktumlare och avloppspump/toalett/belysning/uttag fördelat över de tre delta-sidorna. (OBS, jag har inte räknat på hur mycket ström det blir i varje fas när den får 10A "deltalast" på båda "deltasidorna" från fasen i fråga - 16A totalt kanske inte räcker för att ge 10A per "deltalast". I så fall så glöm detta med trefasgrupper). Trefasgrupper ska i så fall ha trepolig brytare.

Förutom trefasuttag "utanför" till t.ex. svets o.s.v. så skulle jag nog också satt upp något/några enfasuttag, kanske ett per fas. Dessa uttag kan monteras inne i elcentralen, de ska ju bara användas i "specialfall" så att säga. Exakt vilka specialfall detta skulle vara låter jag vara osagt men de kan vara praktiska t.ex. vid service på isolertrafon. Dessa uttag bör nog kopplas över jordfelsbrytare.

Om jag vore dig så skulle jag kanske funderat på att montera en reservkraftomkopplare som kan välja om "Länspump 1" och "Länspump 2" matas som vanligt från isolertrafon eller om de matas direkt från landström. Även här gissar jag friskt. Tanken att kunna köra länspumparna även vid fel på isolertrafon känns bra. Å andra sidan så innebär varje koppling utanför isolertrafon en ökad risk för att det anslutna kan gå sönder av felaktig inkommande matning.

Nu är jag säkert captain obvious men gör "huvudcentral"-skåpet så att det kan betraktas som flera separata centraler med samma kåpa. En "central" för inkommande utanför isolertrafon, en för alla förbrukare i salong + förpik och dels någon slags fördelare till de olika undercentralerna. Här kan det kanske vara bra att avsäkra de olika undercentralerna. Om du inte kör säkringar här utan grov nog kabel rakt av så löper du en risk för totalstopp på elen vid brand i någon brandcell. Med säkringar så lär en sådan brand "bara" ge sig på elen inom sin cell.

Sätt kylskåpen på separata säkringar, och gärna på separata "deltaben" (=kombinationer av faser). Visst, att fördela så ökar risken att ett kylskåp drabbas av strömavbrott men det minskar också risken att båda drabbas. Om båten står ett tag utan tillsyn så kan likvärdiga matvaror fördelas jämn mellan båda kylskåpen, så är chansen god att det finns ätliga matvaror även om ett kylskåp drabbats av avbrott.

Värt att fundera på är dragningen av kablar. Det kan kanske vara bra att dra kablar mellan dels landströmintag och huvudcentral och dels mellan styrhytt och huvudcentral utan att de passerar däckshus, av "brand-driftsäkerhetsskäl" så att säga. Jag är kanske paranoid här och missbedömer kanske risken för andra former av skada på en kabel som dras på annat sätt än via däckshus.

P.S. ska du inte ha nån el alls i aktersalongen?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

MadModder skrev:Det finns rör klassade som genomföring genom brandvägg. Det är röda stumpar metallrör vid namn "kniparen". ...
De är tyvärr inte klassade för marint bruk. Jag har sökt med ljus och lykta efter godkända varianter för ledare i rör men det finns inte.
nifelheim skrev: Kom ihåg att ha "båt jord" i dom direkt kopplade uttagen också...
Förlorar man inte poängen med att ha båten isolerad då? Eller jag kanske tänker snurrigt. I så fall har man faser och nolla från elnätet och sen jord i skrovet. Det ska ju dock inte gå någon ström i jorden. Dock kommer ju trefasförbrukarna nästan aldrig användas och när de gör det är väl säkerheten det viktigaste.

Det ska va el i aktersalongen oxå. Men inredningen av den ligger låååångt fram i tiden så jag skjuter på det. Den kommer vara samma brandcell som däckshuset så jag kan ganska enkelt mata den via centralen i däckshuset och det krävs nog bara en 10 A-säkring dit då det bara är en toalett och belysning som ska finnas där.

Nödbelysning finns det speciella regelverk kring. Se 12.06 i tillsynshandboken. Jag tror att det finns lampenheter med inbyggda batterier som kopplas in till nätet och sen lyser med hjälp av batteriet vid strömavbrott.

Kabelarea från 32 A-intaget till centralen? Det är ca 10 meter det handlar om. 10 mm^2 verkar vara standard vid 32 A avsäkring, men en 32 A-skarvsladd har väl knappast 10 mm^2-ledare? Jag funderar lite på om jag ska dra ett rör med ledare i eller om jag ska ta en kabel istället. Det lutar åt kabel tror jag.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Hej Gunne, kan det här va nåt ?
http://www.mctbrattberg.com/Products.aspx

( Själv har jag blivit smått allergisk mot att öppna ( och försluta) gamla torra Brattbergare. Man kommer ju sällan till en ny, och de som man är tvungen att använda är redan fullknökade med kablar )

LeCanard
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

De har jag sett. Tro mig, jag har dammsugit marknaden... Men jag har under åren kommit fram till att jag använder mig av FireSeal till alla kabelgenomföringar.
Skriv svar