Är det någon som sysslar med injection molding (plast)?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hyperion

Är det någon som sysslar med injection molding (plast)?

Inlägg av hyperion »

Jag är helt grön på ämnet så jag hoppas det finns andra här som kan hjälpa mig på traven.

Har en liten pryl jag vill göra ett mindre antal utav. Min tanke är att ha en form som man gjuter med en färgad plast i och som ger 20st enheter (de är väldigt små).

Dessa 20st enheter skall märkas med en text, jag tänker någon liten klisteretikett.

Sen tar man dessa 20st som sitter kvar på "trädet" (tror jag det kallas) och sätter i form nummer två som är endast något större i alla dimensioner jämfört med form nummer 1. I form nummer 2 gjuter man med genomskinlig plast. Som då gör att man kan läsa etiketten som nu är skyddad från slitage och man ser färgen från steg 1 klart och tydligt.

Varje enhet är ungefär 10mm x 4,5mm x 2,5mm.

Då dessa endast skall göras i en serie om 1000-2000st för utvärdering så vill jag ogärna köpa eller bygga en liten maskin för att göra detta och att ta fram en riktigt gjutform hos någon firma som sysslar med sånt lär vara vansinnigt dyrt har jag fått berättat för mig.

Någon här som har tips på hur jag ska göra nu? :)

Jag tror jag kan tillverka en egen gjutform som kommer fungera hjälpligt för denna korta serie. Är det någon som har en egen liten maskin för injection molding som inte nyttjas så ofta som man kanske kan hyra eller betala ägaren för att gjuta upp dessa enheter?

Hur tjockt måste andra lagret plast vara för att plasten skall fylla ut formen ordentligt? Finns det några generella formler eller riktlinjer att ta hjälp utav?

Finns det andra sätt att märka upp enheterna som inte involverar stora/dyra investeringar och som är enkla att ändra (ändra text/siffror)?
Märkningen måste dock sitta ordentligt och inte nötas bort av upprepad användning (att man tar på de med fingrar och pincetter)

Jag kan tyvärr inte lägga upp en bild eller ritning av dessa enheter och ej heller beskriva de i mer detalj än vad jag gjort ovan.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Är det någon som sysslar med injection molding (plast)?

Inlägg av Meduza »

Är det inte lättare att lägga på det genomskinliga lagret med sprayad klarlack i stället?

Andra varianter på märkning som är enkla att variera och sitter bra är ju tex lasermärkning eller nålprägling.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Klarlack kan funka men det är svårt att få till en jämn och heltäckande yta utan att det droppar/rinner. Det tar även lång tid att torka och enheternas dimensioner blir inte helt enhetliga.

Ja laser hade varit bra och jag har testat att köra lika små plastbitar med min lasermaskin men det blir inte alls tillräckligt bra och smälter endast plasten, vilket är synligt på ljusare färger men knappt alls på svart plast. Har ju sett andra sorters lasermaskiner på youtube som verkar kunna märka mörk plast med vitt och ljus plast med svart. Utan att det är förbehandlad plast eller tvåfärgad plast. Tror dock det är fiberlaser som används och jag vet inget om sånt. Jag har dock en vanligt CO2 45W laser.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tänkte väl snarare på att köra det med en riktig märklaser med galvohuvud i så fall, yag/fiber, med dom kan du få såpass hög effektdensitet med så att du i princip förångar den plasten du siktar på, men det går så fort att du inte värmer upp den omgivande plasten i princip alls.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ja precis, det var vad jag hade kommit fram till också, att en vanlig CO2 laser inte riktigt är rätt maskin för jobbet. En sån laser skulle ju såklart vara trevligt att ha men de är ju inte direkt gratis.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej, men det borde inte vara löjligt dyrt att få det gjort externt heller, så det kanske är en option? Det känns iaf enklare än att lyckas få till en fungerande double-shot process för formsprutning för mig som lekman.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ja det kan du ju iofs ha rätt i :)

Ska träffa en på ett företag som gör formverktyg och bör veta betydligt mer än mig om allt som har med plast att göra :)
PF013

Inlägg av PF013 »

Om du ska kunna gjuta genomskinligt, så att man utan problem kan läsa text bakom, så behöver den delen av formen poleras till optisk kvalitet på ytan. Och då pratar vi om snordyrt!
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag skulle uppskatta det till att kosta ca 75kkr för ett verktyg som kan köra båda tempon. dock skulle det vara onödigt att göra ett 20-facks verktyg när du "bara" ska köra ca 2000 i en serie. det är 100 körningar med verktyget. då hinner det knappt bli varmt=fula bitar.

så ja det är dyrt med verktyg, frågan är bara vem som ska betala för det i slutändan. :D

och det du kalla "trädet", heter göt. ;) så fattar plastgubben vad du menar :D
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ok det börjar klarna en aning och jag tror det lutar åt att jag själv gör iaf ett försök till en form själv och istället för injection molding kanske använder någon lämplig epoxy eller bygger något eget och pressar i smält plast. Och sedan löser jag märkningen med laser (får kolla upp vart man kan få det gjort osv)

Har inte direkt några resurser att tala om så någon gjutform för en massa pengar går inte i detta skede.

Självklart sen om det visar sig att det finns en marknad för detta och man börjar sälja lite större volymer.

Tack för info och tips.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

För en liten provserie på 1000-2000st och du har mer tid än pengar så hade jag nog funderat på en tvådelad silikonform där du gjuter typ 20st samtidigt, och gjuta dom i polyuretanharts eller liknande, själva mallen för att göra formen skulle du kunna beställa 3D-printad färdig med luftkanaler och allt i en högupplöst DLP-skrivare eftersom det är såpass små objekt du pratar om.

En välgjord silikonform håller absolut 100 gjutningar så.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Låter som en bra idé tycker jag.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

hyperion skrev:Varje enhet är ungefär 10mm x 4,5mm x 2,5mm.
Om bara 1000 st, så är det enklare att lägga ut 100 st i ett "plast-träd" och få 3D-printat detta tio gånger hos en firma.
Jag har träffat ett par killar som gjorde precis just så när de behövde ett några hundra st plastdetaljer i ungefär samma storlek som det du är ute efter. De hade inga kanaler mellan prylarna, utan bröt bara av dem från varandra för hand.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Problemet är att det är en grej som ska bli ingjuten i plasten. Den kommer inte vara helt ingjuten, utan stick ut ur plasten. Delen som sticker ut används för att hålla grejen centrerad i gjutformen. Annars hade jag kunnat 3D printa dom precis som du säger.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Det finns lösningar på allt. Om du tror att det kan finnas en större marknad "runt hörnet" så kan du kanske få någon tillverkare att göra din detalj i ett experimentverktyg eller ett kasserat gammalt verktyg.
I och med att verktygskostnaden är den dyra delen så gör du lämpligen ett formrum till varje gjutning, alltså ett för den färgade detaljen och ett för den transparenta delen. Det blir betydligt billigare att köra tusen slag med maskinen än att tillverka en form med 20 formrum.
Är inte detaljen komplicerad så bör det inte kosta mer än "några" tusenlappar att tillverka formen. Poleringen kan du ju göra själv.
Jag har gjort liknande experiment där jag använt kasserade verktyg och själv gjort formrum för enklare detaljer. Med en fräs, en svarv och en pelarborr går det att åstadkomma en hel del.
Skriv svar