Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.

Inlägg av Mizzarrogh »

Men, om det nu skulle gå med eldriven punktsvets, varför går det då inte med gas också, det övergår mitt förstånd... Eller är det något annat fel jag gör... :humm: (elbåge fattar jag varför liksom lödning (men kanske går med någonintg zinkbaserat att förena dem med om man skrapar aluminiumytan först? Borde nog gå i teorin i allafall tror jag om man kan fästa zink på båda ytor vilket borde gå relativt enkelt.) :humm: :humm: Detta skall vi lösa! Jag börjar tro att det går att komma runt problemen nu med ganska enkla medel... Intressant detta! :tumupp:
Spännande om det faktiskt går att löda ihop dem med tex Zinklegeringar, vilket jag börjat tro nu när jag tänker på det.
Edit, om detta funkar måste jag faktiskt ta labba med det och se om teorin stämmer...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Känns ju som att OM det nu går med elpunkt (/gissar jag gick bet på oxidskiktet, skall prova öka tryck och styrka... om ni säger att det går... ) så måste det på något vis gå att fullförena med gas också utan lödtillsats... Annars begriper jag det inte... Humm... humm... nu kommar jag inte att kunna släppa dethär fören jag löst det... :D :D Mot verkstaden!! 8)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nerre skrev:Jag har kört kopparpasta i 10 år mina aluminiumfälgar och det syns inte ett spår av korrosion. Jag har aldrig hört att nån har råkat ut för det, alla säger bara att man KAN råka ut för det.
Vad som helst må vara bättre än det förbaskade saltet de kör ut tonvis av på vägarna. Det förstör både järn, aluminium, andra lättmetaller, plast mm. Kopparpasta skyddar säkert för saltet att ta sig in och lägga sig så att korrisionen tar riktig fart.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Även min uppfattning. Saltet är ett elände. :(
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Finns ju aluminiumpasta också
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Hade ingen syrgas här igår kom jag på så kunde inte slutföra mina Tank Girl laborationer ( som om det inte redan såg ut som i serien annars också i mitt fall... :D ), men som jag ser det nu så är frågetecknet jag ännu inte rätat ut om zinken kommer att hålla sig kvar bra på kopparbiten när den värms, men det borde det väl tycker man... på alu biten verkar det i allafall no problems om man skrapar fast det genom oxidytan medan man värmer.
Är dock osäker på om det där kommer att vara någon hit i miljöer där förbindelsen utsätts för salt och väta även om den håller bra i en torr miljö.

Under bilen har i alla fall en stor aluminiumsköld korroderat loss runt fästpunkterna i annan metall på grund av vägsaltet (trots att den var hel och fin i övrigt) där dessa hade direktförbindelse så jag vet inte... :humm: :humm:

Skulle onekligen vara intressant att veta om om någon testat aluminiumlödning av mer professionell karaktär men som går att göra själv i stil med det i länken tex ute till havs under lång tid.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Mizzarrogh skrev:Men, om det nu skulle gå med eldriven punktsvets, varför går det då inte med gas också, det övergår mitt förstånd... Eller är det något annat fel jag gör... :humm: (elbåge fattar jag varför liksom lödning (men kanske går med någonintg zinkbaserat att förena dem med om man skrapar aluminiumytan först? Borde nog gå i teorin i allafall tror jag om man kan fästa zink på båda ytor vilket borde gå relativt enkelt.) :humm: :humm: Detta skall vi lösa! Jag börjar tro att det går att komma runt problemen nu med ganska enkla medel... Intressant detta! :tumupp:
Spännande om det faktiskt går att löda ihop dem med t.ex. Zinklegeringar, vilket jag börjat tro nu när jag tänker på det.
Edit, om detta funkar måste jag faktiskt ta labba med det och se om teorin stämmer...
Läste du inte tecno´s länk. Det viktiga när man löder med gas är att man ställer in en reducerande låga (syreunderskott), detta förhindrar oxidation i brist på syre eftersom lågan bränner allt syre i lödstället.

När det gäller punktsvetsning så kan du nog närmast jämföra det med sprängning. Det är den mycket stora energi som utlöses under en väldigt kort tid, som gör jobbet, precis som vid sprängning.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, lästen den tydligen litet för snabbt... Trodde att den bara behandlade tillsatsmaterialet. Jag skall läsa igenom den ordentligt, antagligen något slarvfel av mig, skall prova mer noga när jag har tillgång till rätt gastyper igen... :) :tumupp: Skall höra om jag kan låna en riktig industripunktsvets där för mer seriöst test sedan.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Biker

ingen ser eller hör dej men jag läser och håller med. Det har gått något svenssonmode i kopparpasta.
De andra har snöat in på svetsningens grunder -reducerande och oxiderande låga :)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Jag är osynlig - haha :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, var så länge sedan häll på med gas mer seriöst så inte utan man blir eld och lågor... :) :mrgreen:
Edit, jo jag vet vad det är, men man behöver litet avrostning... :D

Biker har också enligt min uppfattning rätt. Kopparpasta var bara för att det var det jag redan hade hemma förut i mitt fall till stålfälgarna.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Biker -japp, bra ibland :tumupp:

Till löd mästarna om olika metaller samt vilken låga som är bra till vad:

Den oxiderande flamma produceras genom att öka syre i blandningen, framställning av en syrerik gas.
Den har en temperatur mellan 3315 och 3482 grader Celsius. Lågan är kortare och blåare än både de neutrala och
carburising lågor, och den inre konen är spetsigare.
Överskottet syre från denna flamma kommer att kombinera med metallen och bildar oxider, som är spröda och försvagar svetsen och metallen.

På grund av dess oxiderande egenskaper är det sällan används för att svetsa stål, men används ibland för kopparbaserade och zinkbaserade metaller, såväl som gjutjärn och mangan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

:tumupp: :tumupp:
Nu lossnade det i skallen! :D
Var ohyggligt länge sedan jag körde någonting annat än stål och VVS/mjuklod med gas...
Måste frecha upp kunskaperna om slaglod igen insåg jag... Irriterande när man inte kommer ihåg saker... :x
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

När jag sökte på olika svetsmetoder om alu-koppar mm så fann jag nedan.

Enligt AGA 206-11-02
Enkelheten gör gassvetsningen särskilt värdefull vid t.ex. lägessvetsning.
Vid svetsning av rör till pipelines är andra svetsmetoder normalt uteslutna eller inte ekonomiskt rimliga.

Rätta mej om jag har fel men visst kör man Bågsvetsning, alternativt MIG och inne på industrin pulverbåge om
man kan hantera rotationen av röret.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är vad jag sett i allafall, enda JAG sett gas användas i egentlig omfattning so far var väl för saker som rotskärning (inför iläggning), avjämning, mm, dvs rent skärande bearbetning, men är säkert olika, jag vet inte.

Känner mig gammalmodig som fortfarande använder gas till att foga och forma koppar rör, verkar nästan inte längre vara någon som löder och svetsar dylikt längre i moderna installationer utanför miljöer med särskilda krav längre, men jag vet inte...
Allt jag sett körs med tig, men många använder gas som komplement ute i fält fortfarande tror jag.
(Kärnkraftverken verkar köra friktions svetsning för kritiska saker i tjockt gods nuförtiden sade man mig, i allafall för koppar.)

Men kan säkert vara specialkrav för en del tillämpningar.
I Norge vet jag tex MIG/MAG och TIG ibland går bort på grund av att vindförhållanden inte medger det så man kör MMA på nästan allt så kan ju hända att man fortfarande använder gas till sådana grejer även för svetsning på grund av att det inte är lika känsligt om man har extrema krav, vilket norrbaggarna ju ofta har på plattformar och dylikt. Kan ju lätt bli skit på tex rostfritt med bågsvetsning MIG/MAG/TIG om gasen inte fungerar perfekt menar jag, räcker med ett enda litet "nålstick" där för att hela det jobbet blir kört (det är i allafall inte godkänt på provningen hos Norrbaggarna, allt sådant åker på en gång om det finns minsta fel i tryckgodsproverna (och gerererar troligen både varningskort och stryk om det förekommer ute sedan...)) om det gäller högtrycksrör och liknande, bara att göra om hela det partiet och hoppas att materialet räcker, man får inte slipa ner och "laga" det gamla, man måste kapa om och ta bort alla hetzooner mm ordentligt först, likaså om man överhettar med TIGen osv.
Skriv svar