Spännande om det faktiskt går att löda ihop dem med tex Zinklegeringar, vilket jag börjat tro nu när jag tänker på det.
Edit, om detta funkar måste jag faktiskt ta labba med det och se om teorin stämmer...
Vad som helst må vara bättre än det förbaskade saltet de kör ut tonvis av på vägarna. Det förstör både järn, aluminium, andra lättmetaller, plast mm. Kopparpasta skyddar säkert för saltet att ta sig in och lägga sig så att korrisionen tar riktig fart.Nerre skrev:Jag har kört kopparpasta i 10 år mina aluminiumfälgar och det syns inte ett spår av korrosion. Jag har aldrig hört att nån har råkat ut för det, alla säger bara att man KAN råka ut för det.
Läste du inte tecno´s länk. Det viktiga när man löder med gas är att man ställer in en reducerande låga (syreunderskott), detta förhindrar oxidation i brist på syre eftersom lågan bränner allt syre i lödstället.Mizzarrogh skrev:Men, om det nu skulle gå med eldriven punktsvets, varför går det då inte med gas också, det övergår mitt förstånd... Eller är det något annat fel jag gör...(elbåge fattar jag varför liksom lödning (men kanske går med någonintg zinkbaserat att förena dem med om man skrapar aluminiumytan först? Borde nog gå i teorin i allafall tror jag om man kan fästa zink på båda ytor vilket borde gå relativt enkelt.)
![]()
Detta skall vi lösa! Jag börjar tro att det går att komma runt problemen nu med ganska enkla medel... Intressant detta!
Spännande om det faktiskt går att löda ihop dem med t.ex. Zinklegeringar, vilket jag börjat tro nu när jag tänker på det.
Edit, om detta funkar måste jag faktiskt ta labba med det och se om teorin stämmer...