Koppla trycksensor till mitt "smarta hem", hur?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
gabbah

Koppla trycksensor till mitt "smarta hem", hur?

Inlägg av gabbah »

Hej alla!
Jag har ett Fibaro-system för hemstyrning, med t ex rörelsesenor och dimmers, motoriserad gardin osv.

Det jag vill göra är att installera trycksensorer (mäter alltså newton, inte lufttryck) under soffkuddar och sängmadrass, för att på så sätt kunna avgöra om om någon sitter/ligger där, när jag programmerar mina scener i Fibaro.

Fibaro kan ta input från binära sensorer med hjälpa av denna:
http://www.fibaro.com/manuals/en/FGBS32 ... .1-2.3.pdf

Jag har hittat sensorer för tryck jag kan installera, nåt i den här stilen: http://www.conrad.se/Trycksensor-Interl ... 41_0231110

Grejen är att den trycksensorn egentligen bara kan variera motståndet mot inmatad ström, och spottar ut en ström som varierar med trycket. Jag behöver ju få till att ÖVER ett visst tryck, vill jag ha en signal (som är konstant med ökat tryck helst).
Jag minns väldigt lite från min gymnasie-elektronik... är det en transistor jag behöver koppla mellan trycksensorn och fibaroenheten?
Om det stämmer, behöver jag väl ändå ha en transistor där jag kan ställa in vid vilken tillslagsspännig transistorn har?

Förslag/förklaringar/idéer?

Okunnig novis behöver all hjälp han kan få! ;)

Mvh
Gabriel
Senast redigerad av gabbah 7 maj 2015, 12:19:02, redigerad totalt 1 gång.
gabbah

Re: Koppla trycksensor till mitt "smarta hem"

Inlägg av gabbah »

Stötte på en liknande fråga, och det kanske är lösningen:

Mellan trycksensorn och en transistor sätter jag en potentiometer....? Sen bör jag väl kunna testa mig fram för att se när ett passande tryck på sensorn släpper på ström genom transistorn?

Sen gäller det ju också att hitta de komponenter som passar med volt och ampere.. är inte så haj på det där. Tittar på elfas sida och finns ju en uppsjö olika... :shock:

Fibaro-enheten vill ju 9-30 volt... så en transformator som ger ca 12 volt kan ju funka att mata med antar jag.
Agwan

Re: Koppla trycksensor till mitt "smarta hem", hur?

Inlägg av Agwan »

Fibaro har ju en enhet som kan läsa av analoga signaler. Jag skulle använda den. RGBW-enheten.
Skriv svar