Modemkommandon till Sony Ericsson telefon
-
Modemkommandon till Sony Ericsson telefon
Är det någon som vet hur man skickar modemkommandon till en telefon med USB-anslutning? Jag behöver en pytteliten krets (extrem platsbrist) men frågan är mer av arten hur protokollet ser ut (RS232 skickar ju bara "råa bytes", -ingen overhead). Det finns ingen PC inblandad, utan detta ska ske från en mikrokontroller (AVR). Mikrokontrollern i sig stöder RS232.
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
En sanning med modifikation. Det sitter ingen USB-kontakt på dessa telefonener (vissa kanske har det, men inte de flesta). Man måste tyvärr köpa en speciell kabel för att komma åt USB-porten. Ändå skriver de i produktspecifikationerna att telefonerna har USB-kontakt.
Falsk marknadsföring med andra ord.
Falsk marknadsföring med andra ord.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Jag fick en sån kabel till min 2.5" USB-disklåda.
Pinouten hittar du här: http://www.gsmserver.com/pinout/motorola-miniusb.php
Edit: Ber Magnus om ursäkt för det eländiga offtopic-jiddret i tråden....
Pinouten hittar du här: http://www.gsmserver.com/pinout/motorola-miniusb.php
Edit: Ber Magnus om ursäkt för det eländiga offtopic-jiddret i tråden....
- JimmyAndersson
- Kontakt:
danei:
Nop, det är ingen vanlig miniUSB.
Överst är telefonen och under är en miniUSB-kontakt:

Den passar inte....

matseng: Tack för länken! Den understa (märkt "mini") verkar passa med den här telefonen.
Trådskaparen: Sorry att jag/vi stal tråden..
edit: För att försöka svara på din fråga:
Jag är inte så insatt i hur USB fungerar rent elektriskt, men det består av 'devices' och 'hosts'. Det finns några trådar i Mikroprocessor-delen som beskriver detta bättre och hur man gör. Sedan är det bara att ta reda på kommandona för telefonen. (Har för mig att det finns en standard för detta.)
Nop, det är ingen vanlig miniUSB.
Överst är telefonen och under är en miniUSB-kontakt:

Den passar inte....

matseng: Tack för länken! Den understa (märkt "mini") verkar passa med den här telefonen.
Trådskaparen: Sorry att jag/vi stal tråden..
edit: För att försöka svara på din fråga:
Jag är inte så insatt i hur USB fungerar rent elektriskt, men det består av 'devices' och 'hosts'. Det finns några trådar i Mikroprocessor-delen som beskriver detta bättre och hur man gör. Sedan är det bara att ta reda på kommandona för telefonen. (Har för mig att det finns en standard för detta.)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har inte sett någon sådan miniUSB (som du länkade till) tidigare.
Min digitalkamera har en såndär fyrkantig. Samma sak med de andra miniUSB-kontakterna som jag har.
Men den kontakten som sitter i telefonen har 5st anslutningar. Ska kolla på ClasOhlson nästa gång jag är där. Den som du länkade till kostar bara en bråkdel av vad "orginal-sladdar" till telefonen brukar kosta.

Men den kontakten som sitter i telefonen har 5st anslutningar. Ska kolla på ClasOhlson nästa gång jag är där. Den som du länkade till kostar bara en bråkdel av vad "orginal-sladdar" till telefonen brukar kosta.
Den som jag länkade till kallas B-mini Det är en standard kontakt.
På kjell har de även den fyrkantiga under namnet typ500. Det finns även typ501 och typ503. Men den jag länkade till är miniUSB, och det är den vanligaste. finns för 45kr på kjell.
Edit: Det är 5 stift i miniUSB gissar på att det är jord på båda sidorna. Då de är lite längre.
EDIT2: ursäkte det syns ju i matsängs länk vilka stift som är vilka. Jag hadde fel.
På kjell har de även den fyrkantiga under namnet typ500. Det finns även typ501 och typ503. Men den jag länkade till är miniUSB, och det är den vanligaste. finns för 45kr på kjell.
Edit: Det är 5 stift i miniUSB gissar på att det är jord på båda sidorna. Då de är lite längre.
EDIT2: ursäkte det syns ju i matsängs länk vilka stift som är vilka. Jag hadde fel.
-
Ojoj, det gäller att kolla av svaren också.
Jag syftade inte på kontakten, utan på gränssnittet. De flesta nya telefoner har usb-gränssnitt. Oavsett vilken kontakt de använder, finns där de karaktäristiska d+ och d- för usb. Här vill jag kunna skicka in modemkommandon från en mikrokontroller som inte har usb inbyggt.
12Mbit/s blir rätt jobbigt att dekoda i en vanlig liten µC, även om den gör 20 Mips. Lösningen väl en en liten converter. Kanske i SOIC, eller BGA, då måttet inte bör överstiga 5x5mm för denna converter.
Jag syftade inte på kontakten, utan på gränssnittet. De flesta nya telefoner har usb-gränssnitt. Oavsett vilken kontakt de använder, finns där de karaktäristiska d+ och d- för usb. Här vill jag kunna skicka in modemkommandon från en mikrokontroller som inte har usb inbyggt.
12Mbit/s blir rätt jobbigt att dekoda i en vanlig liten µC, även om den gör 20 Mips. Lösningen väl en en liten converter. Kanske i SOIC, eller BGA, då måttet inte bör överstiga 5x5mm för denna converter.
- JimmyAndersson
- Kontakt: