Modemkommandon till Sony Ericsson telefon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Magnus Pihl

Modemkommandon till Sony Ericsson telefon

Inlägg av Magnus Pihl »

Är det någon som vet hur man skickar modemkommandon till en telefon med USB-anslutning? Jag behöver en pytteliten krets (extrem platsbrist) men frågan är mer av arten hur protokollet ser ut (RS232 skickar ju bara "råa bytes", -ingen overhead). Det finns ingen PC inblandad, utan detta ska ske från en mikrokontroller (AVR). Mikrokontrollern i sig stöder RS232.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är det för telefon som har USB?
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

De flesta nya SonyEricsson och Nokia t.ex.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En sanning med modifikation. Det sitter ingen USB-kontakt på dessa telefonener (vissa kanske har det, men inte de flesta). Man måste tyvärr köpa en speciell kabel för att komma åt USB-porten. Ändå skriver de i produktspecifikationerna att telefonerna har USB-kontakt.
Falsk marknadsföring med andra ord.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Den enda kontakt som finns på min Motorola Razr är en miniusb. Den används både för laddaren, headsettet och inkoppling till usbporten på datorn.

Tyvärr så laddar den inte batterierna från datorn om man inte installerat razr-drivrutinerna på burken först. :-( Klantigt av dom tycker jag.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det sitter en liknande kontakt på min sambos Motorola C550. Formen på kontakten påminner om en mikroskopisk Centronics-kontakt.

En sladd till den är både dyr och svår att få tag i. Om någon råkar ha pinkonfiguration för den så skulle jag bli glad.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag fick en sån kabel till min 2.5" USB-disklåda.

Pinouten hittar du här: http://www.gsmserver.com/pinout/motorola-miniusb.php

Edit: Ber Magnus om ursäkt för det eländiga offtopic-jiddret i tråden....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är väl en vanlig miniUSB. Sånna sladdar dräller det ju av.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

danei:
Nop, det är ingen vanlig miniUSB.

Överst är telefonen och under är en miniUSB-kontakt:
Bild

Den passar inte....
Bild

matseng: Tack för länken! Den understa (märkt "mini") verkar passa med den här telefonen.

Trådskaparen: Sorry att jag/vi stal tråden..

edit: För att försöka svara på din fråga:
Jag är inte så insatt i hur USB fungerar rent elektriskt, men det består av 'devices' och 'hosts'. Det finns några trådar i Mikroprocessor-delen som beskriver detta bättre och hur man gör. Sedan är det bara att ta reda på kommandona för telefonen. (Har för mig att det finns en standard för detta.)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

De USB sladdar jag har ser ut att passa i telefonen. Den du har på sladden har jag inte sett förr. Det är den som du har på telefonen som jag syftade på när jag sa miniUSB. Den finns tex på clas
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har inte sett någon sådan miniUSB (som du länkade till) tidigare. :) Min digitalkamera har en såndär fyrkantig. Samma sak med de andra miniUSB-kontakterna som jag har.

Men den kontakten som sitter i telefonen har 5st anslutningar. Ska kolla på ClasOhlson nästa gång jag är där. Den som du länkade till kostar bara en bråkdel av vad "orginal-sladdar" till telefonen brukar kosta.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den som jag länkade till kallas B-mini Det är en standard kontakt.
På kjell har de även den fyrkantiga under namnet typ500. Det finns även typ501 och typ503. Men den jag länkade till är miniUSB, och det är den vanligaste. finns för 45kr på kjell.

Edit: Det är 5 stift i miniUSB gissar på att det är jord på båda sidorna. Då de är lite längre.
EDIT2: ursäkte det syns ju i matsängs länk vilka stift som är vilka. Jag hadde fel.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Ojoj, det gäller att kolla av svaren också.

Jag syftade inte på kontakten, utan på gränssnittet. De flesta nya telefoner har usb-gränssnitt. Oavsett vilken kontakt de använder, finns där de karaktäristiska d+ och d- för usb. Här vill jag kunna skicka in modemkommandon från en mikrokontroller som inte har usb inbyggt.

12Mbit/s blir rätt jobbigt att dekoda i en vanlig liten µC, även om den gör 20 Mips. Lösningen väl en en liten converter. Kanske i SOIC, eller BGA, då måttet inte bör överstiga 5x5mm för denna converter.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

USB-gränssnittet är uppbyggt av devices och host. Kan tyvärr inte så mycket om det, men kika i Mikroprocessor-delen på forumet. Där finns trådar där folk har gjort liknande grejjer.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det finns AVR:er med inbyggd USB-host.

Har du försökt få fram dokumentation från telefontillverkaren om hur kommunikationen går till?
Skriv svar