Lödskola på nätet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

reservlödspets till kjells har produktnummer 40070 4st för 49kr.

Sitter och löder nästan varje dag och den räcker gott och väl :)
ankan

Inlägg av ankan »

Låter perfekt.. Vad får man med för spets?
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Den finaste.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Den här beskrivningen tyckte jag var bra när jag började löda: http://www.kennethshem.se/Loedkurs.htm
ankan

Inlägg av ankan »

cykze skrev:Den här beskrivningen tyckte jag var bra när jag började löda: http://www.kennethshem.se/Loedkurs.htm
Tack för den. Då var det inget nytt jag borde lära mig. Svårt att veta om man gör rätt om man nu inte har gått en lödkurs tex.
ankan

Inlägg av ankan »

Kom på att Kjell har ju sin trevliga kjellfakta.. http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/lodning/
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har en från teknikmaggasinet som är i samma prisklass som kjell.com.
Tyvärr så får jag säga att kell.com troligen är mycket smidigare, då den som jag har, har alla saker på "höjden". Lite instabil.
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=550018
Bild
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Köp INTE den. Det är bara en sladdimer med inbyggt ställ. Köp en som har temeraturreglering. Biltemas tex.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jaha? Skulle det vara en nackdel? Spelar väl ingen roll om det är dimmer. Är ju bara bra att ha dimmer om man vill ställa ner tempraturen. Dessutom är det inbyggt ställ på biltemas med.
ankan

Inlägg av ankan »

Jag köpte den billiga på Kjell i alla fall. Tempreglerad eller ej. Jag kan i alla fall ändra temperaturen även om jag kanske inte känner på den för att de hur varm den är. Det är ju bara att ratta på den om tempen är för hög eller låg. Tempregleringen ser väll bara till att temperaturen håller sig till det man har ställt in den på till skillnad mot de billigare som den jag köpte som kanske varierar lite mer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

JAg ser det som ett stort problem att du kan ställa effekten istället för temeraturen. Uppvärmningstiden blir lång. Temperaturen stjunker när man löder. Det är en rad nackdelar. Du kan få en som är temeraturreglerad för väldigt lite extra pengar.

EDIT: Beskrivningen av den i länken stämmer inte.
ankan

Inlägg av ankan »

Låter som att kjell & co billiga lödstation skulle vara sämre än en lödkolv. Har inte öppnat förpackningen ännu. Borde jag lämna tillbaka och lägga till 200:- för att köpa biltemas temperaturreglerade?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag säger Nej. Kör du på max effekt hela tiden kommer du absolut inte märka nån skillnad. Men du bestämmer såklart själv. Man får vad man betalar för helt enkelt men jag tror du skulle nöja dig med kolven du köpt. Prova den så får du se! :)

danei>> Jag menar inte att effektreglering skulle vara bättre, snarare att det är ett billigt och prisvärt alternativ om man inte vill köpa dyr lödutrusning. Ok kanske inte jättedyr, för lödkolven är ju en investering på sätt och vis, men det kostar ju faktiskt lite mer med en termostatstyrd. Men de flesta hempulare och hobbyister klarar sig utan det.
Skriv svar