Lödskola på nätet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ankan

Lödskola på nätet

Inlägg av ankan »

Någon som känner till någon bra lödskola eller rättare sagt en hemsida där det står hur man ska löda för att få bästa resultat.

Det är inte så svårt att bara löda på med lödtenn men att göra det snyggt och utan att förstöra något kan vara svårare. Skulle vilja läsa på vad man ska tänka på mm i och med att jag tänkte gå över från en 79:- lödpenna till en lödstation där man kan ställa temperaturen som jag knappt vet varför man ska kunna ändra.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det är inte utrustningen som bestämmer hur en lödning blir. En duktig mjuklödare kan utan tvivel göra finare lödningar med en simpel lödkolv än en nybörjare med en dyr lödanläggning. Lär dig att löda rättså hyffsat innan du köper massa dyra saker. Finns säkert lödkurser på nätet. Prova google!
Lycka till :)
ankan

Inlägg av ankan »

Det e klart att det hänger på lödaren. Därför tänkte jag se till att läsa mig till det jag behöver veta och sedan köpa en enklare men bra lödstation. Typ som biltemas billiga. Lödpennan jag har nu har en rätt fet spets som är helt sönderlöd i mitten så den ser ut som ett U.

Någon som har länktips?
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Utrustningen kan spela roll, jag köpte en lödkolv från classe för 149kr och spetsen förstörs om man använder den en längre stund och saker börjar lossna.
Bild

Jag rekomenderar Kjells billigaste lödstation som räcker gått och väl och som HÅLLER en stund.

Lödstationer på nätet verkar det vara tunt om, ta en tur till biblan istället.

Tips på saker som kan behövas
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
ankan

Inlägg av ankan »

Så jag kan liga gärna skippa lödstation och skaffa en lödpenna som man kan byta spets på istället menar du?
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

"Jag rekomenderar Kjells billigaste lödstation" Jag använder den nu och den fungerar utmärkt, går att byta spets på också.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Beror helt på VAD du vill löda.

Vissa lödpennor lär inte heller ge tillräckligt med värme för att smälta blyfritt tenn.

Vet du att du kommer att löda mycket i framtiden löns det att köpa en ordentlig station på en gång. Är du däremot osäker - köp en billig kolv.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ptja, själv löder jag med en sån här. Har funkat utmärkt länge, och den har utbytbar spets. Ingen termostatreglering dock. (Kan ev. vara samma som Stolleman föreslog).

Sen så lär det dröja ett bra tag innan allt blylod slutats säljas helt och hållet och då har det förmodligen kommit billigare och bättre lödstationer som är anpassade för silverlod...
Senast redigerad av Fritzell 4 mars 2006, 13:24:32, redigerad totalt 1 gång.
ankan

Inlägg av ankan »

Är det denna: http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,13850000 ni syftar på?

Kan man byta spets på den?

Annars tänkte jag på biltemas: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80770 men den e dyrare. Är det värt den skillnaden? Jag kommer som sagt bara hålla på med lite hobbyverksamhet till en början. Även om jag pluggar elektronik nu för att ev jobba inom yrkesområdet.
ankan

Inlägg av ankan »

Fritzell skrev:Ptja, själv löder jag med en sån här. Har funkat utmärkt länge, och den har utbytbar spets. Ingen termostatreglering dock. (Kan ev. vara samma som Stolleman föreslog).

Sen så lär det dröja ett bra tag innan allt blylod slutats säljas helt och hållet och då har det förmodligen kommit billigare och bättre lödstationer som är anpassade för silverlod...
Den tycker jag ser ut att räcka.. Så petigt är det väll inte med temperaturen så man måste ha termostat i den?

Hade gärna sett att den fanns i Stockholm dock. Då kan jag lika gärna vända mig till Kjell & co i stället..

Det där med blylod och silverlod förstog jag inte..
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Njääe det beror väl på som sagt men de flesta klarar sig utan det. Så köp den billiga du :)

Det man löder med kallas lod och det finns många olika sorters lod. Vanligaste ingredienserna är tenn och bly men eftersom bly inte är så miljövänligt håller man nu på att gå över till silver istället (skall vara helt ersättande inom företagsverksamhet i sommar) och silvret kräver högre tempratur för att smälta, men det är inget vi hobbyister behöver oroa oss för än iallafall :)
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Det är den jag använder ankan och spetsen är utbytbar, du behöver inte lägga så mycket pengar på att få en bra lödstation så den fritzell rekomendera funkar säkert jättebra också.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jepp. Man får ungefär samma grejer i 200-300 kronorsklassen..
enda nackdelen med den lödstationen jag använder är att stället för kolven är lite dumt för metallen (innan spetsen) på kolven går emot metallen i stället så stället blir varmt och "kyler" ner kolven och det är inte så bra så jag använder ett annat ställ.
Går även enkelt att tillverka ett eget ställ genom att bock en metallbit två gånger så man får en bit som ser ut ungefär såhär-> |_____| Sen filar/sågar man ur en halvmåne för kolvens yttersta plastpunkter så den ligger still :)
ankan

Inlägg av ankan »

Stolleman skrev:Det är den jag använder ankan och spetsen är utbytbar, du behöver inte lägga så mycket pengar på att få en bra lödstation så den fritzell rekomendera funkar säkert jättebra också.
Det blir nog den billiga från Kjell. Dock hittar jag inga reservspetsar till den. Går det att använda de reserspetsar de har även fast det står att de passar de lite dyrare?
ankan

Inlägg av ankan »

Fritzell skrev:Njääe det beror väl på som sagt men de flesta klarar sig utan det. Så köp den billiga du :)

Det man löder med kallas lod och det finns många olika sorters lod. Vanligaste ingredienserna är tenn och bly men eftersom bly inte är så miljövänligt håller man nu på att gå över till silver istället (skall vara helt ersättande inom företagsverksamhet i sommar) och silvret kräver högre tempratur för att smälta, men det är inget vi hobbyister behöver oroa oss för än iallafall :)
Såvida vi inte behöver löda loss något de har lött fast inom företagsverksamhet.. :-/ Men typ kjells billiga räcker väll, eller?
Skriv svar