Jag skulle vilja plocka ut en signal ifrån min rc-radio. (Futaba T8FG)
Jag har tidigare tagit ut signaler ifrån sidoreglagen (röda pilar) för att kunna styra externt med potentiometer
och lyckats med detta men dock lite konfunderad.
Normala potentiometrar har ju 3 ben men dessa (interna i radion) har 4 ledare.
Genom att kombinera 2 av ledarna kunde jag dock få dem att fungera mot en vanlig potentiometer.
Jag har önskemål om att ta ut ytterligare en signal och denna gång ifrån en återfjädrande vippbrytare (grön ring)
men hur jag än gör så påverkar jag bara signalen (kanalen) bredvid som styrs av den andra vippbrytaren (3-läges)
Jag vill gärna behålla funktionen i de befintliga brytarna och provade att löda på en liten kabel på de befintliga lödningarna
på "benen" på switchen men hur jag än försöker får jag inte något utslag på rätt kanal.
De 2 vippbrytarna (grön cirkel) är båda lödda på ett litet kretskort och om jag minns rätt går det en 4 eller 5-ledare därifrån.
Jag har mätt på benen på vippbrytaren och har spänning mellan 1-3 & 2-3 när den är vilande och spänning mellan 1-2 & 1-3 när den är påverkad.
Jag är inte helt hemma på dessa saker som ni säkert märker men kan inte hitta någon logik i varför jag inte kan få det att fungera och varför
det bara är brytaren bredvid som ger utslag i radion vid mina försök.
Detta kanske är helt undermåligt underlag för att kunna hitta en lösning men jag är tacksam om jag kan få lite hjälp.

Mvh