Halvtrasig trådlös telefon
I vilket fall som helst måste jag löda loss den komponent som är trasig och det är inte säkert att jag hittar den genom att simulera ringsignal eller mäta med voltmeter.
En begagnad lödstation säger du. Ja varför inte. Kanske ska höra mig för här på forumet. Frågan är om jag tjänar på det så mycket i och med rätt mycket frakt som tillkommer.
En begagnad lödstation säger du. Ja varför inte. Kanske ska höra mig för här på forumet. Frågan är om jag tjänar på det så mycket i och med rätt mycket frakt som tillkommer.
Det finns inget som säkert pekar ut felet i ettenda steg, det är alltid en procedur i flera steg att hitta vad som är sönder. En god början är att veta ifall det fungerar från optokopplaren och framot. Händer ingenting har detinte sagt så mycket, men ringer den så har Du isolerat felet till ett fåtal komponenter.
Har testat lite nu. Den börjar inte ringa när man byglar optoomkopplaren. Alla kondingar jag har hittat har jag kollat och det är inte kortis i någon av dem. Alla transistorer verker lira. Alla ser i alla fall ut som två dioder.
Diodbryggan verker lira också rätt.
Inga brända motstånd. Zenerdioderna man ser verker rätt också. 700-800 ohm eller vad det nu var åt ena hållet och mycket stort motstånd i backriktningen.
Så vad ska man kolla nu?
Diodbryggan verker lira också rätt.
Inga brända motstånd. Zenerdioderna man ser verker rätt också. 700-800 ohm eller vad det nu var åt ena hållet och mycket stort motstånd i backriktningen.
Så vad ska man kolla nu?
Mät spänningen över optokopplarens högra sida, där skall antagligen vara c:a 5V. Det kan också eventuellt vara pulser där ifall den är muxad med något annat. Helst skall man mäta med ett scope. Se vad som händer där när det ringer, då skall spänningen sjunka oavsett vad där finns om det är helt fram dit..
Det ligger 2,65V över benen på vänstersidan. Och den förändras inte om jag byglar benen på högersidan.
På högersidan har jag 0,02V vilket sjunker till 0v vid bygling på vänstersidan.
Matningsspänningen till telefonen är förresten 6V DC och 9V AC
Matningskontakten är den vänstra man ser benen på. Och den högra är linan in som man ser benen på..
På högersidan har jag 0,02V vilket sjunker till 0v vid bygling på vänstersidan.
Matningsspänningen till telefonen är förresten 6V DC och 9V AC
Matningskontakten är den vänstra man ser benen på. Och den högra är linan in som man ser benen på..
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det låter som om 'fotodioden' är på vänstersidan och 'lysdioden' på högersidan. Det stämmer med pricken nedanför Y på optokopplaren. Stämmer även med symbolen för dioden på högersidan om optokopplaren.
De 0.02V låter nästan som lite krypström eller läck till mätinstrumentet som försvinner när du byglar vänstersidan.
Kan ha fel, men det är vad jag tror.
De 0.02V låter nästan som lite krypström eller läck till mätinstrumentet som försvinner när du byglar vänstersidan.
Kan ha fel, men det är vad jag tror.

Har lagt upp ny bild nu som är tydligare (Samma länk).
Högerdelen har runt 1300 ohm vilket håll man än mäter så frågan är om det är lysdioden som har pajat i så fall. Sitter väll säkert något motstånd parallellt med dioden. På vänstersidan har jagrunt 840 och åt ena hållet och 1800 åt andra hållet. Men där ser jag ett motstånd som ligger parallelt och att det är olika motstånd åt olika håll tyder på en fungerande diod.
Vad tror ni, ligger felet i dioden på högersidan? Måste skaffa en vettig lödstation innan jag tar bort den så jag felsöker gärna lite med er här först.
Högerdelen har runt 1300 ohm vilket håll man än mäter så frågan är om det är lysdioden som har pajat i så fall. Sitter väll säkert något motstånd parallellt med dioden. På vänstersidan har jagrunt 840 och åt ena hållet och 1800 åt andra hållet. Men där ser jag ett motstånd som ligger parallelt och att det är olika motstånd åt olika håll tyder på en fungerande diod.
Vad tror ni, ligger felet i dioden på högersidan? Måste skaffa en vettig lödstation innan jag tar bort den så jag felsöker gärna lite med er här först.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Har införskaffat den billiga lödstationen från kjell nu och kom med en fundering. Tänkte löda loss optoomkopplaren till att börja med. Men hur kan jag mäta om den fungerar? Ska man bara mäta dem som två dioder.
Kretsen känns lite noname tyvärr så jag vet ju inte igentligen vilken sida som är vilken. Hur ska jag veta det? Någon nämde om ett Y och en punkt som stog på kretsen. Förklara gärna vad de betyder.
Och om jag nu ska byta ut den. Hur vet jag vilken jag ska byta ut med?
Kretsen känns lite noname tyvärr så jag vet ju inte igentligen vilken sida som är vilken. Hur ska jag veta det? Någon nämde om ett Y och en punkt som stog på kretsen. Förklara gärna vad de betyder.
Och om jag nu ska byta ut den. Hur vet jag vilken jag ska byta ut med?
Har hittat optokopplaren nu. Det var en LTV-814.
Tittade på elfa men de hade ingen motsvarande. Vilka värden är viktiga?
Isolationsspänningen och CTR=Current Transfer Ratio?
Hittar ingen på elfa med samma CTR.
KRETS V CTR
------------------------------
LTV-814 5000 20/300
SFH620 5300 100/320
TLP620 5000 50/600
Elfa har PC824 som är motsvarande men den har två optokopplare i sig tyvärr. Dess mindre bror PC814 har inte ELFA.
Tittade på elfa men de hade ingen motsvarande. Vilka värden är viktiga?
Isolationsspänningen och CTR=Current Transfer Ratio?
Hittar ingen på elfa med samma CTR.
KRETS V CTR
------------------------------
LTV-814 5000 20/300
SFH620 5300 100/320
TLP620 5000 50/600
Elfa har PC824 som är motsvarande men den har två optokopplare i sig tyvärr. Dess mindre bror PC814 har inte ELFA.
Kom på att jag tror inte att optokopplaren är trasig. Den ger samma utslag på ohmmetern på lysdioden eftersom det är två lysdioder vända åt ett varsitt håll. Så nu vet jag inte vad jag ska kolla. Någon som har några förslag. Visst skulle jag kunna försöka rita kretsschema men det är inte så lätt med alla ytmonterade delar.
- JimmyAndersson
- Kontakt: