Halvtrasig trådlös telefon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ankan

Halvtrasig trådlös telefon

Inlägg av ankan »

Har en Doro X100 trådlös telefon som har fungerat perfekt. Dock slutade den ringa och ta emot nummerpresentantion efter något åskoväder. Har försökt felsöka i den men inte hittat något. Några tips?
Det går att ringa med den men den ringer inte när någon ringer till mig så jag måste ha en annan telefon som ringer för att jag ska veta när jag ska svara.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Leta efter en optokopplare och kontrollera denna samt komponenterna kring den på linjesidan. Antagligen är det där felet finns om telefonen fungerar i övrigt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Håller mer Marta och lägger till: Kolla även dioderna. Ganska vanligt att två eller fler går sönder vid åskoväder.
ankan

Inlägg av ankan »

Hittar ingen optokopplare om det inte är den högst upp som knappt går att identifiera. Den verkade i alla fall hel i så fall. Mätte den som två dioder. En mellan benen på högra sidan och en mellan benen på vänstra sidan. Sedan har vi diodbryggan som verker bete sig rätt.
Vet inte vad jag ska kolla på nu. Några fler förslag?
Här kommer bild:
http://hyra-segelbat.karlin.nu/doro-x100.jpg
Senast redigerad av ankan 3 mars 2006, 20:45:32, redigerad totalt 1 gång.
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Nu är bilden lite suddig men en sak som slog mig när jag tittade var dioden ungefär mitt i kortet, den ser sprucken ut. Stämmer det?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Optokopplaren är antagligen det som sitter ute vid ovankanten till höger och har fyra anslutningar. Den är svår att kontrollera om Du inte har erfarenhet av elektronik och Du kan orsaka skada om Du gör fel. Bredvid denna finns en 1N4148 diod och lite annat som också bör ha med ringsignalen at göra.

Det brukar i princip vara en optoopplare med en motriktad diod över dess lysdiod och sedan är detta anslute till lijen via en kondensator, ett motstånd och en zenerdiod.

Kan Du inte identifiera delarna samt förstå funktionen och bara mäter runt planlöst så är Du chanslös och bör låta någon annan som kommit längre titta på den.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Snälla snälla, lägg inte upp så här stora bilder direkt på forumet. Gör en länk i såfall. Det blir jättesvårt att se.

Tror nästan du slagit rekord i att lägga upp störst bild på forumet. :)
ankan

Inlägg av ankan »

Optokopplaren är väll typ bara en vanlig lysdiod och ett fotomotstånd..

Jag misstänkte att det var där delarna satt. Jag vet att det bästa sättet att felsöka är att löda loss och kolla men det e lite jobbigt om man inte vet vilket områda man ska kolla.

Ska försöka löda loss optokopplaren och kolla den.
Räcker det inte att bara kolla om optokopplaren har en fungerande diod och ett fotomotstånd som ändras med spänningen på lysdioden?

Diodbryggan borde väll vara inblandad för ringsignalen också tycker jag. Men den var dimentionerad till 400V har jag för mig och den verkar hel.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Diobryggqan behövs troligen för att telefonen alls skall fungera.

Optokopplaren har en fotodiod och inget motstånd. Ett sätt att testa är att bygla ena kortsidan på den med pulser ungefär som en ringsignal och se vad som händer. Troligtvis är det kortsidan till höger på bilden som Du skall testa detta på. Det är ingen garanti att den uppfattar detta som en ringande linje, är det en riktigt smart sak så kanske den mäter fler saker på linjen. Bygla inte mot andra sidann eller något annat, det kan förstöra processorn om det vill sig illa.
Senast redigerad av Marta 3 mars 2006, 21:18:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Räcker det inte att bara kolla om optokopplaren har en fungerande diod och ett fotomotstånd som ändras med spänningen på lysdioden?"

Jepp. Löd gärna bort dioderna när du ändå håller på. ..och likriktaren också kanske? (Den som det står 9321 på.)

Inget motstånd som ser lite bränt ut, eller en kondensator som har "jäst" ?
ankan

Inlägg av ankan »

Det är väll ingen processor i en optoomkopplare i alla fall?! Vad jag har för mig så är det bara en lysdiod och fotodiod. Tyvärr har jag ingen funktionsgenerator. Är inte så bra utrustad även om det skulle vara kul att ha. Ett oscilloskop skulle vara trevligt också. Men som fattig student får man nöja sig med att låna skolans utrustning.. Kanske ska dra dit någon dag och testa lite..
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det enda Du behöver är en sladd, håll denna emot anslutningarna på fotodioden och se om den reagerar som om det ringer. Givetvis finns ingenprocessor i optokopplaren, men den är antgligen mer eller mindre direkt ansluten till telefonens processor och kopplar man ihop den med något olämpligt så säger det tjoff och blir aldrig mer någon telefon igen.
ankan

Inlägg av ankan »

Så fotodioden är helt kortsluten när lysdioden i optokopplaren lyser "max"?
Kan tänka mig att det är lite svårt att simulera en ringsignal. Frekvensen är nog högren än vad jag kan klocka. Ska nog löda loss den i alla fall för säkerhetsskull. Lite knepigt att löda loss ytmonterat med en fet lödpenna. Måste nog skaffa lödstation. Något som jag också tagit upp här på forumet men inte hittat någon tillräckligt billig som jag kommer vara nöjd med. Eller rättare sagt någon som har fått tillräckligt gott omdömme men inte kostat skjortan..
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du behöver troligen inte simulera växelströmmen, utan bara till och från i den takt som en telefon brukar ringa. Antagligen reagerar den mer eller mindre omedelbart när sladden sätts omot optokopplaren om där inte är fler kriterier för ringsignal. Fotodioden leder så mycket när den är till att det går bra att simulera med en direkt bygling.

Undvik att löda ytmonterat om Du kan, det blir bara foliesläpp och elände om man rotar i onödan. Med lite tur är optokopplaren hel.

En bra lödkolv skall Du definitivt kosta på Dig om Du har för avsikt att forstätta med elektronik som hobby. Det är väl använda pengar. Med lite tur så kanske det finns någon som har en begarnad lödpenna över och kan sälja.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ett toppen-tips: (om du inte redan har) Köp en tennsug och lödfläta (och flussmedel/lödfett) ! De bästa hjälpmedel man kan ha. Förstår inte hur jag klarade mig innan.

Billiga tennsugar från ClasOhlson fungerar mycket bra.
Skriv svar