Hej!
Jag undrar, eftersom jag skulle vilja testa med svagström innan jag tar mig an 230V från väggen, om det finns små motorer som drivs med växelström, säg, upp till 24 V? Hittar dylika på t.ex AliBaba, men inga på Elfa eller Kjell&Co. Läste att motorer i t.ex dammsugare är byggda för likström men man använder dem med växelström. Kan man mata en 6-14V dc-motor med växelström?
Tack för svar /Jenny
Att en isolationstrafo ska göra det mindre farligt eller ofarligt är nog inte riktigt rätt att påstå. Under visa omständigheter möjliggör en isolationstrafo vissa arbeten som annars skulle vara svårare/dyrare att utföra.
Jo, det är så att jag har ett litet projekt på praktikplatsen jag sitter på. Jag ska automatisera tvätt av membran, där man använder en pump, 230V. Min lösning innefattar flottör 24V, en dygns-och veckotimer och ett relä. Men just för att det handlar om att dra ström från väggen så vill jag testa med en lågspänningsvariant först för att se att det funkar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag antar att du ska ha dioden som ett transientskydd för reläet? I så fall måste den vändas så att anoden ligger mot minus (jord). Men du har ritat den som en zenerdiod, en zenerdiod passar inte i detta sammanhang.
Och byt dioden till något som tål lite mer. Ditt relä behöver inte sparka särskilt mycket för att en 1N4148 ska gå sönder. Ta något typ 1N400x där jag inte minns vad x ska vara för olika spänningar. Välj 100V eller mer. I stort sett ingen prisskillnad.
Wedge, Opampen:
Jag tänkte ha dioden som skydd för flottören. Strömmen, som jag antar det, går från +24V ner till jord, och det är därför jag satt den i denna riktning. Det där med att jämna ut spänningnivåerna är lite foggy för mig...men som jag förstår det så kommer de att liksom klinga av spänningen lite successivt...Rätta mig om jag är ute och cyklar
Protte: Du menar på motorsidan...när jag tänker efter så kanske jag inte behöver jord till reläets 14 & 24-pinnar och då räcker det med ett 1-pols relä. Eller så struntar jag bara i de pinnarna.
Tack för alla tips! Ska nog skaffa lite fler dioder...
/Jenny