Mitt första kort som ska tillverkas, BILD, synpunkter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Mitt första kort som ska tillverkas, BILD, synpunkter.

Inlägg av Tripp »

Här är en bild på ett kort som jag ska skicka iväg för tillverkning.

Har jag missat något, eller kan göra bättre?

Tacksam för synpunkter.

Powerplanet är kopplat till GND, ser det rätt ut?

Bild

Mvh Tripp
Tekko

Inlägg av Tekko »

Fy Fan vilket avancerat kort :shock: :shock: 8) Du verkar veta vad du gör :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Så länge som ditt underlag är OK för den som ska tillverka kortet är det väl bara att gasa. Om du sen har gjort en groda..........
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Det ser ut som att en del ledare är väldigt smala, typ 0.2mm eller sådär. När jag lämnar iväg kort för tillverkning brukar jag bredda de ledare som jag absolut inte behöver ha så smala. Om man tittar på det blå lagret i centrum så är det många smala ledare, men det är rätt gott om plats mellan ledarna.

Sen en annan synpunkt. Om du väljer att använda 4-lagerskort istället skulle du kunna packa kortet ganska mycket mer. Det är lite dyrare med 4-lagerskort, men det jämnar nog ut sig eftersom du får ett mindre kort.

Var ska du lämna in dina kort för tillverkning?
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Några synbunkter...
Hur skall kortet monteras ? Om det skall monteras i panel kan det funka, annars så kan det vara bra om du cadar in paddar i hörnen för det.

En del rötter ser lite kul ut, har du kört auto-route ? dem går ju snygga upp för det estetiska i alla fall.

Ser att du har 90 graders hörn på en del ledare och är det lägre frekvenser så är det inga problem, men på clockledare så är det bra om det undviks samt att ha lite koll på längden skadar inte så att man inte bygger sig en antenn.

För att underlätta montering, om du inte har tänkt att köra kortet i ugn så kan det underlätta om du neckar kraftigare ledare precis innan paden så att det går att löda.
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Tack för alla synpunkter hittils!

"Var ska du lämna in dina kort för tillverkning?"
Jag hade tänkt att använda http://www.electrokit.se/pcb-order.htm.
Eller finns det bättre?

"har du kört auto-route ?"
Ja delvis, men en del är handgjort.

"Det ser ut som att en del ledare är väldigt smala"
Jo dom är 12th och det är väl 0,3mm, är det för smått?

Tack igen :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

"Jo dom är 12th och det är väl 0,3mm, är det för smått?"

Säkert inte (beror på tillverkaren), men å andra sidan skadar det aldrig med tjockare. Det händer att det etsas fel ibland, även på fabriksetsade kort. Risken minskar om banorna är tjockare. Råkade ut för det en gång. Kortis mellan två banor. Tog en svordom eller två innan det hittades :)

För intresseklubben kan nämnas att jag som oftast etsar för hand brukar försöka hålla 16th bredd och 10th clearence. Då blir det nästan alltid bra.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Säger det samma. Gärna 16mil som minst om man inte MÅSTE ha tunnare ledare. Undvik alltid 90 gradare om man kan. För HF/clock och andra signaler med kraftig dU/dT använd gärna mjuka böjar vilket nästan alla moderna PCB-layout program klarar av.

God tumregel - är banan längre än halva löptiden för stigtiden för signalen, mjuka böjar...
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

Jag hade tänkt att använda http://www.electrokit.se/pcb-order.htm .
Eller finns det bättre?
Själv använder jag ofta Olimex i Bulgarien (http://www.olimex.com) för dubbelsidiga kort. USD 33 + USD 5 för frakten till Sverige. 3-5 dagar och har fungerat väldigt bra i många år nu.

Vad det gäller ledarbredden så skall 200um (0.2mm ~ 8mil) inte vara några problem idag. Alla tillverkare med någon form av seriositet eltestar alla kort. På electrokit står det till och med specificerat. Eltest innebär att man "ohmmäter" alla ledare som går mellan 2 paddar och jämför med en nätlista man har fått från gerberunderlaget.

I branschen är annars 75um ledarbredd med 75um isolation idag inget de större tillverkarna reagerar alltör mycket på. De små verkar ofta ligga på ett minumum av 200um dock.
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

Hej,

Några små kommentarer på kortet. I branschen finns det oftast 2 eller flera åsikter om allting så detta är mina erfarenheter och snabba kommentarer (alltid svårt om man inte har schemat).

Det jag främst noterat är att kristaller med tillhörande lastkapacitanser ligger utspritt med vior och mycket krokar på ledarna. För X4 hade jag flyttat kond C21 och C22 mellan PIC? och X4. därefter dragit ledarna rakt från kristall pad via konding och till PIC?. A och B. I b så verkar dessutom jorden till kond. gå en lång väg och inte i planet.

Som påpekat bör man undvika 90 graders böjar (även om det finns bexpertis och simuleringar som anser ... who gives ... under 6GHz) om inte annat känns det bättre hos PWB folk. T-korsningar brukar man också undvika. C i bilden.

som överkurs så kallas området mellan ledaren och padden (tarmen) på C8 ex. sliver på fikonspråk. Långa och smala sådana är inte önskvärt av produktionsaspekter. Dock inget bekymmer här.

Vid D går du in i en pad med en riktigt tjock ledare. Försök göra en "neck-down". d.v.s precis innan padden gå ner tll ~80% av paddens bredd.

E och F är ställen där jag hade roterat komp för att få en snyggare ledningsdragning. Rotera C3 90 grader moturs och du kan gå pang på. Rotera R8 90 grader moturs och D6 90 grader medurs så får du också lite enklare.

Som sagt några snabba som är baserat på min erfarenhet från wireless/mobil världen.

Bild
Senast redigerad av TLovskog 9 mars 2006, 11:52:40, redigerad totalt 1 gång.
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

90 graders vinklingar är somsagt ej önskvärt (vid höga frekvenser) men det är bra att vänja sig redan från början. Vilket program använder du? På SuperMax (silicon graphics) så finns det en funktion som automatiskt korrigerar sådana "fel". det finns säkert liknande funktioner i det program som du använder.
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

fatpo83:

Med SuperMax avser du Supermax ECAD (fd IPL) från Dansk Data Elektronik (numera Mentor Graphics), eller är det ett annat system?

Har själv använt det systemet i många år på Ericsson.
Senast redigerad av TLovskog 5 mars 2006, 16:10:24, redigerad totalt 1 gång.
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

Sorry. Det ska vara mentor graphics. Ja det är Supermax ECAD.

Supermax ECAD
Senast redigerad av fatpo83 5 mars 2006, 21:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

"Vilket program använder du?"
Jag använder Labcenters ISIS & ARES.

Deras produkter funkar fint tycker jag.

/Tripp
Skriv svar