Personskyddsbrytare till elverk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
krixa

Re: Personskyddsbrytare till elverk

Inlägg av krixa »

Bumpar denna nu igen för att förhoppningsvis få detta avslutat snart :)

Har startat elverket idag och provmätt med en multimeter. Jag får ~230V när jag mäter mellan fas och nolla, eller fas och fas hur man nu ser det, och det är ju förväntat. Mäter jag istället mellan fas/nolla och jord (uttagets jord) så får jag 0V. Antar att detta är pga att elverket inte var jordat när detta mättes, eller? Med andra ord går det inte att utläsa ifall elverket har 230V mellan fas och nolla eller om den har 115V +115V som tidigare diskuterats i tråden. Måste jag slå ner ett jordspett i marken för att kunna mäta detta på ett korrekt sätt?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Och vad skulle järnspettet i backen tillföra ???

Mät mellan metallisk chassiedel på generator och dess nolla (N-ledare) och skyddsjord - först maskinen avstängd med Ohm-meter och se om det är nära 0 Ohm mellan dessa punkter och därmed kan dra slutsatsen att de förmodligen är ihopkopplade , och sedan med maskinen igång - är det ingen spänning mellan chassie, nolla (N-ledare) och skyddsjord och det leder bra mellan dessa när man kollade med Ohmmeter tidigare samt att man mäter 230 Volt på P-ledaren - så är maskinen inte mittjordad utan jordad i ena kanten.

Hade maskinen varit mittjordad så hade du mätt 115 Volt på både P och N-ledaren i 230V uttaget om det mäts mot skyddsjorden eller maskinens chassie (tex motorn)

är det en invertergenerator med elektronisk växelriktare så är det stor chans att det är jordat på ena sidan och 230 Volt på den andra, då att göra en mittjordning är bökigt och kräver två växelriktare med allt besvär med exakt synkning etc. - medans för en generator så är det enkelt att göra en mitt-avtappning på generatorhärvan.
krixa

Inlägg av krixa »

Min tanke var att spettet skulle tillföra en "riktig" skyddsjord som faktiskt leder nånstans.

Tack för vägledningen, xxargs, jag ska göra dessa mätningarna imorgon så får vi se.
Hade maskinen varit mittjordad så hade du mätt 115 Volt på både P och N-ledaren i 230V uttaget om det mäts mot skyddsjorden eller maskinens chassie (tex motorn)
Det var ju detta jag försökte kontrollera idag, men uppenbarligen får jag ingen spänning mellan P/N och skyddsjord (den i 230V-uttaget). Känns märkligt. Kan jag varit så klantig att jag bara mätte mellan ena polen och skyddsjord. Får se till och göra detta mer ordentligt. Dock borde ju detta tyda på att maskinen är jordad i ena kanten då, ifall jag lyckades mäta mellan N och skyddsjord där jag fick 0V?

Det är inte en invertergenerator.

EDIT: Bifogat kopplingschema ifrån manualen nu. Jag försöker förstå hur saker är kopplade. Här tycker jag det framgår ganska tydligt att det bara är ena ledaren som går till skyddsströmbrytaren (CB) i alla fall. Vet inte om det styrker att den inte är mittpunktsjordad? Och således 230V-0V.
Tittar man på det högra uttaget, det som är CEE, så ser man att P verkar vara det högra utav de två polerna. I CEE-kontakten jag köpt så är den uppmärkt på insidan så att P blir inkopplad i vänstra...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Inlägg av xxargs »

schemat är klippt måste se helheten, se hur det är inkopplat på generatorn för att kunna se om det verkar mittpunktskopplat eller inte (om de inte har gjort en anonym symbol av det...)
krixa

Inlägg av krixa »

:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Hmm... en av de knöligare schemorna att titta på - utan listan med beteckningarna så gick det knappt att gissa 'MW' var generatorns huvudlindning (som inte fanns med i den första utklippet... - därav varför man aldrig skall klippa ned schemor... ) - förvisso finns det en avtapp på denna (först trodde jag att det var en spartrafo av någon anledning) för att mata sin egen magnetisering men någon uppenbar mittjordsuttag är det inte.

Ser närmast ut att P och N är friflytande med någon form av kanske kapacitiv koppling/avstörning och eventuellt överspänningsskydd/strömläcka via bleeder-motstånd i MOhm-klassen [1] mot skyddsjord i det som de kallar 'AC, NF'

[1] bla. för att ta bort elektrostatiska spänningar som det annars lätt kan bli om det är väldigt bra isolerat
krixa

Inlägg av krixa »

Har nu mätt motstånd mellan N-ledare, skyddsjord, chassi. Får inte nära 0 ohm mellan N-ledare och skyddsjord/chassi. Det är enbart mellan chassi och skyddsjord som jag får värden som pekar på att de är ihopkopplade.

Med maskinen igång får jag 230V mellan N-ledare och P-ledare. Mellan både P-ledare och skyddsjord/ chassi samt mellan N-ledare och skyddsjord/chassi får jag 0V! Hur är detta möjligt? Förstår inte alls..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Förmodligen någon form av avstörning med kondensatorer eller annat.

Gör om mätningen med en 25w glödlampa parallellt med mätprobarna.
krixa

Inlägg av krixa »

Har ingen lampa att tillgå här men provade med en microugn inkopplad igång. Parallellt hur? Hade apparaten i schuko-uttaget och mätte på CEE-uttaget nu. Uttagen verkar sitta parallellt enligt mätningar förut och schemat. Får fortfarande 0V mellan ledarna och skyddsjord..
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Inlägg av ViktorSigg »

Såvitt jag minns så är PE och N ihopkopplade. På generatorer så finns det normalt bara L1, L2, L3 och PEN kabel ut från generatorn, för att sedan i elskåp delas till PE och N separat. Ibland sitter det en resistans mellan PE och N, för att elverkets inbyggda brytare skall känna av och slå ifrån vid jordfel. Inte så insatt i den biten dock.

Så eftersom chassit defenitivt lär vara jordat, och jorden sitter med N, så kommer du mäta 0V mellan PE - chassi, chassi - N och N - PE. Mellan L och vilken som av föregående tre ska det vara 230V.

En vanlig jordfelsbrytare känner ju av summaspänningen, så har du L och N så är det ju bara att köra, då de tar ut varandra.

Eller har jag missuppfattat något? :P
krixa

Inlägg av krixa »

Det är ett enfas-elverk så det finns bara L1, N och skyddsjord. Som jag skrivit tidigare är 0V mellan L1 och skyddsjord och mellan N och skyddsjord. 230V mellan L1 och N.
Med andra ord kan jag inte med såna mätningar komma fram till ifall jag har 115V-115V eller 230V-0V. Att jag får 0V här tyder på att som någon skrev tidigare spänningen är "flytande" och det inte finns någon potential mellan L/N och jorden i chassit. Hittade även på andra forum personer som hävdar att en JFB inte ens fungerar i en sådan situation då felströmmen som ska detekteras inte har någonstans att ta vägen tillbaka till elverket om elverket inte är jordat. Men om jag jordar detta elverket så har jag väl fortfarande 0V mellan L/N och skyddsjorden, så en JFB fungerar helt enkelt inte här? Blir totalsnurrig på detta :shock:

Finns väl en anledning att elverket är konstruerat på detta sättet, säkerhet? Enligt min multimeter kan jag alltså stoppa in fingret i valfritt hål i uttaget och sedan med andra handen ta tag i chassit utan att nånting händer. Låter ju vansinnigt.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

JFB har inget med skyddsjord att göra.
krixa

Inlägg av krixa »

RCDs protect against you becoming an earth return path ie in the house situation if you contact a live wire, the current will flow though you back to the neutral/earth to the switchboard. A lot of generators have the neutral isolated from the metal frame of the generator, so there is no path for the current to flow though you back to the neutral in the generator – hence the RCD won't trip. On the plus side, you need to contact both the neutral & active to get killed.
Detta är alltså bara struntprat då?

KÄLLA: http://forums.whirlpool.net.au/archive/1895062
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Inlägg av ViktorSigg »

En JFB använder summaströmm för att känna av jordläckor. Om inte strömmen är samma i L som i N, så slår den ifrån. Det betyder att den slår ifrån såfort strömmen "läcker", och inte kommer tillbaka.
Därför kopplas en JFB med L och N, aldrig med PE ledare. Så jag tycker att en vanlig JFB borde fungera bra. Prova att koppla in en och kortslut jord med N. Då ska den slå ifrån. Finns JFB provare för billig peng på de flesta Pappa-dagis.
krixa

Inlägg av krixa »

Jag har också läst hur jfb fungerar men har du läst det jag länkade, tankar?

Kortsluta N och jord borde inte göra nånting då det som jag förklarat inte finns någon spänning därimellan ens.
Skriv svar