Mer nybörjar problem med pic16f627 på k8048. *funkar nu*
Eller, eftersom lödkolven är rellativt nyinköpt, reklamera den...
När det gäller Velleman kitet, så kanske det vore enklast
att hittat någon som har en likadan som kan ställa upp
och jämföra dom.
Det kan vara svårt med garanti/support från distributören
när det gäller kit som som man monterat själv (gäller
naturligtsvis *inte* mina Wisp628 kit !!
), men du får väll fråga...
När det gäller Velleman kitet, så kanske det vore enklast
att hittat någon som har en likadan som kan ställa upp
och jämföra dom.
Det kan vara svårt med garanti/support från distributören
när det gäller kit som som man monterat själv (gäller
naturligtsvis *inte* mina Wisp628 kit !!

Ahha!!!
Ny låda från Conrad, tackar!
Efter mycket pill med min gamla "knöliga" lödkolv så nominerar jag mig till "priset för den som gör dom fulaste lödningarna". Tur att jag inte ska tjäna mitt levebröd på detta. Då skulle jag svälta.
Den fungarade inte dock (jag börja kunna den ramsan nu) och efter lite sökande så har ÅTER IGEN lyckats att grilla strömbrytaren för att ställa mellan "prog" och "run" (den stora feta, 2-poliga). Ska dock inte skylla på annat än att jag var ovanligt fumlig igår.
Att löda bort en strömbrytare med 6-pinnar är ju inte så lätt med tillslut så gick det med "vick metoden". Så fick man löda dit lite sladdar så att en annan strömbrytare passade.
Och häpan, det fungera. Nu ska det proggas PIC så att STAMP 2:an får vila lite på hyllan (det kan den behöva).

Ny låda från Conrad, tackar!
Efter mycket pill med min gamla "knöliga" lödkolv så nominerar jag mig till "priset för den som gör dom fulaste lödningarna". Tur att jag inte ska tjäna mitt levebröd på detta. Då skulle jag svälta.
Den fungarade inte dock (jag börja kunna den ramsan nu) och efter lite sökande så har ÅTER IGEN lyckats att grilla strömbrytaren för att ställa mellan "prog" och "run" (den stora feta, 2-poliga). Ska dock inte skylla på annat än att jag var ovanligt fumlig igår.

Att löda bort en strömbrytare med 6-pinnar är ju inte så lätt med tillslut så gick det med "vick metoden". Så fick man löda dit lite sladdar så att en annan strömbrytare passade.
Och häpan, det fungera. Nu ska det proggas PIC så att STAMP 2:an får vila lite på hyllan (det kan den behöva).

-
Spänningskälla
Hej
Fick också problem med "No device ID received!" när jag byggt ihop 8048:an.
Mätte och misstänkte att jag kanske hade ANINGENS för klen inspänning. Hade köpt ett switchat aggregat på JULA som var ställbart 3-12V i ett antal steg.
Testade istället med ett nätaggregat till en DELL laptop som lämnar 20V.
Rullar på fint nu!

Fick också problem med "No device ID received!" när jag byggt ihop 8048:an.
Mätte och misstänkte att jag kanske hade ANINGENS för klen inspänning. Hade köpt ett switchat aggregat på JULA som var ställbart 3-12V i ett antal steg.
Testade istället med ett nätaggregat till en DELL laptop som lämnar 20V.
Rullar på fint nu!