Styra blankingsignal på scart mha sync

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Att i fallet med fläkten koppla ett motstånd i serie, är inte en spänningsdelning.

En delning kräver minst två motstånd, och det är du själv som bestämmer hur hög strömmen ska vara.

Du kopplar de båda motstånden i serie med varandra, och en ytteränden kopplar du till din spänning, och den andra ytteränden kopplar du till jord. på mitten får du då ut en spänning som ligger mitt mellan. Om motstånden är lika stora då.

[edit] Jag hade ju räknat helt fel! Nu ska det dock vara rätt:

Först får man kolla upp hur hög ström man kan plocka ut från syncen. Kanske funkar med 5mA.
För att få 0,7V med 5mA krävs ett motstånd på 140 Ohm. (0,7/0,005)
För att få 3V, relativt jord, så får man räkna bort 0,7V från 3V. Det blir då 2,3V kvar. Det blir då ett motstånd på 460 Ohm. (2,3/0,005)
Och resten upp till 4,85V blir ju då 1,85V, och då behövs 370 Ohm. (1,1/0,005)

jord]----[R1 140]----a----[R2 460]----b----[R3 370]----[sync

0,7V tar du ut i punkt a.
3V tar du ut i punkt b.
Senast redigerad av MadModder 4 mars 2006, 13:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Golle

Inlägg av Golle »

Ok, jag tänkte inte fläktfrågan som spänningsdelare, utan bara allmänt om hur jag räknar. Spelar ingen roll dock och stort tack för en bra beskrivning på delaren!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu tänkte jag nog lite fel... det ska ju vara 3V relativt jord. Jag ändrar. :P

Angående fläkten kan man inte riktigt räkna så. Lysdioder går bra, för de har inget inre motstånd (som man normalt räknar med iaf)
Först och främst är inte en fläkt en rent resistiv last, alltså att den har samma motstånd oberoende av spänningen, men vi antar det för enkelhetens skull.

Om en fläkt drar 100mA på 12V, så är teoretiskt motståndet i den 120 Ohm. (12/0,1)
Om vi sätter ett motstånd på 60 Ohm i serie, så blir den totala resistansen 180 Ohm. 12/180=66,6mA. Över 120 Ohm ligger det då 8V. Fläkten får alltså 8V då.

Men du ville ju ha 6V.
För att det ska ligga 6V över 120 Ohm, måste det gå en ström på 50mA. Då behövs alltså ett motstånd på 120 Ohm i serie med fläkten för att det ska "försvinna" 6V. Då kommer fläkten "dra" lika mycket som motståndet, och spänningen delas upp på hälften.
Golle

Inlägg av Golle »

Tackar för det och den uppdaterade delaren. Dags att löda lite.
Golle

Inlägg av Golle »

Det verkade som om syncen inte trivdes så bra med att bli delad, så jag lyckades aldrig få timingen rätt i winxp. Däremot ströps ju blankingen som väntat vid monitor off, och då hoppade tv:n ur rgb-läget.

Nästa idé var att utnyttja pin 14 i vga-kontakten (vertical sync), eftersom den också lämnar runt +5V vid on och droppar till 0 vid off. På detta sätt funkade det fint, så nu hoppar tv:n ur sin rgb-läge så fort monitor off skickas från htpc:n.

Tack för all hjälp med att lösa detta! Grymt uppskattat...

/ Mattias
Skriv svar