Styra blankingsignal på scart mha sync

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Golle

Styra blankingsignal på scart mha sync

Inlägg av Golle »

Hej
Jag skulle behöva hjälp med val av komponenter, värden och enkla instruktioner på hur jag kan styra en spänning av/på mha en annan spänning. Om jag fattat det rätt i FAQ:n borde jag kunna använda en transistor, men jag kan i stort sett inget alls om elektronik och behöver så mycket hjälp som möjligt med hur det bör lösas.

Jag har byggt en VGA->Scart för ett HTPC-projekt enligt denna guide http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/.

Problemet är att min gamla TV inte vill hoppa ur RGB-läget, dvs det går inte att se på någon annan källa så länge kabeln är inkopplad och HTPC:n på. Enligt scart-specen ligger RGB-läget på blanking-signalen mellan 1,5 och ca 5V (tror 3V brukar rekommenderas), och hamnar jag under det (composite-läge, gärna 0V) kan jag se på vanlig RF-signal som vanligt.

Min idé är att använda sync-signalen, som ligger mellan 0,7 och 1V för att bryta blankingen helt via monitor off (sync av) och slå på igen med monitor on (sync på).

Är detta möjligt och vilka komponenter skulle behövas och hur ska de kopplas? Gärna så få och små som möjligt då de allra helst ska knåpas in i scart-kontakten tillsammans med resten av kalaset.

På klassiskt noobmanér finns här en bild på vad jag vill uppnå. Grönt/svart skulle då motsvaras av monitor on/off och den svarta kvadraten mer eller mindre min fråga. :)

Bild

Enormt tacksam för alla tips...

/ Mattias
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ett lågpassfilter följt av en NPN och sedan en PNP-transistor borde kunna lösa biffen.
Golle

Inlägg av Golle »

Tack för svaret.
Kan det inte lösas med en transistor? Varför två plus filtret?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Transistorer fungerar som inverterare. Du behöver 2st för att positiv signal in ska ge positiv signal ut.

Edit: Nu kommer någon att skriva att det inte alls är så...
Golle

Inlägg av Golle »

Hehe
Ok, det låter ju vettigt. Har du några förslag på vilka transistorer, filtret (om det behövs?) och hur jag ska koppla? Är som sagt kass på elektronik, men lär mig gärna. Behöver instruktioner av typen "löd ihop 3V-ledaren med mittenbenet på transistor 1..." osv. :)

Tack igen
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Du borde mäta spänningen på din syncsignal först (dc nivån). Mät signalen då den är på respektive av.
Golle

Inlägg av Golle »

Ok, det ska jag göra. Återkommer.
Det är många som är intressearde av en slick lösning på det här, så det ska bli intressant att se om det går att få till något som i stort sett alla kan knåpa ihop till låg kostnad.
Golle

Inlägg av Golle »

Ok, nu har jag mätt upp sync och blanking enligt nya bilden nedan.

(1) Blankingen ger +5.15V (eg. för mkt för scartspec tror jag, men det verkar fungera än så länge). Oförändrad monitor on/off.

(2) Syncen ger +0.3V vid monitor on och droppar till 0V vid monitor off.

(3) Detta är vad jag skulle vilja ha ut mot blanking pin vid monitor on (+3V) resp. monitor off (0V). Jag är osäker på vad som händer vid -3V, men det kanske någon annan här kan svara på.

Skulle det gå att koppla så som jag har tänkt enligt bilden? Jag har BC547B och BC557B liggande, så går det att använda någon av dem vore det fint. Motstånd finns också en drös i E12 liggande. "Schemat" är bara trams, så påpeka gärna alla fel jag gjort. :)

Bild
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Detta kanske funkar...

Bild
Golle

Inlägg av Golle »

Oj, ok. :)
Lite frågor:
Är osäker på vad som menas under Q1. Vart går de båda 0V:arna? Jord? Lämnar syncen i det fallet någonsin 0.3V till sin rätta scart pin?
Är R1och C1 resistorn och kondingen som jag redan satt dit enligt bilden ovan?

Tusen tack för schemat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man måste ju ha en spänning på minst 0,7V för att transistorn ska öppna över huvud taget. 0,3V är lite lite...
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

0.3V är dc nivån. Om jag tror rätt så ska syncen vara 0.7V i 75ohm och det borde räcka.

Din bild begriper jag inte så mycket av... men 0V är samma som jord och syncen kopplar du till lämplig pinne på scarten samt till vga-kortet.
Golle

Inlägg av Golle »

Tack för all hjälp så här långt. Ledsen att min bild inte gav ngt. Var rädd för det som sagt. ;) Funderar dock på om det inte går att lösa på ett enklare sätt; sync-signalen ut från grafikkortet ger 4.85V vid monitor on (och droppar förstås till 0V vid off). Skulle man inte på något enkelt sätt kunna dela denna i ca 0.7V resp. ca 3-4V?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo det vore smidigt. Det går att lösa med en spänningsdelare eller med två transistorer. Eller kanske en diod och en spänningsdelare. Hm, det finns många varianter. :)
Golle

Inlägg av Golle »

Låter lovande! Försökte lite idag med transistorn, men fick bara ut 0.2V mot blankingen, så den öppnade förstås inte (däremot funkade det fint med dvd-spelaren som annars tar över signalen på samma sätt). Felkopplat förstås, men jag fattade inte schemat riktigt och tyckte det såg lite krångligt ut... Lackade ur och gav upp, men började fundera på detta istället.

Så om jag satsar på spänningsdelaren; är det bara två motstånd med olika värden? Hur räknar jag fram dem (föreslå gärna passande :D) och hur kopplar jag? Jag får som sagt in 4.85 och vill dela upp på ca 3V resp. ca 0.7V.

Jag får inte rätt på ohms lag, hur enkel den än verkar, när det nästan alltid för mig handlar om att sänka en spänning med en viss mängd. En kort dummy-upplysning hur jag räknar för att tex sänka 12V till 6V vore mkt uppskattat. Om vi säger att jag vill driva en datorfläkt som drar 100mA, blir det då (12-6)/0.1=60 Ohm, eller är jag helt ute och cyklar här?

I fallet med syncen har jag ingen aning om strömmen, så hur gör jag då?

Tack för all hjälp!
Skriv svar