Varför bygger man aldrig såhär? CNC-fräs
Varför bygger man aldrig såhär? CNC-fräs
Jag fick en idé på hur man kunde göra en vad jag får för mig relativt stabil CNC-fräs relativt enkelt. Tanken är att utifrån en plåt (10mm?) skära och bocka för att få de flesta ingående delarna.
"Problemet" är att bland alla fräsar jag sett, både hemmabyggen och "köpta" har jag i princip aldrig sett något liknande, det tyder ju på att jag gjort en tanke-vurpa, vilka är de stora nackdelarna med "bifogad konstruktion"?
Tanken är att bitarna som blir över från hålen i sidorna blir dels tvär-axeln och dels de två sidoplattorna tväraxeln fästs i. I princip skulle då alla delar gå att få ut ur en enda plåt och lämplig skärare. Hur skär man lämpligast något sånt? Laser? Vatten? Plasma? Gnistskär? Vad är billigast? Någon teknik som inte är god nog?
Kulskruvar har jag ännu inte fått in,likaså antar jag stag både på toppen och kanske något på mitten är lämpligt. Aktuella mått på ritningen är 800x1200x800. Grundplåten blir alltså 1200x2400.
"Problemet" är att bland alla fräsar jag sett, både hemmabyggen och "köpta" har jag i princip aldrig sett något liknande, det tyder ju på att jag gjort en tanke-vurpa, vilka är de stora nackdelarna med "bifogad konstruktion"?
Tanken är att bitarna som blir över från hålen i sidorna blir dels tvär-axeln och dels de två sidoplattorna tväraxeln fästs i. I princip skulle då alla delar gå att få ut ur en enda plåt och lämplig skärare. Hur skär man lämpligast något sånt? Laser? Vatten? Plasma? Gnistskär? Vad är billigast? Någon teknik som inte är god nog?
Kulskruvar har jag ännu inte fått in,likaså antar jag stag både på toppen och kanske något på mitten är lämpligt. Aktuella mått på ritningen är 800x1200x800. Grundplåten blir alltså 1200x2400.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Varför bygger man aldrig såhär? CNC-fräs
Några nackdelar jag ser är
Inte speciellt vridstyv i "y" riktningen, all belastning kommer på linjärlagerna.
Om du ser det som ett korthus så vill allt lägga sig ner.
Några utbockade flänsar i de 4 hörnen hade gjort lite åt detta vilket ändå går att få in i modellen.
Sen borde det finnas något mer som förbinder de två sidorna i toppen för att öka på styvheten utan att belasta linjärlagerna.
Problem två jag ser är att det kommer vara svårt att komma åt inne i arbetsområdet för att sätta in fräsar m.m. i maskinen och plocka ut delar m.m.
Inte speciellt vridstyv i "y" riktningen, all belastning kommer på linjärlagerna.
Om du ser det som ett korthus så vill allt lägga sig ner.
Några utbockade flänsar i de 4 hörnen hade gjort lite åt detta vilket ändå går att få in i modellen.
Sen borde det finnas något mer som förbinder de två sidorna i toppen för att öka på styvheten utan att belasta linjärlagerna.
Problem två jag ser är att det kommer vara svårt att komma åt inne i arbetsområdet för att sätta in fräsar m.m. i maskinen och plocka ut delar m.m.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Lägg till bakre vägg + lock med nervik i framkant med urtag för Z så blir den styvare.
Att det sedan blir bökigt att jobba med är en annan sak men du avgör om du vill ha det så.
Att det sedan blir bökigt att jobba med är en annan sak men du avgör om du vill ha det så.
-
Jag skulle gissa att orsaken till varför hemmabyggare inte gör såhär är för att man normalt inte har en laserskärare och kantpress i garaget. Orsaken till varför inte det görs inustriellt tror jag är att det är en tung konstruktion.
Men hursomhelst ser jag inga problem till varför det inte skulle fungera. Som tidigare nämndes så gissar jag att den kommer att behöva styvhet i y-led.
Laser skärning är billigast men vattenskärning fungerar lika bra.
om du tänkte laser/vattenskära så lönar det sig att i den grad det bara går planera in alla gränslägesbrytares, homingswitchars, elektroniklådors, motorers osv placering. Ju mera skruvhål du i detta läge får utskärt kommer att spara ofantligt med tid jämfört med dom hålen som senare skall borras med skakig inexakt hand.
Fundera två gånger och skär ut hålet en gång och inte tvärtom
Lycka till.
JL
Men hursomhelst ser jag inga problem till varför det inte skulle fungera. Som tidigare nämndes så gissar jag att den kommer att behöva styvhet i y-led.
Laser skärning är billigast men vattenskärning fungerar lika bra.
om du tänkte laser/vattenskära så lönar det sig att i den grad det bara går planera in alla gränslägesbrytares, homingswitchars, elektroniklådors, motorers osv placering. Ju mera skruvhål du i detta läge får utskärt kommer att spara ofantligt med tid jämfört med dom hålen som senare skall borras med skakig inexakt hand.
Fundera två gånger och skär ut hålet en gång och inte tvärtom

Lycka till.
JL
Att bocka sådär med den precisionen som behövs är väldigt svårt.
Det går så länge bredden är större än höjden.
Bättre att ta en tjockare plåt i botten och bulta / svetsa.
Om du funderar på laserskärning så kan inte hålen ha mindre diameter än tjockleken.
Det går så länge bredden är större än höjden.
Bättre att ta en tjockare plåt i botten och bulta / svetsa.
Om du funderar på laserskärning så kan inte hålen ha mindre diameter än tjockleken.
ska man göra något åt det hållet så hadde jag gjort i stort sett hel kub, laserskuren modell pussel, svetsat ihop den , men med minimal väremutvidning, små punkter i rätt ordning
man får välja en sida som har större hål in så man kan få in biten man vill bearbeta
vore värt att prova i varjefall
man får välja en sida som har större hål in så man kan få in biten man vill bearbeta
vore värt att prova i varjefall
Din maskin såg väldigt lik ut hermle C50 seriens 5 axis maskiner. =)

Nu handlar det ju om en konstruktion som kan flexa en del så de här gör väl ingen större skillnad på ts maskinidé.
Men om det är en riktig maskin med precisions-linjärlager så skulle det vara ohyggligt svårt att montera alla 4 skenor så exakt att dom skulle löpa fritt.
Men om det är en riktig maskin med precisions-linjärlager så skulle det vara ohyggligt svårt att montera alla 4 skenor så exakt att dom skulle löpa fritt.
Jag noterar att om man ändå ska ha så höga sidor så är det bättre att göra dem massiva och sedan konstruera sin X/Z-assembly så att man inte förlorar så mycket arbetsområde i Z-led. Ofta har man ju gratis utrymme uppåt. Likheten med Hermlen tycker jag mest är den kubiska formen. Sedan tar likheterna slut i allt vad vridstyvhet och stabilitet heter.
EDIT: menar att man alltså ska ha två linjärenheter i Y-led, inte fyra som i TS skiss.
EDIT: menar att man alltså ska ha två linjärenheter i Y-led, inte fyra som i TS skiss.
-
Denna tumregel gäller om man ska ha hål på tiondels mm rätt. När det gäller hemmabyggen brukar jag pruta på denna regel eftersom jag får placeringen av hålet exakt och vid behov borrar jag upp hålet. Hur som helst så ska man inte försöka sig på att skära 1mm hål i 10mm plåt. Det kan leda till oönskade fördröjningar.Krauser skrev: Om du funderar på laserskärning så kan inte hålen ha mindre diameter än tjockleken.
Kanske en anledning: du behöver fyra skenor / styrningar för X-axeln mot vanligare två st.Frisk skrev: "Problemet" är att bland alla fräsar jag sett, både hemmabyggen och "köpta" har jag i princip aldrig sett något liknande, det tyder ju på att jag gjort en tanke-vurpa, vilka är de stora nackdelarna med "bifogad konstruktion"?
PS: du kan ju bredda bottenplattan lite, sätta skenorna på insidan så slipper du skära upp sidorna...
Precis vad jag tänkte när jag såg designen.NeoTech skrev:Din maskin såg väldigt lik ut hermle C50 seriens 5 axis maskiner. =)
Kör Hermle C800 & C40 dagligen och dessa har denna konstruktion.