Ge förslag på projekt angående Arduino Ethernet shield
Ge förslag på projekt angående Arduino Ethernet shield
Hej!
Jag hittade en Arduino Eternet shield som jag funderar på att koppla ihop med en hemmagjord arduino. Men nu undrar jag vad jag ska göra för projekt med den. Har ni några grymma förslag?
Syftet med projektet är att observera något som går att styra över nätet.
Jag hittade en Arduino Eternet shield som jag funderar på att koppla ihop med en hemmagjord arduino. Men nu undrar jag vad jag ska göra för projekt med den. Har ni några grymma förslag?
Syftet med projektet är att observera något som går att styra över nätet.
Re: Ge förslag på projekt angående Arduino Ethernet shield
Använd den för att styra en kaffemaskin över nätet med HTCPCP: https://en.wikipedia.org/wiki/Hyper_Tex ... l_Protocol
Växthus kan man kolla på, temp fuktighet och jordfuktighet, sen styra växtlampa, frostvakt och vent till varma sommardagar, även bevattning.
Annars ljussensor och styra belysning mm. Rita upp solens upp och nedgång online.
Annars ljussensor och styra belysning mm. Rita upp solens upp och nedgång online.
Växthus vore riktigt intressant. Synd att jag har inget växthus.Miramithe skrev:Växthus kan man kolla på, temp fuktighet och jordfuktighet, sen styra växtlampa, frostvakt och vent till varma sommardagar, även bevattning.
Nu dricker jag inte kaffe dock, men det kanske alltid gå och ersätta kaffet med något annatMeduza skrev:Använd den för att styra en kaffemaskin över nätet med HTCPCP: https://en.wikipedia.org/wiki/Hyper_Tex ... l_Protocol

Jag vill utveckla syftet: Syftet med projektet är inte att automatisera, bara styra och kanske även logga. Men mest styra ON/OFF.
Växthus är mer lutat mot automation. Men däremot kaffekoppsmaskinen är mer lutat emot "nu vill jag ha kaffe"-knapp.
Växthus är mer lutat mot automation. Men däremot kaffekoppsmaskinen är mer lutat emot "nu vill jag ha kaffe"-knapp.
Då får du väl implementera den nya HTCPCP-TEA och styra en tekokare då: https://tools.ietf.org/html/rfc7168Al_Bundy skrev:Nu dricker jag inte kaffe dock, men det kanske alltid gå och ersätta kaffet med något annat

Är det så där ett protokoll ser ut?
Man kan köra litet proof of concept med små hus typ http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/50285779/Al_Bundy skrev:
Växthus vore riktigt intressant. Synd att jag har inget växthus.
Bygg ett microklimat, kan nog bli coolt.
Nu vet jag vad jag ska göra!
Jag ska göra en modul som har 10 stycken 315 Mhz sändare och 10 stycken SSR DC-AC relän (240V, 2A, 480W) och en huvudenhet som är kopplad till nätet. 315 Mhz sändare är egentligen skräpsändare som inte kan göra mycket mer än att skicka och ta emot och hoppas på det bästa. Men jag är bara beroende av hög signal och låg signal.
Därför tänkte jag att jag programmerar in en hemsida på huvudenheten där man kan ställa in olika tider så som fördröjning och förtid. T.ex. om jag vill att alla lampor i huset ska vara tända mellan 12:30 och 13:30 så tänds dem.
Motorvärmare, tekokare, släcka lampor, vattenspruta på gränsmattan osv.
Jag ska göra en modul som har 10 stycken 315 Mhz sändare och 10 stycken SSR DC-AC relän (240V, 2A, 480W) och en huvudenhet som är kopplad till nätet. 315 Mhz sändare är egentligen skräpsändare som inte kan göra mycket mer än att skicka och ta emot och hoppas på det bästa. Men jag är bara beroende av hög signal och låg signal.
Därför tänkte jag att jag programmerar in en hemsida på huvudenheten där man kan ställa in olika tider så som fördröjning och förtid. T.ex. om jag vill att alla lampor i huset ska vara tända mellan 12:30 och 13:30 så tänds dem.
Motorvärmare, tekokare, släcka lampor, vattenspruta på gränsmattan osv.
Jag kommer troligvis bygga ett microklimat också, men det får bli en off-line arduinoMiramithe skrev:Man kan köra litet proof of concept med små hus typ http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/50285779/Al_Bundy skrev:
Växthus vore riktigt intressant. Synd att jag har inget växthus.
Bygg ett microklimat, kan nog bli coolt.

Tänk på att man inte får använda 315 MHz i Sverige.Al_Bundy skrev:Jag ska göra en modul som har 10 stycken 315 Mhz sändare och 10 stycken SSR DC-AC relän (240V, 2A, 480W) och en huvudenhet som är kopplad till nätet.
Varför använda 10st sändarmoduler?
Varför inte bara en enda sändare som du styr med hjälp av din Arduino?
Då kan du välja vilken mottagare som ska aktiveras genom att ändra "adressen".
Varför inte bara en enda sändare som du styr med hjälp av din Arduino?
Då kan du välja vilken mottagare som ska aktiveras genom att ändra "adressen".