hjälp med gjutning
Re: hjälp med gjutning
Om du behandlar ytan (slipar, blästrar eller liknande) så lär ingen se skillnad på en svetsad och en gjuten låda.
Du har ju gjort prototypen i trä, det är ju inte direkt svårare att göra den i aluminium.
Du har ju gjort prototypen i trä, det är ju inte direkt svårare att göra den i aluminium.
- Mizzarrogh
6 mm tror jag går.
Det är mycket jobb att bygga den av lösa delar också om man räknar med tiden det tar att fräsa snyggt osv.
Det är mycket jobb att bygga den av lösa delar också om man räknar med tiden det tar att fräsa snyggt osv.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Mycket jobb
Fräsa 4 hörn bitar och plåtarnas anslutning till dessa hörn = klappat och klart. Ska ju lackeras så slipning ska ju till oavsett.

Fräsa 4 hörn bitar och plåtarnas anslutning till dessa hörn = klappat och klart. Ska ju lackeras så slipning ska ju till oavsett.
jo tack. jobb vet jag att det kommer bli 
får se var mizza ger mig för pris. är det helt utanför ramarna så får jag väl en hjärtinfarkt och får bita i den sura citronen och svetsa med durafix eller något

får se var mizza ger mig för pris. är det helt utanför ramarna så får jag väl en hjärtinfarkt och får bita i den sura citronen och svetsa med durafix eller något
-
Vad hade du tänkt för ytfinish efterråt?
Du behöver nog mesh framför radiatorerna också. Om den ska bli målad, varför inte göra en case mod av en gammal Mac Pro där du sågat bort handtagen uppe och nere och fyll med Plastic Padding eller liknande i fogarna. Det går att fylla hål i meshen på fram och baksidan också.
Den skulle visserligen "bara" bli 45×44 cm stor och den är ihopskruvan inuti.
Annars skulle jag nog också gå på att få den fräst (eller vattenskuren), bockad och svetsad. Det borde gå att slipa ner fogarna så att de inte märks.
Man kan även gömma limfogar i aluminium till en viss del genom att slipa över dem eller borsta längs med dem.
Du behöver nog mesh framför radiatorerna också. Om den ska bli målad, varför inte göra en case mod av en gammal Mac Pro där du sågat bort handtagen uppe och nere och fyll med Plastic Padding eller liknande i fogarna. Det går att fylla hål i meshen på fram och baksidan också.
Annars skulle jag nog också gå på att få den fräst (eller vattenskuren), bockad och svetsad. Det borde gå att slipa ner fogarna så att de inte märks.
Man kan även gömma limfogar i aluminium till en viss del genom att slipa över dem eller borsta längs med dem.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Finns ju lim = mycket enklare. Kan man limma flygplan och annat kul så lär det nog fungera här med.svetsa med durafix eller något
Findecanor skrev:Vad hade du tänkt för ytfinish efterråt?
durafix för att jag vill testa det och hittade det på ebay för en billig slanttecno skrev:Finns ju lim = mycket enklare. Kan man limma flygplan och annat kul så lär det nog fungera här med.svetsa med durafix eller något
jag har mesh för radiatorerna, hela lådan ska pulverlackas svart.
tack för era inputs men jag kommer inte svetsa eller hålla på.
lådan skall fräsas eller gjutas.
det hade ett "DURAFIX®" och var sålt av säljaren "durafix" så jag hoppas det
- Mizzarrogh
Litet kuriosa, jag vet inte om du sett
Eugene Sargents konstprojekt:
Han har i vart fall ganska personlig stil på sina chassin.
(många större delar på dem är gjutna med enkel utrustning i ett stycke.)
http://www.eugenesargent.com/case1.htm
Eugene Sargents konstprojekt:
Han har i vart fall ganska personlig stil på sina chassin.
(många större delar på dem är gjutna med enkel utrustning i ett stycke.)
http://www.eugenesargent.com/case1.htm
Vad är det du vill ha gjutet? Ska det se ut som din modell med bara sidor eller ska det vara en hel låda -locket som ritningen?
Hur djup är lådan?
Hur djup är lådan?
På http://durafix.com står det att det inte säljs på ebay utan enbart av Weeks distributors...Poke skrev:det hade ett "DURAFIX®" och var sålt av säljaren "durafix" så jag hoppas det
jag tar det på blås-kontot som min far hade sagt.hummel skrev:På http://durafix.com står det att det inte säljs på ebay utan enbart av Weeks distributors...Poke skrev:det hade ett "DURAFIX®" och var sålt av säljaren "durafix" så jag hoppas det
Uttis skrev:Vad är det du vill ha gjutet? Ska det se ut som din modell med bara sidor eller ska det vara en hel låda -locket som ritningen?
Hur djup är lådan?
210mm, verkar som jag glömt skriva detta i ritningen