hjälp med gjutning

Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

hjälp med gjutning

Inlägg av Poke »

behöver som sagt hjälp att hitta någon som kan gjuta denna typen av låda.

jag kan bidra med en prototyp som kan användas för att göra själva formen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: hjälp med gjutning

Inlägg av Mizzarrogh »

Aluminium?

Kan höra på fabriken om offert om du vill.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tror det där är en ganska svårgjuten detalj.
Tunna väggar och ingen släppning någonstans.
EN-6082 är väl inte ens en gjutlegering?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kollade bara snabbt, gjutningen i sig tror jag att vi klarar (Tror det går att lösa med Skarsand och koldioxidhärdning av kärnan eller något om släppningen blir för svag), osäker på den legeringen dock, det måste jag fråga i så fall för det har jag inte heller i skallen om det går.
Men botten och det borde gå att göra om den går att planfräsa efter gjutningen för att får de skarpa hörnen i bakkanten?

Nej, som en ensam detalj tror jag också att dendär blir ganska dyrbar att få till exakt sådär, no offense, men det är svårare att friformgjuta dylikt mot om man gör en stor serie där man kan tillverka pressgjutformar då blir det annat.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

legeringen kan vi bortse ifrån. plockade en mall ifrån jobbet när jag gjorde den, släppning går att orna men helst inte överdrivet mycket.

legering skall väl vara den som passar för gjutning och om kanske går att powdercoata,

det går att lägga till släppning på hela chassit och öka tjocklek på väggar till 10mm om detta är att föredra.

de "skarpa" kanter är inte heller jätteviktiga. radier går att tillförse här.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Är det inte större toleranser än så borde den gå att sandgjuta?
Edit, Råytan kommer att se blästrad ut vid sandgjutning.
Det skulle förenkla processen mycket.

Jag skall kolla idag om jag får tag på någon som kan ge besked om kostnad.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En rakhandsgissning är att det kan komma att landa på runt ett par tusen eller därikring (sagt med reservation för att jag måste kolla ordentligt vad det kostar att göra gjutmodellen innan jag kan säga, men själva gjutningen och material går på runt en tusenlapp-1500 tror jag med moms (sagt som grovt riktmärke) men Exklusive gjutmodellen. om man modifierar den lätt enligt er beskrivning. ) +ytbehandlingskostnader om du vill ha mer än råytan om du inte har en färdig modell.

Om det låter intressant kan jag höra om en riktigt offert.

Edit, proffsgjutet alltså, inte i min hobbyverkstad hemma.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

ja tack! det låter väldigt intressant.

jag har ju som sagt en "prototyp" som kan användas att göra modellena av.

hur mycket ändringar behöver göras på ritningen?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, har du en prototyp så kan det ibland nära nog halvera den totala tillverkningskostnaden då det mesta jobbet ligger i att göra modellen.
Jag skall höra med gubbarna strax om mer exakt vad som behöver göras om du främst är intresserad av att optimera tillverkningskostnaden.

Det går att gjuta det mesta, men behöver man använda tex "förlorat vax" och liknande (vilket vi kan göra här) blir ytan visserligen finare och man kan gjuta oerhört komplexa figurer som kräver förhållandevis litet efterbearbetning men tillverkningskostnaden blir rätt hög då det är avsevärt mer jobb med sådana metoder mot en jämntjock detalj som klarar sig med enkel sandgjutning.
Tex en form med omväxlande mycket tjocka och tunna detaljer är svårt att gjuta (pga att metallen stelnar olika snabbt och rör sig i formen därför måste man då lägga till en del detaljer i samband med avgjutningen för att förhindra att formen slår sig.), liksom en modell med väldigt tunnt gods osv.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det som inte framkommit vad jag kan se är antalet lådor som ska gjutas, en klart intressant parameter.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, återkom gärna med det innan så att jag kan ta med det i offerten, utgick från en ensam låda i exemplet.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

tecno skrev:Det som inte framkommit vad jag kan se är antalet lådor som ska gjutas, en klart intressant parameter.
oj, förlåt^^ det är endast 1 låda som skall tillverkas.

Mizzarrogh skrev:Ja, har du en prototyp så kan det ibland nära nog halvera den totala tillverkningskostnaden då det mesta jobbet ligger i att göra modellen.
Jag skall höra med gubbarna strax om mer exakt vad som behöver göras om du främst är intresserad av att optimera tillverkningskostnaden.

Det går att gjuta det mesta, men behöver man använda tex "förlorat vax" och liknande (vilket vi kan göra här) blir ytan visserligen finare och man kan gjuta oerhört komplexa figurer som kräver förhållandevis litet efterbearbetning men tillverkningskostnaden blir rätt hög då det är avsevärt mer jobb med sådana metoder mot en jämntjock detalj som klarar sig med enkel sandgjutning.
Tex en form med omväxlande mycket tjocka och tunna detaljer är svårt att gjuta (pga att metallen stelnar olika snabbt och rör sig i formen därför måste man då lägga till en del detaljer i samband med avgjutningen för att förhindra att formen slår sig.), liksom en modell med väldigt tunnt gods osv.
det skall inte vara några delar som är tjockare eller tunnare, allt är i samma tjockleck. hållare osv invändigt kommer jag fräsa ut och sedan gänga i chassit invändigt.

jag har kanterna och radierna, dock är dessa endast 6mm och utan släpp..
det hade underlättat om tjocklecken på väggar är 10mm, detta kanske jag kan fylla ut med ett "par" rullar maskeringstejp?

det är sammanlagt 3 hål i chassit som skall göras, det är 1 för I/O plate och en för PSU samt en för en radiator.

jag har inte "bottnen" men jag antar att den inte behövs utan det endast är väggar som är det viktiga? man kanske kan gjuta till en i formen?

kom ihåg att ajg är totalt novis på gjutning så har jag fel för mig så bara skrik :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag skulle fräsa och limma alt TIG:a då det gäller 1 exemplar.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

tecno skrev:Jag skulle fräsa och limma alt TIG:a då det gäller 1 exemplar.
jo jag har fått höra det, eftersom det är en datormodd så höjer det ribban lite med att gjuta det.

många fräser och tigar och skruvar och nitar.

jag vill vara ensam med detta :)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kör hårt och håll i 'hatten'

hatten = pluskan
Skriv svar