Lim för lostfoam

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
PF013

Re: Lim för lostfoam

Inlägg av PF013 »

Lost foam-gjutning är helt underbart. Man kan inte för sitt liv förstå hur metallen kan ta frigolitens plats utan att sanden hinner kollapsa det minsta, men det fungerar. Men var beredda på att det ryker, brinner, spottar, fräser och luktar! Man är totalt övertygat att det aldrig kan ha fungerat, men sen (efter en olidlig väntan) så gräver man fram en helt perfekt metallbit.

Aluminium:
img_4615.jpg
Aluminiumbrons (92% koppar, 8% aluminium har jag för mig att jag körde):
IMG_1784.JPG
(Foton av Danwi)

Notera att det INTE är en bra ide att smälta koppar i en degel av rostfritt. Degeln på bilden började läcka gjutningen efter bilden togs, lagom till att jag lyfte upp den ur smältugnen, och jag kom undan med blotta förskräckelsen!

Om man vill ha bättre ytfinish på bitarna så kan man doppa dem i vanligt spackel (typen man köper färdigt i hink och använder på gipsväggar) förtunnat med vatten till en tjock välling. Doppa biten flera gånger (upp till kanske 4 ggr) och låt den torka mellan gångerna. Med den metoden har jag gjutit bitar som har exakt samma ytfinish som den varmtrådsskurna frigoliten. Utan spackel får man en del av sandens kornighet i metallytan.

En av mina främsta inspirationskällor när jag testade detta var Dave Kush:
http://www.buildyouridea.com/foundry/lo ... howto.html

Där använder han spackel, och även "The Kush Head Pressure Tool", det klyvda röret med gångjärn och handtag för att ge ett bättre gjuttryck och ett bra ställe att hälla metallen.

På biten på bilderna (bädden till en fräs starkt inspirerad av Dave Gingerys konstruktion) så hällde jag metallen i den mittersta spruen, och de två yttersta agerar risers. Jag fyllde helt enkelt på i mitten tills det steg upp i de två andra. Eftersom de stora klumparna är tjockast så stelnar de sist, och krympdefekterna samlas i princip helt i dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing

Inlägg av bearing »

Tack för fina bilder och info PF013. Hur värmer du degeln?
PF013

Inlägg av PF013 »

Min smältugn är byggd av Ytong (den vita lättbetongen), med "golv" av eldfast tegel. Efter att jag börjat smälta mässing och koppar så tog Ytongen ganska mycket stryk, så jag putsade väggarna med eldfast bruk, och den har hållt ihop hjälpligt sedan dess (men inte använts speciellt flitigt).
IMG_0775.JPG
img_4592.jpg
IMG_1763.JPG
Brännaren är en lite förfinad variant av en "Oliver Upwind Propane Burner", av ett 22 mm rostfritt rör med 1mm nozzle, och körs med mellan 0.2 och 1.5 bar propan:

http://www.backyardmetalcasting.com/oliverburner1.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Så inte lim då men ett tips för din ugn.
Olle på Holger eldfast i kristinehamn va en hyvens prick o hjälpte mig att få fram 128g/cm^2 matta för min smältugn.
Du vill nog klä ytongen med ngt sånt iaf ett lager. Och använda vattenglas för o limma det till betongen. =)

// A
Skriv svar