Denna gång är det en billig Spänning och Strömmätare från Aliexpress:
http://www.aliexpress.com/item/1pcs-0-2 ... 26290.html
Kortfattat så har vi en del radioutrustning vi planerar att driva med hjälp av batterier, och för att se förbrukning och kunna hålla koll på batterispänningen tänkte jag koppla allt via denna.
Ändtligen dök allt upp och det var dags att koppla. Börjar med ett test hemma med ett trecells li-po som strömkälla.
Insåg att den engelska beskrivningen på ali lämnade lite att önska. Googlade runt och hittade denna bild på ebay för vad som ser ut att vara exakt samma produkt:

Friskt kopplat hälften brunnet.
Den visar spänningen som den ska, batteriet ligger på 12,1V enligt mätaren när radion är på. Problemet är att när jag testar att lägga på lite last (sänder med radion) så dör mätaren helt. Den blir helsvart och visar ingenting fram till jag släpper PTT-knappen och den bootar upp på nytt. Jag har testat att koppla bort den gula kabeln (ifall strömmen går genom mätaren istället för över shunten av någon anledning) då hoppar såklart strömmätaren runt som en galning, men även då dör den när jag lägger på last.
Ska tillägga att det inte är en speciellt stor last. När jag mäter med multimetern över batteriet så ser jag inte ens att spänningen sjunker.
Så frågan är om det är jag eller min mätare som är kass.