Ang 1-10v dimmer/drivare till nexa M-spot

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
simonzzon

Ang 1-10v dimmer/drivare till nexa M-spot

Inlägg av simonzzon »

Hejsan!

Har införskaffat En LED-Drivare för att driva led spottarna i köket. Led drivaren styrs av en nexa M-spot trådlös dimmer som skickar 1-10v signal till drivaren. Men driver tar ej signal från M-spot dimmern hur ja än kopplar. har kollat alla olika kopplingsscheman för denna drivare och jag är nästan säker på att jag kopplat rätt. Drivaren skickar ut ~12v på dim porten, ska de va så?
Drivaren är den sådan här :
Bild

Drivaren är för 1-10v dimmring och har aux utg för 12v och för att driva m-spot dimmern.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Ang 1-10v dimmer/drivare till nexa M-spot

Inlägg av hanzibal »

Kan tänkas att du förväxlat DIM med AUX men rita ett schema så att man kan se hur du kopplat.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Efter att ha tittat efter närmare verkar det svårt att förväxla FAN(AUX) med DIM...

Du skall alltså mata din M-spot (30mA) via FAN-uttaget på LCM-60 (max 50mA) och sedan ansluta styrsignlen på 1-10V från M-spot till DIM-ingången på LCM-60 under beaktande av polariteten.

Se installationsmanualer för M-spot och för LCM-60:
http://elbutik.se/dokument/MSPOT100RFSV_0_10V-3.pdf
http://elbutik.se/dokument/LCM-40,60.pdf

Du skriver att du har ca 12V på DIM-plinten, mätte du det med eller utan M-Spot inkopplad på plinten? Spontant ser jag tre alternativ, i fallande sannolikhetsordning:

1) Du har mätt på FAN-uttaget, dvs AUX där 12V ju är korrekt
2) Det finns en slags intern "pull-up" på DIM-plinten för fallet att den lämnas oansluten
3) Du har kört sönder din LCM-60

För att vara "tacksam för svar" verkar du ganska tystlåten :) Ett tips är att markera "meddela mig vid svar" varvid du får e-post när någon gör sig besväret att svara så som jag även gjorde i din första tråd i nästan samma ämne:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=76597
simonzzon

Inlägg av simonzzon »

hanzibal skrev:Efter att ha tittat efter närmare verkar det svårt att förväxla FAN(AUX) med DIM...

Du skall alltså mata din M-spot (30mA) via FAN-uttaget på LCM-60 (max 50mA) och sedan ansluta styrsignlen på 1-10V från M-spot till DIM-ingången på LCM-60 under beaktande av polariteten.

Se installationsmanualer för M-spot och för LCM-60:
http://elbutik.se/dokument/MSPOT100RFSV_0_10V-3.pdf
http://elbutik.se/dokument/LCM-40,60.pdf

Du skriver att du har ca 12V på DIM-plinten, mätte du det med eller utan M-Spot inkopplad på plinten? Spontant ser jag tre alternativ, i fallande sannolikhetsordning:

1) Du har mätt på FAN-uttaget, dvs AUX där 12V ju är korrekt
2) Det finns en slags intern "pull-up" på DIM-plinten för fallet att den lämnas oansluten
3) Du har kört sönder din LCM-60

För att vara "tacksam för svar" verkar du ganska tystlåten :) Ett tips är att markera "meddela mig vid svar" varvid du får e-post när någon gör sig besväret att svara så som jag även gjorde i din första tråd i nästan samma ämne:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=76597
Hej! Tack för ditt svar!

Jag har mätt på DIM porten när jag haft både m-spot och led spottarna inkopplat men drivaren skickar fortfarande ut 12v på DIM porten.. har testat 2 st lcm60 drivdon men ingen skillnad på resultat... förstår verkligen inte vad som spökar :/
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hur vet du att det är LCM-60 som lägger ut 12V på DIM - det kan ju lika gärna vara M-spot om du har den inkopplad på DIM vid mätning.

Om du lämnar DIM oansluten och ser 12V så gäller nog alternativ 2 om intern pull-up eftersom det ju vore osannolikt att båda drivarna är kass.

Har du mätt vad du får ut på M-spot utan att ansluta den till DIM? Alltså, vet du att M-spot funkar som den skall?
simonzzon

Inlägg av simonzzon »

hanzibal skrev:Hur vet du att det är LCM-60 som lägger ut 12V på DIM - det kan ju lika gärna vara M-spot om du har den inkopplad på DIM vid mätning.

Om du lämnar DIM oansluten och ser 12V så gäller nog alternativ 2 om intern pull-up eftersom det ju vore osannolikt att båda drivarna är kass.

Har du mätt vad du får ut på M-spot utan att ansluta den till DIM? Alltså, vet du att M-spot funkar som den skall?
M-spoten skickar inte ut någonting alls på avtängt läge. Oavsett så har jag 12v på DIM porten på drivaren. Mspot har jag provat 2st och dom fungerar båda två.. vad menas med intern pull-up?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Verkar ju rimligt att M-spot ger 0V ut i helt avstängt dimmläge men jag har svårt att tro att du, med den styrsignalen ansluten till LCM-60, då samtidigt mäter 12V på DIM eftersom det i princip vore kortslutning.

Med pull-up menar jag här möjligheten att LCM-60 internt har ett ganska högvärdigt motstånd kopplat från DIM+ till 12V.

Detta skulle då ha effekten att LCM-60 ser fullt dimmerutslag i form av 12V om DIM lämnats oansluten emedan spänningen genast faller till 0V då man ansluter 0V styrsignal från M-spot. Detta då utan att kortslutning uppstår eftersom motståndet begränsar strömmen.

För tydlighets skull: Har du verkligen mätt spänningen på DIM+ med styrsignal från M-spot ansluten rejält neddimmat läge?
simonzzon

Inlägg av simonzzon »

Har varit hem idag till en bekant som styr sin köksbelysning med exakt samma drivare och dimmer mottagare. Han får ut 0v på DIM porten, även 0v på NTC porten som jag också har 12v på. Är väl 0v det ska vara? Mina drivare måste ju vara felkonstruerade på något vis? Eftersom jag mätt spänningen ut från M-spot och den är 0v i avstängt läge.

Aldrig mer denna kombination av drivare/mottagare, gör mig tokig :evil:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

1. Rita ett schema som visar exakt hur du kopplat.
2. Vad är ditt svar på nedan fråga?
hanzibal skrev:För tydlighets skull: Har du verkligen mätt spänningen på DIM+ med styrsignal från M-spot ansluten rejält neddimmat läge?
VikHe

Inlägg av VikHe »

Det normala vid 1-10V i armatursammanhang är att drivdonet i armaturen ger ut en spänning som dimmern "belastar" till rätt nivå.

Dvs utan ansluten dimmer så blir spänningen 10V, kan säkert gå upp mot 12V som i detta fall också.
Skriv svar