Tror jag köpte Metcal-tationen för 2000kr eller så, men då ingick den utmärkta avlödningspistolen som kopplas till tryckluft. Ser nu att den Thermaltronics-stationen jag länkade till är kompatibel med Metalls SP200-stationer och inte MX500. SP200 använder lägre frekvens och har färre spetsar tillgängliga. Jag har aldrig använt en sådan och ska därför inte uttala mig om dess kvalitet. Så det goda jag sa om Metcal-systemet gäller alltså de som använder STTC-spetsar -- de andra vet jag inget om.
Thermaltronics gör en station som är kompatibel även med detta system, men den var ju dyrare:
http://www.tme.eu/en/details/tmt-9000s- ... altronics/#
Weller WHS 40D (köptankar)
- Mizzarrogh
Re: Weller WHS 40D (köptankar)
Då verkar det ju inte skilja så mycket i pris som man trodde, det är sant proffspennorna till Wellerstationerna är ju rätt dyra om man behöver en hel uppsättning.
Åtminstone jag tänker också satsa på Metcal- stationen i så fall om de inte kostar mer beggade (förmodar jag att priset syftade på...) i fint skick.
Intressant detta, hade man ju inte heller tänkt på då man som sagt mest ser Weller stationerna i filmer och byggblogar och annat så man blir väl omedvetet indoktrinerad med tiden antar jag, inte dum taktik av Weller om det nu verkligen beror på strategisk produktplacering...
Åtminstone jag tänker också satsa på Metcal- stationen i så fall om de inte kostar mer beggade (förmodar jag att priset syftade på...) i fint skick.
Intressant detta, hade man ju inte heller tänkt på då man som sagt mest ser Weller stationerna i filmer och byggblogar och annat så man blir väl omedvetet indoktrinerad med tiden antar jag, inte dum taktik av Weller om det nu verkligen beror på strategisk produktplacering...